SCIENTIFIC PRODUCTION OF SPEECH AND LANGUAGE PATHOLOGISTS PROFESSORS LINKED TO BRAZILIAN PUBLIC HIGHER EDUCATION INSTITUTIONS
Keywords:
Fonoaudiologia, Indicadores de produção científica, Ensino superiorAbstract
Brazilian scientific production is the result of research carried out mainly in the country's university system. The aim of this study was to know the scientific production of the speech and language pathologists professors linked to the courses of public higher education institutions in Brazil. The 24 courses were identified and the 383 professors linked to them were requested. Scriplattes software was used to extract and analyze data related to the production of journal articles, book chapters and books, from data available in the Lattes Platform curriculum. It was also identified in which journals the professors publish their research, as well as their evaluation. From 2014 to 2018, 2711 articles were published in journals, 965 book chapters and 130 books, some of them in collaboration between the courses. The journal with the largest number of publications is the Revista CEFAC, which has a Qualis B1 rating in the Physical Education area and is not indexed to the Journal Citation Reports or Scopus. It was concluded that the scientific production of speech, language and hearing sciences professors is mainly characterized by the publication of scientific articles, presented a decrease in the analyzed period, there is an active participation of most regions of the country in the scientific production of the area and the journals chosen for the dissemination of their articles are not indexed to international databases and are in the stratum B of the Qualis Physical Education area.
References
ALMEIDA, Catia Candida de; GRÁCIO, Maria Claudia Cabrini. Produção científica brasileira sobre o indicador “Fator de Impacto”: um estudo nas bases SciELO, Scopus e Web of Science. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 24, n. 54, p. 62-77, 2019.
ALMEIDA, Elenara Chaves Edler de; GUIMARÃES, Jorge Almeida. Brazil’s growing production of scientific articles: how are we doing with review articles and other qualitative indicators? Scientometrics, Amsterdam, v. 97, n. 2, p. 287-315, 2013.
ALPERIN, Juan Pablo. Brazil’s exception to the world-class university movement. Quality in Higher Education, Abingdon, v. 19, n. 2, p. 158-172, 2013.
BARATA, Rita de Cassia Barradas. Dez coisas que você deveria saber sobre o Qualis. Revista Brasileira de Pós-Graduação, Brasília, DF, v. 13, n. 30, p. 13-41, 2016.
BEHLAU, Mara; GASPARINI, Gisele. Education of speech-language pathologists and audiologists in Brazil. Folia Phoniatrica et Logopaedica, Basel, v. 58, p. 14-22, 2006.
BERBERIAN, Ana Paula. Linguagem e Fonoaudiologia: uma análise histórica. Revista Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 265-278, 2001.
BRAGA, Maria Elisa Rangel; CHIARI, Brasilia Maria; GOULART, Bárbara Niegia Garcia de. Produção bibliográfica em artigos, livros e capítulos de livros de um programa de pós-graduação em fonoaudiologia: análise de indicadores bibliométricos. Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 26, n. 1, p. 118-130, 2014.
BRASIL. Decreto nº 7.642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciências sem Fronteiras. Brasília, DF, 2011. Disponível em: http://www.cienciasemfronteiras.gov.br/documents/214072/5058435/Decreto7642-Csf.pdf. Acesso em: 10 mar. 2019.
BRASIL. Emenda Constitucional nº 95, de 15 de dezembro de 2016. Altera o Ato das Disposições Constitucionais Transitórias, para instituir o Novo Regime Fiscal, e dá outras providências. Brasília, DF, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/constituicao/emendas/emc/emc95.htm. Acesso em: 10 mar. 2019.
BRASIL. Lei nº 6.965, de 9 de dezembro de 1981. Dispõe sobre a regulamentação da profissão de Fonoaudiólogo, e determina outras providências. Brasília, DF, 1981. Disponível em: http://www2.camara.leg.br/legin/fed/lei/1980-1987/lei-6965-9-dezembro-1981-356567-normaatualizada-pl.html. Acesso em: 20 ago. 2018.
BRASIL. Ministério da Ciência, Tecnologia, Inovações e Comunicações. Indicadores nacionais de ciência, tecnologia e inovação 2018. Brasília, DF: MCTIC, 2018. Disponível em: https://www.mctic.gov.br/mctic/export/sites/institucional/indicadores/arquivos/Indicadores_CTI_2018.pdf. Acesso em: 13 set. 2019.
BRASIL. Portaria Normativa nº 40, de 12 de dezembro de 2007. Institui o e-MEC, sistema eletrônico de fluxo de trabalho e gerenciamento de informações relativas aos processos de regulação da educação superior no sistema federal de educação. Brasília, DF, 2007. Disponível em: http://download.inep.gov.br/educacao_superior/censo_superior/legislacao/2007/portaria_40_12122007.pdf. Acesso em: 10 set. 2018.
BRASIL. Programa de Apoio a Planos de Reestruturação e Expansão das Universidades Federais Reuni 2008: relatório de primeiro ano. Brasília, DF: Ministério da Educação, 2009.
BRASIL, Brunah de Castro; GOMES, Erissandra; TEIXEIRA, Maria do Rocio Fontoura. O ensino de Fonoaudiologia no Brasil: retrato dos cursos de graduação. Revista Trabalho Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 1-18, 2019.
CARVALHO, Audrey Vendramini de; FRIEDMAN, Silvia. Análise da produção científica internacional sobre gagueira. Revista CEFAC, São Paulo, v. 15, n. 5, p. 1236-1246, 2013.
CLARIVATE ANALYTICS. A Pesquisa no Brasil: promovendo a excelência. [S. l.], 2019. Disponível em: http://images.mail.discover.clarivate.com/Web/ClarivateAnalytics/%7B1a55c3df-70a3-4ab1-8db4-d9741f748546%7D_Web_of_Science_Group_Bibliometrics_Report_2019_PORT.pdf. Acesso em: 13 set. 2019.
COELHO, Ana Cristina; BRASOLOTTO, Alcione Ghedini; BEVILACQUA, Maria Cecilia. Análise sistemática dos benefícios do uso do implante coclear na produção vocal. Jornal da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 24, n. 4, p. 395-402, 2012.
CORRÊA, Camila de Castro; WEBER, Silke Anna Theresa; MAXIMINO, Luciana Paula. Perfil da produção científica da apneia obstrutiva do sono na interface da Fonoaudiologia. Revista CEFAC, São Paulo, v. 18, n. 5, p. 1209-1221, 2016.
CROSS, Di; THOMSON, Simon; SINCLAIR, Alexandra. Research in Brazil: a report for CAPES by Clarivate Analytics. [S. l.], 2018. Disponível em: https://www.capes.gov.br/images/stories/download/diversos/17012018-CAPES-InCitesReport-Final.pdf. Acesso em: 13 set. 2019.
DAMASCENO, Wladimir Alberti Pascoal de Lima; FRIEDMAN, Silvia. Análise da produção científica fonoaudiológica nacional sobre gagueira. Revista CEFAC, São Paulo, v. 13, n. 1, p. 41-47, 2011.
DANUELLO, Jane Coelho. Estudo da produção científica dos docentes de pós-graduação em Fonoaudiologia, no Brasil, para uma análise do domínio. 2014. Tese (Doutorado em Ciência da Informação)- Faculdade de Filosofia e Ciências, Universidade Estadual Paulista Julio de Mesquita Filho, Marília, 2014.
DANUELLO, Jane Coelho; GUIMARÃES, José Augusto Chaves. Produção científica docente em tratamento temático da informação nos cursos de Biblioteconomia do Mercosul: uma análise preliminar. Transinformação, Campinas, v. 17, n. 2, p. 153-168, 2005.
DANUELLO, Jane Coelho; OLIVEIRA, Ely Francina Tannuri de. Análise cientométrica: produção científica e redes colaborativas a partir das publicações dos docentes dos programas de pós-graduação em Fonoaudiologia no Brasil. Em Questão, Porto Alegre, v. 18, edição especial, p. 65-79, 2012.
FERNANDEZ-LLIMOS, Fernando. Differences and similarities between Journal Impact Factor and CiteScore. Pharmacy Practice, v. 16, n. 2, p. 1282, 2018.
FUNARO, Vânia Martins Bueno de Oliveira; NORONHA, Daisy Pires. Literatura cinzenta: canais de distribuição e incidência nas bases de dados. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto (org.). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angelara, 2006. p. 215- 234.
GARFIELD, Eugene. Journal impact factor: a brief review. Canadian Medical Association Journal, Ottawa, v. 161, n. 8, p. 979-980, 1999.
GARFIELD, Eugene. The history and meaning of the Journal Impact Factor. Journal of the American Medical Association, Chicago, v. 295, n. 1, p. 90-93, 2006.
GERHARDT, Tatiana Engel; SILVEIRA, Denise Tofel. Métodos de pesquisa. Porto Alegre: Editora da UFRGS, 2009.
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GLÄNZEL, Wolfgang; LETA, Jacqueline; THIJS, Bart. Science in Brazil. Part 1: a macro-level comparative study. Scientometrics, Amsterdam, v. 67, n. 1, p. 67-86, 2006.
HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; SILVA, Márcia Regina da; HAYASHI, Carlos Roberto Massao; FERREIRA JUNIOR, Amarílio; FARIA, Leandro Innocentini Lopes. Competências informacionais para utilização da análise bibliométrica em educação e educação especial. Educação Temática Digital, Campinas, v. 7, n. 1, p. 11-27, 2005.
HAYASHIDA, Marina Zoega; JACINTO, Stéphanie Caroline Gigliotti; PUCCINI, Rosana Fiorini; LACAZ, Francisco Antonio de Castro. Atenção Básica no SUS: publicações do Campus São Paulo da Unifesp, 1994-2009. Revista Brasileira de Educação Médica, Brasília, DF, v. 36, n. 3, p. 300-307, 2012.
HERCULANO, Rondinelli Donizetti; NORBERTO, Ana Maria Q. Comparison of scientific bibliographic productivity in undergraduate courses of speech-language and hearing science at Universidade of São Paulo using the Hirsh’s index. Journal of Applied Sciences, New York, v. 9, n. 22, p. 4095-4098, 2009b.
HERCULANO, Rondinelli Donizetti; NORBERTO, Ana Maria Q. Uma análise percentual dos artigos de periódicos publicados pelos docentes de Fonoaudiologia da Universidade de São Paulo. Medicina, Ribeirão Preto, v. 42, n. 3, p. 372-378, 2009a.
KOETZ, Lydia Chrismann Espíndola; PÉRICO, Eduardo; GRAVE, Magali Quevedo. Distribuição geográfica da formação em fisioterapia no Brasil: crescimento desordenado e desigualdade social. Trabalho, Educação e Saúde, Rio de Janeiro, v. 15, n. 3, p. 917-930, 2017.
LETA, Jacqueline. Brazilian growth in the mainstream science: The role of human resources and national journals. Journal of Scientometric Research, New Delhi, v. 1, n. 1, p. 44-52, 2012.
LETA, Jacqueline; THIJS, Bart; GLÄNZEL, Wolfgang. A macro-level study of science in Brazil: seven years later. Encontros Bibli: revista eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 18, n. 36, p. 51-66, 2013.
MARQUES, Suzana Raquel Lopes; LEMOS, Stela Maris Aguiar. Instrumentos de avaliação do letramento em saúde: revisão de literatura. Audiology Communication Research, São Paulo, v. 22, p. 1-12, 2017.
MUELLER, Suzana Pinheiro Machado. O periódico científico. In: CAMPELLO, Bernadete Santos; CENDÓN, Beatriz Valadares; KREMER, Jeannette Margueriti (org.). Fontes de informação para pesquisadores e profissionais. Belo Horizonte: Editora UFMG, 2000. p. 73-95.
MUNHOZ, Cíntia Mara Affornalli; MASSI, Giselle; BERBERIAN, Ana Paula; GIROTO, Claudia Regina Mosca; GUARINELLO, Ana Cristina. Análise da produção científica nacional fonoaudiológica acerca da linguagem escrita. Pró-Fono Revista de Atualização Científica, Barueri, v. 19, n. 3, p. 249-258, 2007.
OLIVEIRA, Ely Francina Tannuri de; GRACIO, Maria Cláudia Cabrini. Indicadores bibliométricos em Ciência da Informação: análise dos pesquisadores mais produtivos no tema estudos métricos na base de dados Scopus. Perspectivas em Ciência da Informação, Belo Horizonte, v. 16, n. 4, p. 16-28, 2011.
PACKER, Abel; MENEGHINI, Rogerio. The time has come for the quality journals of Brazil. SciELO in Perspective, São Paulo, 2017. Disponível em: https://blog.scielo.org/en/2017/11/08/the-time-has-come-for-the-quality-journals-of-brazil/. Acesso em: 10 set. 2019.
PACKER, Abel; MENEGHINI, Rogerio. Visibilidade da produção científica. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto. (org.). Comunicação e produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angelara, 2006. p. 235-259.
PELLIZZON, Rosely de Fátima; CHIARI, Brasilia Maria; GOULART, Barbara Niegia Garcia de. Perfil dos pesquisadores com bolsa de produtividade em pesquisa do CNPq da área de Fonoaudiologia. Revista CEFAC, São Paulo, v. 16, n. 5, p. 1520-1532, 2014.
PIZZANI, Luciana; BELLO, Suzelei Faria; SILVA, Rosemary Cristina da; HAYASHI, Maria Cristina Piumbato Innocentini; HAYASHI, Carlos Roberto Masso. Um estudo bibliométrico da produção científica: a interface entre a educação especial e a fonoaudiologia nas bases de dados da Biblioteca Virtual em Saúde (BVS). Distúrbios da Comunicação, São Paulo, v. 20, n. 2, p. 205-218, 2008.
REGALADO, Antonio. Brazilian science: riding a gusher. Science, Washington, v. 330, n. 6009, p. 1306-1312, 2010.
SAES, Sueli Gonsalez. Estudo bibliométrico das publicações em economia da saúde, no Brasil, 1989-1998. 2000. Dissertação (Mestrado em Administração de Serviços de Saúde)- Universidade de São Paulo, São Paulo, 2000.
SILVA, Marisa Cláudia Feital da; FRIEDMAN, Silvia. Análise da produção científica fonoaudiológica brasileira sobre paralisia cerebral. Revista da Sociedade Brasileira de Fonoaudiologia, São Paulo, v. 15, n. 4, p. 589-593, 2010.
SOARES, Marcelo Luiz Medeiros. Produção do conhecimento sobre educação popular e audiologia na atenção primária. Revista CEFAC, São Paulo, v. 18, n. 3, p. 789-800, 2016.
SOUZA, Claudia Daniele. Impacto de las políticas brasileñas de ciencia y tecnología en la actividad investigadora de las universidades federales: un estudio cienciométrico del período 2003-2015. 2018. Tese (Doctorado en Documentación: archivos y bibliotecas en el entorno digital)- Universidad Carlos III de Madrid, Madrid, 2018.
STREHL, Leticia. O fator de impacto do ISI e a avaliação da produção científica: aspectos conceituais e metodológicos. Ciência da Informação, Brasília, DF, v. 34, n. 1, p.19-27, 2005.
TOMAZ-MORAIS, James et al. Análise integral da produção científica brasileira em motricidade orofacial: estado da arte e perspectivas futuras. Revista CEFAC, São Paulo, v. 18, n. 2, p. 520-532, 2016.
VOLPATO, Gilson Luiz; FREITAS, Eliane Gonçalves de. Desafios na publicação científica. Pesquisa Odontológica Brasileira, São Paulo, v. 17, p. 49-56, 2003. Supl. 1.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.