A internacionalização na política científica brasileira e seus impactos para os programas de pós-graduação

Authors

Keywords:

inserção internacional, responsabilidade social da ciência, pós-graduação

Abstract

The investigation presented here aimed to identify the concepts and guidelines conferred on internationalization by Brazilian scientific policy, especially in graduate programs. We analyzed the contents of 10 documents related to Brazilian scientific policy containing the main guidelines for developing the sector. We found that internationalization is discussed in terms predominantly directed to the market, in addition to being a synonym of quality. We argue that any attempt to promote internationalization that can truly contribute to national scientific development,  meeting the real needs of the population, requires global reassessment of the role that science must play in society, in line with a perspective of social transformation.

Author Biographies

  • Ana Ludmila Freire Costa, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutora em Psicologia pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte. Psicologia. Professora Adjunta do departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (Faculdade de Ciências da Saúde do Trairi) e coordenadora do Grupo de Pesquisas Marxismo & Educação (GPM&E).

     

  • Oswaldo Hajime Yamamoto, Universidade Federal do Rio Grande do Norte

    Doutor em Educação pela Universidade de São Paulo. Psicologia. Professor emérito (Titular aposentado) do Departamento de Psicologia da Universidade Federal do Rio Grande do Norte e coordenador do Grupo de Pesquisas Marxismo & Educação (GPM&E).

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Published

2021-12-13

Issue

Section

Artigo

How to Cite

A internacionalização na política científica brasileira e seus impactos para os programas de pós-graduação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 3, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/245580. Acesso em: 19 apr. 2025.