Precariousness and Social Function

analysis of the meanings of the work of postgraduate professors

Authors

Keywords:

Sense and Meaning of work, Postgraduate, Professor

Abstract

Work can provide a continuum of meanings that permeates positive, instrumental and negative aspects, capable of influencing the way that the individual interprets it, their health, productivity and organizational bond. The postgraduation - a place of prestige, productivity and competition -, provides different meanings for its professors at different stages of their careers. This research analyzed the senses and meanings of the work for professors linked to the stricto sensu postgraduate programs of a Brazilian university. Through a qualitative and descriptive research, 33 professors linked to postgraduate courses answered questions about their work that were submitted to content analysis. The positive sense, prevalent in the speeches of the participants, were mainly linked to the social function of the profession, whether in student education or in contributing to society through teaching, research and extension activities. On the other hand, negative senses appear associated with precarious work, along with the devaluation of the professor. The senses identified in the research reflect situations of pleasure and suffering that fluctuate over the years, on the one hand, the lack of attention from the State towards universities and professors, and on the other, the functional body of institutions in the search and struggle to improve this environment.

Author Biographies

  • Thiago Soares, Universidade FUMEC; Centro Universitário UNA.

    Pós-Doutorado em Administração pela Universidade Estadual de Maringá (2018). Doutor em Administração pela Universidade Federal de Santa Catarina (2016), com período sanduíche no Departamento de Psicologia Social da Universidade Autônoma de Barcelona (UAB/Espanha). Mestre em Administração pela UFSC (2011). Especialista em Gestão de Pessoas nas Organizações pela UFSC (2008). Graduação em Administração pela UFSC (2007). Professor do curso de Graduação e do Programa de Doutorado e Mestrado em Administração da Universidade FUMEC e do Mestrado Profissional em Administração do Centro Universitário UNA.

  • Júlia Gonçalves , IMED

    Psicóloga, Doutora em Psicologia (UFSC) - Área de Psicologia das Organizações e do Trabalho - com período sanduíche no Departamento de Psicologia Social da Universidade Autônoma de Barcelona (UAB/Espanha). Docente do Programa de Pós-Graduação (PPGP) e da Graduação em Psicologia da IMED. Pesquisadora do Núcleo de Estudos de Processos Psicossociais e de Saúde nas Organizações e no Trabalho (NEPPOT/UFSC).

  • Eliana Marcia Martins Fittipaldi Torga, Centro Universitário UNA.

    Doutora e Mestre em Administração pela Faculdade de Ciências Econômicas da Universidade Federal de Minas Gerais, graduação em Psicologia - Instituto Cultural Newton de Paiva Ferreira. Pós-graduada em Psicologia Hospitalar e Intervenção em Emergências em Sevilha, Espanha. Professora Adjunta do Centro Universitário UNA. Docente do Programa de Mestrado Profissional em Administração.

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Published

2022-04-07

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Precariousness and Social Function: analysis of the meanings of the work of postgraduate professors. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/247963. Acesso em: 19 apr. 2025.