INTERNATIONALIZATION AND POSTGRADUATE STUDIES: CAPES PUBLIC NOTICE POLICY

CAPES PUBLIC NOTICE POLICY

Authors

  • Alda Castro Araújo UFRN
  • Larissa Maria da Costa Fernandes Oliveira UFRN

Keywords:

Science & Technology, Innovation., Internationalization, Postgraduate studies

Abstract

The article analyze the internationalization policy of postgraduate studies in Brazil, induce by Capes through Public Notices from 2005 to 2018. It assumes that these notices are articulated with the guidelines of the Ministry of Science Technology and Innovation and with the Plans National Graduate Programs (2005/2010 and 2011/2020). For the study, statistical and documentary analysis were performed with data provided in Capes sites. It concluded that the internationalization of postgraduate studies is understood as a strategy for the development of the country, and that the calls for big encourage institucional competition and research in clear alignment with objectives of market globalization.

Author Biography

  • Larissa Maria da Costa Fernandes Oliveira, UFRN

    Master's Degree in Education from the Federal University of Rio Grande do Norte, Brazil (2013)
    and Doctorate from the Postgraduate Program at the Education Center of the Federal
    University of Rio Grande do Norte. Pedagogical Coordinator of the Secretary of Education and Culture of the State of Rio Grande do Norte, Brazil

References

ACADEMIC RANKING OF WORLD UNIVERSITIES – ARWU. 2018. Disponível em: <http://www.shanghairanking.com/ARWU2018.html>. Acesso em: 10 jun. 2018.

AZEVEDO, Mário Luiz. A educação superior em tempos de internacionalização. In: CUNHA, C.; SOUSA, J. V.; SILVA, M. A. (Org.). Internacionalização da educação: discursos, práticas e reflexos sobre as políticas educativas. Belo Horizonte: Fino Traço, 2016.

AZEVEDO, Mario Luiz; OLIVEIRA, João Ferreira; CATANI, A. M. O sistema nacional de pós-graduação (SNPG) e o Plano Nacional de Educação (PNE 2014-2024): regulação, avaliação e financiamento. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE)/Associação Nacional de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 32, n. 3, p. 783-804, set./dez. 2016.

BANCO MUNDIAL. Conhecimento e inovação para a competitividade. Tradução da Confederação Nacional da Indústria. Brasília: CNI, 2008.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT). Livro Verde - Ciência, Tecnologia e Inovação: desafio para a sociedade brasileira. Brasília: MCT, 2001.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT). Livro Branco: Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília: MCT, 2002.

BRASIL. Casa Civil. Lei n. 10.973, de 2 de dezembro de 2004. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.973.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.

BRASIL. Casa Civil. Lei n. 11.196, de 21 de novembro de 2005. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2005/lei/l11196.htm>. Acesso em: 10 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-graduação – PNPG (2005-2010). Brasília: CAPES, 2004.

BRASIL. Ministério da Ciência e Tecnologia (MCT). Livro Azul: conclusões da 4ª Conferência Nacional de Ciência, Tecnologia e Inovação. Brasília: MCT, 2010.

BRASIL. FUNDAÇÃO CAPES. Ministério da Educação. 2017. Países. Disponível em: <http://www.capes.gov.br/bolsas-e-auxilios-internacionais/paises>. Acesso em: 10 jun. 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. Plano Nacional de Pós-graduação – PNPG (2011-2020). Brasília: CAPES, 2010b.

¬¬BRASIL. Decreto n. 7642, de 13 de dezembro de 2011. Institui o Programa Ciência Sem Fronteiras. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/decreto/d7642.htm>. Acesso em: 13 nov. 2019.

CASTRO, Alda Maria. Internacionalização do ensino superior: estratégia de solidariedade ou de mercado? [S.l.]: AFIRSE, 2010. p. 1-24.

CASTRO, Alda Maria.; CABRAL NETO, Antonio. O ensino superior: a mobilidade estudantil como estratégia de internacionalização na América Latina. Revista Lusófona de Educação, jul. 2018.

CHAVES, Vera Lúcia. Expansão da privatização/mercantilização do ensino superior Brasileiro: a formação dos oligopólios. Educ. Soc., Campinas, v. 31, n. 111, p. 481-500, jun. 2010.

COX, Pamela. Higher education in Latin America: the international dimension. 2005. em:worldbank.org/EXTLACREGTOPEDUCATION/Resources/Higher_Ed_in_LAC_Intnal_Dimension.pdf>. Acesso em: 10 jun. 2018.

DE WIT, Hans. Internationalisation of Highr Education: an introduction on the why, how and what. In: WIT, Hans (Ed.). An Introduction to Higher Education Internationalisation. Milan: Centre for Higher Education Internationalisation (CHEI), Università Cattolica del Sacro Cuore, 2013.

KATO, Fabíola Bouth. A nova política de financiamento de pesquisas: reforma no Estado e no papel do CNPq. 2013 179f. Tese (Doutorado em Educação) – Centro de Educação e Ciências Humanas, Universidade Federal de São Carlos, São Paulo, 2013.

KATO, Fabíola Bouth; FERREIRA, Luciana Rodrigues. A política de expansão e financiamento da pós-graduação: as diretrizes do PNPG (2011-2020) e PNE (2014-2024). Revista Brasileira de Política e Administração da Educação (RBPAE)/Associação Nacional de Política e Administração da Educação, Goiânia, v. 32, n. 3, p. 677-698, set/dez. 2016.

KNIGHT, Jane. An internationalization model: responding to new realities and challenges. In: Higher education in Latin America: the international dimension. 2005.

KNIGHT, Jane. GATS – Higher Education Implications, Opinions and Questions. In: First Global Forum on International Quality Assurance, Accreditation and the Recognition of Qualifications in Higher Education: “Globalization and Higher Education”. 2002.

LIMA, Manolita Correia.; CONTEL, Fabio Betioli. Internacionalização da educação superior: nações ativas, nações passivas e a geopolítica do conhecimento. São Paulo: Alameda, 2011.

LIMA, Manolita Correia.; MARANHAO, Carolina Machado. O sistema de educação superior mundial: entre a internacionalização ativa e passiva. Avaliação (Campinas), Sorocaba, v. 14, n. 3, nov. 2009.

MANCEBO, Deise. Reflexões sobre a pós-graduação no Brasil: novos rumos e pragmatismo como fundamento. In: CHAVES, Vera Lúcia Jacob; SILVA JÚNIOR, João dos Reis (Org.). Educação superior no Brasil e diversidade regional. Belém: Editora da UFPA, 2008.

MOROSINI, Marília Costa. Estado do conhecimento sobre internacionalização da educação superior: conceitos e práticas. Educ. rev., Curitiba, n. 28, dez. 2006.

MOROSINI, Marília Costa.; NASCIMENTO, Lorena Machado. Internacionalização da educação superior no Brasil: a produção recente em teses e dissertações. Educ. rev., Belo Horizonte, v. 33, e155071, 2017.

SIUFI, Gabriela. Cooperación internacional e internacionalización de la educación superior. Revista Educación Superior y Sociedad (ESS), [S.l.], v. 14, n. 1, p. 119-146, out. 2009.

THIENGO, Laura Carlette. Universidade de classe mundial, ou, O fim da universidade como universitas? Campinas: Mercado de Letras, 2019. (Série Educação Geral, Educação Superior e Formação Continuada do Educador).

Published

2021-07-29

Issue

Section

Artigo

How to Cite

INTERNATIONALIZATION AND POSTGRADUATE STUDIES: CAPES PUBLIC NOTICE POLICY: CAPES PUBLIC NOTICE POLICY. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 2, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/248256. Acesso em: 19 apr. 2025.