COMMON MENTAL DISORDERS IN HIGHER EDUCATION TEACHERS

EVIDENCE OF SOCIODEMOGRAPHICAL AND WORK ASPECTS

Authors

  • Taís Cordeiro Campos
  • Renata Meira Véras
  • Tânia Maria de Araújo

Keywords:

Faculty. Cross-Sectional Studies. Mental Disorders.

Abstract

Common Mental Disorders (CMD) have grown significantly in recent decades. Despite the high prevalences recorded and representing an important cause of work leave among teachers, there are still gaps in knowledge about this event among university professors. This study aimed to estimate the prevalence of CMD among professors of a public university in Bahia, analyzing its association with sociodemographic, labor and psychosocial aspects. An exploratory cross-sectional epidemiological study was carried out involving 127 teachers. Univariate, bivariate and multivariate analyzes were performed with unconditional logistic regression. For entry into the model, a value of p ≤ 0,25 was obtained, obtained by Pearson's Chi-Square Test (X²) or Fisher's Exact. Prevalence ratios were estimated by Poisson Regression. The level of statistical significance adopted for permanence in the final model was 5%. The prevalence of CMD in the study population was 29,9%. There was a statistically significant association of CMD with feeling of weariness in the relationship with the students (PR: 2,31) and lack of satisfaction in working in the institution (PR: 2,13). High prevalence of CMD was observed among the teachers participating in the study, reinforcing the need for intervention actions and a close look at the mental health of these professionals.

Author Biographies

  • Taís Cordeiro Campos

    Possui graduação em Fisioterapia pela Escola Bahiana de Medicina e Saúde Pública (2004), especialização em Fisioterapia Dermatofuncional pela Universidade Gama Filho (2012) e mestrado em Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade pela Universidade Federal da Bahia (2018). Atualmente é servidora técnico-administrativo da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia.

  • Renata Meira Véras

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba (2001), graduação em Fisioterapia pelo Centro Universitário de João Pessoa (2005), Mestrado em Psicologia (Psicologia Social) pela Universidade Federal da Paraíba (2004) e Doutorado em Psicologia Social pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2010). Realizou doutorado sanduiche com bolsa da CAPES na Universidade Aberta de Lisboa - PT e um intercâmbio de seis meses com bolsa da GSEP (Governo Canadense)na Faculty of Medicine na Memorial University of Newfoundland, Canadá. Atualmente é Professora Associada do Bacharelado Interdisciplinar em Saúde na UFBA e Membro Permanente do Programa de Pós Graduação Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade da UFBA. Tem experiência em pesquisa na área de Promoção da Saúde, Formação do Profissional da Saúde e Universidade. É pesquisadora produtividade CNPq nível 2. 

  • Tânia Maria de Araújo

    Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1990), Mestrado em Saúde Comunitária pela Universidade Federal da Bahia (1994), Doutorado em Saúde Pública pela Universidade Federal da Bahia (1999), Pós-doutorado na University of Massachusetts, Estados Unidos (2004) e Pós-doutorado em andamento na Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (HHU), Alemanha. Professora Visitante da Heinrich-Heine-Universität Düsseldorf (HHU), Alemanha (2018-2019). Atualmente, Professora Titular Pleno da Universidade Estadual de Feira de Santana. Docente dos Programas de Pós-Graduação em Saúde Coletiva (UEFS) e de Saúde, Ambiente e Trabalho (UFBA). Membro da Comissão de Epidemiologia da Abrasco. Coordenadora do Núcleo de Epidemiologia (UEFS). Co-Chair para a ICOH-WOPS - Conference Work Organization & Psychosocial Factors (2020). Editora-Associada da Revista Brasileira de Epidemiologia - Saúde Mental. Tem experiência na área de Saúde Coletiva, com ênfase em Saúde Mental e Trabalho, atuando principalmente nos seguintes temas: saúde mental, estresse ocupacional, saúde mental e trabalho, condições de trabalho, trabalho docente e saúde, gênero e saúde.

References

ARAÚJO, Tânia Maria de et al. Mal-estar docente: avaliação de condições de trabalho e saúde em uma instituição de ensino superior. Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 29, n. 1, p. 6-21, jan./jun., 2005.

ARAÚJO, Tânia Maria de et al. Trabalho docente e sofrimento psíquico: um estudo entre professores de escolas particulares de Salvador, Bahia. Revista da FAEEBA: Educação e Contemporaneidade, Salvador, v. 12, n. 20, p. 485-495, jul./dez., 2003.

ARAÚJO, Tânia Maria de; CARVALHO, Fernando Martins. Condições de trabalho docente e saúde na Bahia: estudos epidemiológicos. Educação e Sociedade, Campinas, v. 30, n. 107, p. 427-449, maio/ago., 2009.

ARAÚJO, Tânia Maria de; GRAÇA, Cláudia Cerqueira; ARAÚJO, Edna. Estresse ocupacional e saúde: contribuições do modelo Demanda-Controle. Ciência e Saúde Coletiva, v. 8, n. 4, p. 991-1003, 2003.

BALDAÇARA, Leonardo et al. Common psychiatric symptoms among public school teachers in Palmas, Tocantins, Brazil. An observational cross-sectional study. São Paulo Medical Journal, São Paulo, v. 133, n. 5, p. 435-438, set./out., 2015.

BEUSENBERG, Michale et al. A user’s guide to the Self Reporting Questionnaire (SRQ). Geneva: Division of Mental Health, World Health Organization, 1994.

BORSOI, Izabel Cristina Ferreira. Trabalho e produtivismo: saúde e modo de vida de docentes de instituições públicas de ensino superior. Cadernos de Psicologia Social do Trabalho, São Paulo, v. 15, n. 1, p. 81-100, jun. 2012.

CARLOTTO, Mary Sandra; CÂMARA, Sheila Gonçalves. Prevalence and risk factors of common mental disorders among teachers. Journal of work and organizational psychology, Madri, v. 31, n. 3, p. 201-206, 2015.

DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho: estudo de psicopatologia do trabalho. 5. ed. São Paulo: Editora Cortez-Oboré, 1992. 168 p.

DEJOURS, Christophe; ABDOUCHELI, Elisabeth; JAYET, Christian. Psicodinâmica do trabalho: contribuições da Escola Dejouriana à análise da relação prazer, sofrimento e trabalho. São Paulo: Editora Atlas, 2009. 145 p.

DELCOR, Núria Serre et al. Condições de trabalho e saúde dos professores da rede particular de ensino de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 20, n. 1, p. 187-196, jan./fev., 2004.

DIEHL, Liciane; MARIN, Angela Helena. Adoecimento mental em professores brasileiros: revisão sistemática da literatura. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, Londrina, v. 7, n. 2, p. 64-85, dez., 2016.

FERREIRA, Raquel Conceição et al. Transtorno mental e estressores no trabalho entre professores universitários da área da saúde. Trabalho, educação e saúde, Rio de Janeiro, v. 13, s. 1, p. 135-155, 2015.

FIGLIOULO, Danielle Santana da Silva; LIMA, Pedro Olavo de Paula; LAURENTINO, Glória Elizabeth Carneiro. Estresse ocupacional e fadiga em fisioterapeutas que exerciam função de docência em universidades da cidade de Recife/PE. Terapia Manual, v. 9, n. 43, p. 231-237, 2011.

FREITAS, Paula Adriana Lima de Matos; SILVA, Marluce Souza e. Trabalho docente cercado por circunstâncias que são fontes de adoecimento. Revista Direitos, trabalho e política social, Cuiabá, v. 2, n. 2, p. 126-151, jan./jun., 2016.

GLINA, Débora Miriam Raab et al. Saúde mental e trabalho: uma reflexão sobre o nexo com o trabalho e o diagnóstico, com base na prática. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 17, n. 3, p. 607-616, maio/jun., 2001.

GONÇALVES, Daniel Maffasioli; STEIN, Airton Telelbon; KAPCZINSKI, Flavio. Avaliação de desempenho do Self-Reporting Questionnaire como instrumento de rastreamento psiquiátrico: um estudo comparativo com o Structured Clinical Interview for DSM-IV-TR. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 24, n. 2, p. 380-390, 2008.

JACARANDÁ, Elza Maria de Freitas. Sofrimento mental e satisfação no trabalho: um estudo com professores das escolas inclusivas estaduais de ensino fundamental em Porto Velho, Rondônia. 96fl. Dissertação (Mestrado Ciências da Saúde) – Faculdade de Ciências da Saúde, Universidade de Brasília, Brasília, 2008.

JARDIM, Renata; BARRETO, Sandhi Maria; ASSUNÇÃO, Ada Ávila. Condições de trabalho, qualidade de vida e disfonia entre docentes. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 23, n. 10, p. 2439-2461, out., 2007.

LEITE, Délia Ribeiro et al. Trabalho docente em foco: relação entre as condições de trabalho e o adoecimento de professores na Universidade Federal de Ouro Preto. Trabalho e Educação, Belo Horizonte, v. 17, n. 3, p. 71-83, set./dez., 2008.

LEMOS, Denise Vieira da Silva. Precarização do trabalho docente nas Federais e os impactos na saúde: o professor no seu limite. Entreideias, Salvador, v. 3, n. 1, p. 95-109, jan./jun., 2014.

LUDERMIR, Ana Bernarda; MELO FILHO, Djalma A. de. Condições de vida e estrutura ocupacional associadas a transtornos mentais comuns. Rev. Saúde Pública, São Paulo, v. 36, n. 2, p. 213-221, 2002.

LYRA, Gabriela Franco Dias et al. A relação entre professores com sofrimento psíquico e crianças escolares com problemas de comportamento. Ciência e Saúde Coletiva, Rio de Janeiro, v. 14, n. 2, p. 435-444, 2009.

MENDES, Luciano et al. Da arte ao ofício: vivências de sofrimento e significado do trabalho de professor universitário. Rev. Mal-Estar Subj., Fortaleza, v. 7, n. 2, p. 527-556, set., 2007.

PORTO, Lauro Antonio et al. Associação entre distúrbios psíquicos e aspectos psicossociais do trabalho de professores. Revista de Saúde Pública, São Paulo, v. 40, n. 5, p. 818-826, 2006.

REIS, Eduardo José Farias Borges dos et al. Trabalho e distúrbios psíquicos em professores da rede municipal de Vitória da Conquista, Bahia, Brasil. Cad. Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 21, n. 5, p. 1480-1490, set./out., 2005.

ROCHA, Luise Marques da; SOUZA, Luciano Dias de Mattos. Voice Handicap Index associated with Common Mental Disorders in elementary school teachers. Journal of voice, v. 27, n. 5, p. 595-602, 2013.

SANTOS, Kionna Oliveira Bernardes et al. Avaliação de um instrumento de mensuração de morbidade psíquica: estudo de validação do Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20). Revista Baiana de Saúde Pública, Salvador, v. 34, n. 3, p. 544-560, jul./set., 2010.

SANTOS, Gustavo Barreto. Bem estar e condições de trabalho de professores do Centro de Ciências da Saúde da Universidade Federal de Pernambuco. 71fl. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Centro de Ciências da Saúde, Universidade Federal de Pernambuco, Recife, 2013.

SANTOS, Daniel Alberto Santos e. Estresse ocupacional e transtornos mentais comuns entre professores universitários. 157fl. Dissertação (Mestrado em Saúde Coletiva) – Departamento de Saúde, Universidade Estadual de Feira de Santana, Feira de Santana, 2016.

SANTOS, Kionna Oliveira Bernardes; ARAÚJO, Tânia Maria de; OLIVEIRA, Nelson Fernandes de. Estrutura fatorial e consistência interna do Self-Reporting Questionnaire (SRQ-20) em população urbana. Cad. de Saúde Pública, Rio de Janeiro, v. 25, n. 1, p. 214-222, jan., 2009.

SANTOS, Élem Guimarães dos; SIQUEIRA, Marluce Miguel de. Prevalência dos transtornos mentais na população adulta brasileira: uma revisão sistemática de 1997 a 2009. Jornal Brasileiro de Psiquiatria, Rio de Janeiro, v. 59, n. 3, p. 238-246, 2010.

SILVA, Luciane Goulart da; SILVA, Marcelo Cozzensa da. Condições de trabalho e saúde de professores pré-escolares da rede pública de ensino de Pelotas, RS, Brasil. Ciência e Saúde Coletiva, v. 18, n. 11, p. 3137-3146, nov., 2013.

SILVA-JUNIOR, João Silvestre; FISCHER, Frida Marina. Afastamento do trabalho por transtornos mentais e estressores psicossociais ocupacionais. Rev. bras. epidemiol., v. 18, n. 4, p. 735-744, out./dez., 2015.

TAVARES, Juliana Petri et al. Distúrbios psíquicos menores em enfermeiros docentes de universidades. Rev. Latino-Am. Enfermagem, v. 20, n. 1, jan./fev., 2012.

Published

2020-11-18

Issue

Section

Artigo

How to Cite

COMMON MENTAL DISORDERS IN HIGHER EDUCATION TEACHERS: EVIDENCE OF SOCIODEMOGRAPHICAL AND WORK ASPECTS. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 3, 2020. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/230368. Acesso em: 25 aug. 2025.