The role of Science Without Borders in Social Inclusion

Intersectional Analysis of the profile of program’s beneficiaries at Unicamp

Authors

  • Rebeca Buzzo Feltrin Universidade Estadual de Campinas
  • Diego Ferreira dos Santos Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia de São Paulo - Campus Piracicaba
  • Lea Maria Leme Strini Velho Universidade Estadual de Campinas

Keywords:

social inclusion, intersectionality, international mobility.

Abstract

In recent years, there has been a democratization of access to public universities in the country, allowing the appearance of new student profiles in the university environment. Access to the university by members of the lower classes was an important step towards overcoming social inequalities. However, internal differences between students of upper and lower socioeconomic classes still persist, reflecting the inequalities in the broader society. This article focuses on the role of the Science Without Borders (SWB) program in the social inclusion of undergraduate students (former scholarship holders) from Unicamp, based on the application of a methodology that identified the intersectional profile of the program's beneficiaries. The results indicate that, although SWB offers mechanisms that allow social inclusion, the main beneficiaries had a very specific student profile - male, white, previous attendees of private high schools, not PAAIS entrants and without special needs. This is precisely the most frequent student profile  in the conventional international mobility programs maintained by Unicamp. Such results reinforce the idea that overcoming social inequalities and marginality for this new profile of students does not end with access to university, and that are other obstacles need to be removed.

Author Biographies

  • Rebeca Buzzo Feltrin, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorado em Política Científica e Tecnológica - Universidade Estadual de Campinas

    Pós-doutoranda e professora colaboradora junto ao Departamento de Política Científica e Tecnológica, Universidade Estadual de Campinas

  • Diego Ferreira dos Santos, Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia de São Paulo - Campus Piracicaba

    Doutor em Engenharia Elétrica pelo Centro de Engenharia Biomédica - Universidade Estadual de Campinas

    Professor da área de Computação do Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia de São Paulo - Campus Piracicaba

  • Lea Maria Leme Strini Velho, Universidade Estadual de Campinas

    Doutorado em Science and Technology Policy pelo Science Policy Research Unit - SPRU, University of Sussex, Reino Unido

    Professora titular em Estudos Sociais da Ciência e da Tecnologia junto ao Departamento de Política Científica e Tecnológica da Universidade Estadual de Campinas (aposentada e atualmente professora colaboradora no mesmo departamento).

References

ALMEIDA, Ana Maria F; ERNICA, Maurício. Inclusão e segmentação social no Ensino Superior público no Estado de São Paulo (1990-2012). Educação & Sociedade [online]. 2015, vol.36, n.130, pp.63-83.

BARBOSA, Carla Maria Palmeira Soares. Impacto do Capital Cultural na Mobilidade social: o caso das escolas profissionais de música. Tese (Doutorado) - Universitat de Barcelona. 2016, 240p.

BOURDIEU, Pierre. A distinção: crítica social do julgamento. São Paulo: Edusp; Porto Alegre, RS: Zouk, 2007.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude. A reprodução. Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Rio de Janeiro, 1975.

BRASIL. Relatório Educação para Todos no Brasil 2000-2015. INEP. Disponível em: < http://portal.mec.gov.br/docman/junho-2014-pdf/15774-ept-relatorio-06062014. Acesso em: 22/01/2020.

CRENSHAW, Kimberlé. Documento para o encontro de especialistas em aspectos da discriminação racial relativos ao gênero. Revista de Estudos Feministas, v. 7, n. 12, p. 171-88.

DIMAGGIO, Paul. Cultural Capital and School Success: The Impact of Status Culture Participation on the Grades of U.S. High School Students. American Sociological Review, Vol. 47, No. 2 (Apr., 1982), pp. 189-201

DIMAGGIO, Paul; USEEM, Michael. Social Class and Arts Consumption: The Origins and Consequences of Class Differences in Exposure to the Arts in America. Theory and Society. Vol. 5, No. 2 (Mar., 1978), pp. 141-161

FELTRIN, Rebeca Buzzo; COSTA, Janaína Oliveira Pamplona; VELHO, Lea. Mulheres sem fronteiras? Uma análise da participação das mulheres no Programa Ciência sem Fronteiras da Unicamp: motivações, desafios e impactos na trajetória profissional. Cadernos Pagu, Campinas , n. 48, e164804, 2016.

JUNQUEIRA, Rogério Diniz. Prefácio. In: Maria Auxiliadora Lopes e Maria Lúcia de Santana Braga (orgs). Acesso e Permanência da população negra no ensino superior. Coleção Educação para Todos, v. 30, Brasília : Ministério da Educação, Secretaria de Educação Continuada, Alfabetização e Diversidade : Unesco, 2007. 358 p.

KERGOAT, Danièle. Dinâmica e consubstancialidade das relações sociais. Novos estudos CEBRAP, São Paulo , n. 86, p. 93-103, Mar. 2010.

McCALL, Leslie. The complexity of intersectionality. Signs: Journal of Women in Culture and Society. 2005, Vol. 30, n.3: 1771-1800.

MOREIRA, Gláucia de Oliveira; FERRARESI, Flávio Henrique; CARVALHO, Emanuel; AMARAL, Eliana. Inclusão social e ações afirmativas no ensino superior no Brasil: Para quê? Revista Ensino Superior Unicamp [online], 2017.

MOUTINHO, Laura. Diferenças e desigualdades negociadas: raça, sexualidade e gênero em produções acadêmicas recentes. Cadernos Pagu, Campinas , n. 42, p. 201-248, 2014.

SCHWARTZMAN, Simon. A Crise da Universidade. Revista Ensino Superior, nº 10, julho-setembro, 2013.

SEABRA, Teresa. Desigualdades escolares e desigualdades sociais. Sociologia, Problemas e Práticas [online]. 2009, n.59, pp.75-106.

UNICAMP. Universidade Estadual de Campinas. A Unicamp em 2013-2017. Relatório de Atividades, 2017. 248p. Disponível em < https://www.unicamp.br/unicamp/sites/default/files/2017-04/RELATORIO_GESTAO_2013-17_TJ_WEB_170425_03.pdf>

UUKI. Universities UK Internacional. Gone International: Expanding Opportunities. Report on the 2015-16 graduating cohort. 2018.

VELHO, Lea.; COSTA, Janaína.; RAMOS, Milena; FELTRIN, Rebeca.; LIMA, Ricardo. (2013), Avaliação de Impacto do Programa Ciência Sem Fronteiras: Proposta Metodológica. [Trabalho técnico]. CGEE. 214 p.

Published

2021-04-19

Issue

Section

Artigo

How to Cite

The role of Science Without Borders in Social Inclusion: Intersectional Analysis of the profile of program’s beneficiaries at Unicamp. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/238182. Acesso em: 19 apr. 2025.