ACADEMIC PRODUCTIVISM

REPRESENTATION OF THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR SOCIAL REPRODUCTION

Authors

  • Josimar de Aparecido Vieira Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão
  • Ana Sara Castaman Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul
  • Mario Luiz Junges Júnior Prefeitura Municipal de Passo Fundo

Keywords:

Academic productivism. Ideological devices. Social reproduction.

Abstract

Based on the assumption that productivist relations are supported by the production pattern of capitalist society, this article aims to contribute to the understanding of university education as a space for the reproduction of dominant social formations. To this end, it was produced through bibliographical research concentrated on works by authors such as Althusser (1970), Bourdieu and Passeron (1992), Bianchetti (2009), Bianchetti and Machado (2009), Sguissardi e Silva Júnior (2009), Sguissardi (2010), Durkheim (2011), Saviani (2012), Patrus, Dantas and Shigaki (2015) and Guill, Zanferrari and Almeida (2017), among others. This approach is based on exploratory and descriptive research and was developed following a qualitative and dialectical approach, following the movements and contradictions proper to educational spaces. As an organization, the work is structured so that it presents the theoretical constructions that highlight school education as a space of reproduction and maintenance of the dominant social structure; the relations of production existing in universities and the question of academic productivism and the university as a space of reproduction of the dominant ideology. These points, presented in an interconnected and interdependent way, indicate that the understanding of the school as an Ideological State Device provides subsidies for the recognition of the reality of universities and its approach to the formulation of academic productivism, leading to the understanding of the university as an environment of social reproduction.

Author Biographies

  • Josimar de Aparecido Vieira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão

    Graduação em Pedagogia pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1986), especialização em Supervisão Escolar pela Fundação de Ensino do Desenvolvimento do Oeste (1988), Mestrado em Educação pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2000) e Doutorado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul - PUCRS (2011). Atualmente é Professor de Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Pedagogia do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul (IFRS) - Campus Sertão. É professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica (ProfEPT). É membro do Banco de Avaliadores do Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (BASis), nomeado pela Portaria MEC nº 856 de 17/09/2018. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em didática e organização pedagógica do ensino, atuando principalmente nos seguintes temas: formação de professores, práticas pedagógicas, educação profissional, educação superior e educação do campo.

  • Ana Sara Castaman, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul

    Graduada em Psicologia pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2003), graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Leonardo da Vinci (2009), mestre em Educação Nas Ciências pela Universidade Regional do Noroeste do Estado do Rio Grande do Sul (2006) e doutora em Educação pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (2011). Atualmente atuo como professora no Instituto Federal do Rio Grande do Sul e estou como docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Profissional e Tecnológica - ProfEPT. Sou líder do Grupo de Pesquisa Políticas Públicas e Formação de Professores para a Educação Básica e Profissional.

  • Mario Luiz Junges Júnior, Prefeitura Municipal de Passo Fundo

    Mestrando em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de Passo Fundo, bolsista PROSUP/CAPES. Acadêmico do curso de Formação Pedagógica de Docentes para a Educação Básica e Profissional no IFRS, Campus Sertão. Especialista em Teorias e Metodologias da Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Rio Grande do Sul - IFRS (2018). Graduado em Psicologia pela Universidade de Passo Fundo - UPF (2008). Analista de RH Estratégico pela Associação Brasileira de Recursos Humanos - ABRH (2013). Atua como Psicólogo na Coordenadoria de Recursos Humanos da Prefeitura de Passo Fundo.

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Published

2021-04-19

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Artigo

How to Cite

ACADEMIC PRODUCTIVISM: REPRESENTATION OF THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR SOCIAL REPRODUCTION. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/237338. Acesso em: 19 apr. 2025.