ACADEMIC PRODUCTIVISM
REPRESENTATION OF THE UNIVERSITY AS A SPACE FOR SOCIAL REPRODUCTION
Keywords:
Academic productivism. Ideological devices. Social reproduction.Abstract
Based on the assumption that productivist relations are supported by the production pattern of capitalist society, this article aims to contribute to the understanding of university education as a space for the reproduction of dominant social formations. To this end, it was produced through bibliographical research concentrated on works by authors such as Althusser (1970), Bourdieu and Passeron (1992), Bianchetti (2009), Bianchetti and Machado (2009), Sguissardi e Silva Júnior (2009), Sguissardi (2010), Durkheim (2011), Saviani (2012), Patrus, Dantas and Shigaki (2015) and Guill, Zanferrari and Almeida (2017), among others. This approach is based on exploratory and descriptive research and was developed following a qualitative and dialectical approach, following the movements and contradictions proper to educational spaces. As an organization, the work is structured so that it presents the theoretical constructions that highlight school education as a space of reproduction and maintenance of the dominant social structure; the relations of production existing in universities and the question of academic productivism and the university as a space of reproduction of the dominant ideology. These points, presented in an interconnected and interdependent way, indicate that the understanding of the school as an Ideological State Device provides subsidies for the recognition of the reality of universities and its approach to the formulation of academic productivism, leading to the understanding of the university as an environment of social reproduction.
References
ALTHUSSER, Louis. Ideologia e Aparelhos Ideológicos do Estado. Lisboa: Editorial Presença, 1970.
BERNARDO, Marcia Hespanhol. Produtivismo e precariedade subjetiva na universidade pública: o desgaste mental dos docentes. Psicologia & Sociedade. Belo Horizonte, v. 26. n. extra 3. 2014. p. 129-139.
BERTOLIN, Julio Cesar Godoy. Ideologias e percepções da educação superior: da dicotomia entre o social e o econômico ao ‘caminho do meio’. Horizontes. São Paulo, v. 36. n. 3. set/dez 2018. p. 86-101.
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana Maria Netto. Publicar e Morrer!? Análise do impacto das políticas de pesquisa e pós-graduação na constituição do tempo de trabalho dos investigadores. Educação, Sociedades e Culturas. Porto/PT, n. 28. 2009. p. 53-69.
BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean Claude. A reprodução: elementos para uma teoria do sistema de ensino. 3. ed. Rio de Janeiro: Livraria Francisco Alves Editora, 1992.
CASTANHA, Renata Cristina Gutierres; GRÁCIO, Maria Cláudia Cabrini. Contribuição da análise multivariada para os indicadores de avaliação dos programas de pós-graduação: uma análise na área de Matemática (2007-2009). Em questão. Porto Alegre, v. 21, n. 2, jan./abr. 2015.
COSTA, Camila Furlan da; GOULART, Sueli. Capitalismo acadêmico e reformas neoliberais no ensino superior brasileiro. Cad. EBAPE.BR. Rio de Janeiro. v. 16. n. 13. jul/set 2018. p. 396-409.
DIAS, Rafael; SERAFIM, Milena. Comentários sobre as transformações recentes na universidade pública brasileira. Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 20, n. 2, p. 335-351, jul. 2015.
DURKHEIM, Émile. Educação e Sociologia. Petrópolis: Vozes, 2011.
GONÇALVES, Andréa; RAMOS, Lúcia Maria S. V. Costa; CASTRO, Regina C. Figueiredo. Revistas científicas: características, funções e critérios de qualidade. In: POBLACION, Dinah Aguiar; WITTER, Geraldina Porto; SILVA, José Fernando Modesto da (Orgs.). Comunicação & produção científica: contexto, indicadores e avaliação. São Paulo: Angellara, 2006. p. 163-190.
FERNANDES, Florestan. Universidade brasileira: reforma ou revolução? São Paulo: Alfa-Omega, 1975.
GUILL, Thalles Fellipe; ZANFERRARI, Talita; ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de. Produtivismo acadêmico, suas origens e consequências. Educere. XIII Congresso Nacional de Educação. Curitiba, 2017. p. 18071-18086.
KUNZ, Elenor. Pós-graduação em Educação Física no Brasil: o fenômeno da hiperprodutividade e formação cultural. Revista Kinesis, Santa Maria, v. 30, n. 1, p. 1-13, jul. 2012.
MINAYO, Maria Cecília de Souza. O desafio do conhecimento: pesquisa qualitativa em saúde. 8. ed. São Paulo: Hucitec, 2004.
OLIVEIRA, Marcos Barbosa. Desmercantilizar a tecnociência. In: SANTOS, Boaventura de Souza. (Org.). Conhecimento prudente para uma vida decente: um discurso sobre as ciências revisitado. São Paulo: Cortez, 2006.
PATRUS, Roberto; DANTAS, Douglas Cabral; SHIGAKI, Helena Belintani. O produtivismo acadêmico e seus impactos na pós-graduação stricto sensu: uma ameaça à solidariedade entre pares. Cad. EBAPE.BR. Rio de Janeiro. v. 13. n. 1. jan/mar 2015. p. 1-18.
SAVIANI, Demerval. Escola e Democracia. 42 ed. Campinas: Autores Associados, 2012.
SGUISSARDI, Valdemar. Produtivismo acadêmico. In: Oliveira, D. A.; Duarte, A.; Vieira, L. (Org.). Dicionário de trabalho, profissão e condição docente. Belo Horizonte: Faculdade de Educação UFMG, 2010.
SGUISSARDI, Valdemar; SILVA JÚNIOR, João dos Reis. Trabalho intensificado nas federais: pós-graduação e produtivismo acadêmico. São Paulo: Xamã, 2009.
SHIGAKI, Helena Belintani; PATRUS, Roberto. Revisão por pares e produtivismo acadêmico sob a ótica de avaliadores de artigos de periódicos em Administração. Revista Brasileira de Pós-Graduação. v. 13 n. 21. maio/ago 2016. p. 399-428.
SILVA, Antonio Ozaí da. Produtivismo no campo acadêmico: o engodo dos números. Revista Espaço Acadêmico. Maringá, n. 100. set. 2009. p. 1-5.
SILVA, Junior Vagner Pereira da; GONÇALVES-SILVA, Luiza Lana; MOREIRA, Wagner Wey. Produtivismo na pós-graduação. Nada é tão ruim, que não possa piorar. É chegada a vez dos orientandos! Movimento. Porto Alegre, v. 20, n. 4, p. 1423-1445, out./dez. de 2014.
SLAUGHTER, Sheila; LESLIE, Larry L. Academic capitalism: politics, policies and the entrepreneurial university. Baltimore: Johns Hopkins, 1997.
VOSGERAU, Dilmeire Sant’Anna Ramos; ORLANDO, Evelyn Almeida; MEYER, Patricia. Produtivismo acadêmico e suas repercussões no desenvolvimento profissional de professores universitários. Educ. Soc., Campinas, v. 38, n. 138, jan. 2017. p. 231-247.
WOOD JR., Thomaz. Origens do produtivismo acadêmico e o caminho do impacto social do conhecimento. Ensino Superior. Unicamp. Campinas: 2016.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.