HISTÓRICO DAS AVALIAÇÕES INSTITUCIONAIS E SUA MUDANÇA NA PERCEPÇÃO DE VALOR

Authors

  • Francisca Goedert Heiderscheidt Translator
  • Fernando Antônio Forcellini

Keywords:

Educação Superior. Avaliação Institucional. Inovação.

Abstract

The assessment, especially the quality of education, is essential for society to know what is being produced in universities. Therefore, the search for quality in education has been the subject of study in several areas of knowledge, and it can be said that the area of ​​institutional assessment has gained strength in recent years, given the challenges imposed by the diagnosis of how well the educational institutions are. Through institutional assessment, the reality of the institution is mapped, which is the substance for propositions of improvement actions. Thus, this article aims to identify what higher education institutions consider value in the evaluation process. This exploratory research analyzes the value in institutional assessment studies and points out innovation as the determining path. Innovation in this process becomes crucial and transition management is a lens that assists in the identification of the actors involved, as well as in the implementation of this socio-technical transition, focusing on social and cultural change.

References

ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ARAÚJO Adriana Castro. Uso de indicadores para diagnóstico situacional de Instituições de Ensino Superior. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 100, p. 645-663, 2018.
BALDIGEN, Francine Adriane. Maturidade e Inovação na Avaliação Institucional nas Instituições de Ensino Superior do Setor Público. Dissertação. 110f, Porto Alegre, 2018.
BARREYRO, Gladys Beatriz; ROTHEN, José Carlos. Para uma história da avaliação da educação superior brasileira: Análise dos Documentos do Paru, Cnres, Geres e Paiub. Avaliação, v. 13, n. 1, p. 131-152, 2008.
BAUREN, Ilse Maria; TEIXEIRA, Silvio Aparecido. Avaliação dos sistemas de controle gerencial em instituição de ensino superior com o performance management and control. Journal of Information Systems and Technology Management, v. 11, n. 1, p. 169-192, 2014.
BESE, Regina Macedo Boaventura. Um Breve Histórico da Avaliação Institucional no Brasil. Revista Gestão Universitária. Disponível em: <http://gestaouniversitaria.com.br/artigos/um-breve-historico-da-avaliacao-institucional-no-brasil>. Acesso em: 22 out. 2019.
BITITCI, Umit; GARENGO, Patrizia; DÖRFLER, Viktor. PM: challenges for tomorrow’. International Journal of Management Review, v. 14, N. 3, p.305–327, 2012.
BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, DF, 2004.
CASTRO, Rosângela Nunes Almeida. et al. Integração de processos avaliativos em uma instituição de ensino superior brasileira. Avaliação, v. 23, n. 1, p. 58-74, 2018.
CORRÊA, Angela Cristina. et al. Resistência à Mudança na Educação Superior: Design e Operacionalização de um Instrumento de Medida para o MEES. Revista GUAL, Florianópolis, v. 6, n. 2, p. 55-78, 2013.
CRESWELL, John. Qualitative Inquiry and Research Design: Choosing among Five Approaches. 2 ed. Thousand Oaks: Sage, 2006.
CUNHA, Luiz Antônio. Nova reforma do ensino superior: a lógica reconstruída. Cadernos de Pesquisa, São Paulo, n. 101, p. 20-49, jul. 1997.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação: técnica e ética. Avaliação, Campinas, v. 6, n. 3, set. 2001.
FALLEIROS, Ana Elisa de Souza.; PIMENTA, Márcio Lopes; VALADÃO JUNIOR, Valdir Machado. O significado da autoavaliação institucional na perspectiva de técnicos-administrativos de uma universidade pública. Avaliação, v. 21, n. 2, p. 593-618, 2016.
FELIX, Glades Tereza; BERTOLIN, Julio Godoy; POLIDORI, Marlis Morosini. Avaliação da educação superior: um comparativo dos instrumentos de regulação entre Brasil e Portugal. Avaliação, v. 22, n. 1, p. 35-54, 2017.
FRANCISCO, Thiago Henrique Almino. et al. Análise epistemológica da avaliação institucional da educação superior brasileira: reflexões sobre a transposição de paradigmas. Avaliação, v. 20, n. 2, p. 531-562, 2015.
GEELS, Frank. Technological transitions as evolutionary reconfiguration processes: a multi-level perspective and a case-study. Research Policy, v. 31, n. 8–9, p. 1257-1274, 2002.
GEELS, Frank. The dynamics of transitions in socio-technical systems: a multi-level analysis of the transition pathway from horse-drawn carriages to automobiles (1860– 1930).Technology Analysis & Strategic Management, v. 17, n. 4, p. 445-476 2005.
GEELS, Frank. The multi-level perspective on sustainability transitions: Responses to seven criticisms. Environmental Innovation and Societal Transitions, n. 1, p. 24-40, 2011.
GIL, Antonio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 5. ed. São Paulo: Atlas, 2010.
GOSHU, Yitagesu Yilma; KITAW, Daniel. Performance measurement and its recent challenge: a literature review. Int. J. Business Performance Management, v. 8, n. 4, p. 381–402, 2017.
HOFFMANN, Celina. et al. O desempenho das universidades brasileiras na perspectiva do Índice Geral de Cursos (IGC). Educação e Pesquisa, v. 40, n. 3, p. 651-666, 2014.
KEMP, René; ROTMANS, Jan. The management of the co-evolution of technical, environmental and social systems. In: WEBER, M.; HEMMELSKAMP, J. (Eds) Towards Environmental Innovation Systems. Berlin: Springer, p. 33-55, 2010.
LOORBACH, Derk Albert. Transition Management: new mode of governance for sustainable development. Utrecht: International Books, p. 328, 2007.
MARKARD, Jochen; RAVEN, Rob; TRUFFER, Bernhard. Sustainability transitions: an emerging field of research and its prospects. Research Policy, v. 41, p.955-967, 2012.
MARTINS, Gilberto de Andrade. Estudo de caso: uma estratégia de pesquisa. São Paulo, Atlas, 2006.
MILES, Lawrence Delos. Lawrence Delos Miles Value Foundation. Disponível em: <https://web.archive.org/web/20110106035244/http://www.valuefoundation.org/biography.htm> Acesso em: 03 out. 2019.
MURMAN, Earll. et al. Lean Enterprise Value: Insights from MIT's Lean Aerospace Initiative, 2002.
NEIVA, C. Avaliação institucional. Brasília: Dois Pontos, 1987. p. 4.
PEDERNEIRAS, Marcleide Maria Macedo. et al. Exame Nacional de Desempenho dos Estudantes na visão de líderes formais. Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 19, n. 71, p. 381-400, 2011.
PRODANOV, Cleber Cristiano. Metodologia do trabalho científico [recurso eletrônico] : métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico / Cleber Cristiano Prodanov, Ernani Cesar de Freitas, 2. ed. – Novo Hamburgo: Feevale, 2013.
PUCCIARELLI, Francesca; KAPLAN, Andreas. Competition and Strategy in Higher Education: Managing Complexity and Uncertainty. Business Horizons, n. 59, p. 311–320, 2016.
RIBEIRO, Jorge Luiz Lordêlo de Sales. SINAES: o que aprendemos acerca do modelo adotado para avaliação do ensino superior no Brasil. Avaliação, v. 20, n. 1, p. 143-161, 2015.
RISTOFF, Dilvo Ilvo. Universidade em foco: reflexões sobre a educação superior. Florianópolis, SC: Insular, 1999.
SEMESP, Resultados dos processos de avaliação institucional podem ser melhorados, 2018. Disponível em: <https://www.semesp.org.br/wp-content/uploads/2018/01/Resultados-processos-avaliacao-institucional-melhorados-1.pdf> Acesso em: 04 out. 2019.
STEINHARDT, Isabel. et al. Mapping the Quality Assurance of Teaching and Learning in Higher Education: The Emergence of a Specialty? Higher Education, v. 74, n. 2, p. 221-237, 2016.
VAN RAAN, Anthony. Fatal attraction: conceptual and methodological problems in the ranking of universities by bibliometric methods. Scientometrics, v. 62, n. 1, p. 133-43, 2005.
VENTURINI, Jonas Cardona. et al. Percepção da avaliação: um retrato da gestão pública em uma instituição de ensino superior (IES). Revista de Administração Pública - RAP, v. 44, n. 1, p. 31-53, 2010.
VIEIRA, Rui; MAJOR, Maria João; ROBALO, R. Investigação qualitativa em Contabilidade. In: Major, M. J.; Vieira, R. (Ed.). Contabilidade e controle de gestão: teoria, metodologia e prática. Lisboa: Escolar Editora, p 301-331, 2009.

Published

2021-04-19

Issue

Section

Artigo

How to Cite

HISTÓRICO DAS AVALIAÇÕES INSTITUCIONAIS E SUA MUDANÇA NA PERCEPÇÃO DE VALOR. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/232846. Acesso em: 2 aug. 2025.