Avaliação Institucional e Gestão Estratégica

vínculos necessários para o desenvolvimento institucional

Authors

  • Nelma Aparecida Magdalena Monticelli Unicamp
    • Silviane Duarte Rodrigues Unicamp
      • Milena Pavan Serafim Unicamp
        • Teresa Dib Zambon Atvars Unicamp

          Keywords:

          Avaliação Institucional, Gestão Universitária, Planejamento Estratégico, Unicamp

          Abstract

          This paper seeks to present some objective results resulting from actions planned and guided by the evaluation process, demonstrating that the implementation of strategic management, linked to institutional evaluation, produces tangible results for the institution in the short, medium and long terms. These results are, in our view, the objective way of institutional defense to be presented to stakeholders as a form of accountability for the institutional mission. Some of the typical stakeholders are the government of the State of São Paulo, the Legislative Assembly of the State of São Paulo, the State Education Council, the State Audit Court, the Public Ministry, public funding agencies, private agents, such as the critical social agents of the public university, the competitors of the higher education market, and the media in general (media and other opinion makers, social entities and bodies). To this end, methodological interactions occur under the basis of exploratory research, of documentary character and which is classified as being descriptive-explanatory, predominantly qualitative through participant observation, with the University of Campinas (Unicamp) as the locus of observation. It can be said that Unicamp today has an "expertise" in Institutional Evaluation, Strategic Planning and Strategic Management, with processes adapted to its reality as a public university with a "comprehensive" profile. It is important to note that strategic management and institutional evaluation are dynamic processes, always needing updates and improvements that will occur in successive cycles. We believe that they are relevant institutional activities to fill the lack of integration that occur in national assessment systems, as they allow to assess and impact all academic activities in their integrity.

          Author Biographies

          • Nelma Aparecida Magdalena Monticelli, Unicamp

            Graduação em Ciências da Computação – Unicamp, Especialização em Desenvolvimento Gerencial para Universidades Públicas- Unicamp Instituição: Unicamp - Coordenadoria Geral da Universidade

          • Silviane Duarte Rodrigues, Unicamp

            Engenheira Química e Assistente Técnica de Coordenação da CGU/Unicamp

          • Milena Pavan Serafim, Unicamp

            Professora de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas/ Unicamp e dos Programas de Pós-Graduação Interdisciplinar em Política Científica e Tecnológica da Unicamp. Pesquisadora do Laboratório de Estudos do Setor Público (Lesp) e Grupo de Análise de Políticas de Inovação (Gapi).

            E-mail: milenaps@unicamp.br

          • Teresa Dib Zambon Atvars, Unicamp

            Coordenadora Geral da Universidade (CGU/Unicamp). Professora Titular do Instituto de Química da Universidade de Campinas (Unicamp). Foi Pró-reitora de Pós-Graduação e de Desenvolvimento Universitário. Estuda os semicondutores orgânicos com ênfase nos tipos utilizados em dispositivos eletroluminescentes

          References

          AGUIAR, E. M. de, e MARTINS, N. R. (organizadoras). Zeferino Vaz, Ideia de universidade. Editora Mercado das Letras, Campinas, 1 Edição, 2018.

          AMORIM, A., SOUZA, S.M.Z.L. Avaliação institucional da universidade brasileira, Estudos em Avaliação Educacional, FCC, São Paulo, n.10, 1994.

          AUCOIN, P. 1990. Administrative reform in public management: Paradigms, principles, paradoxes and pendulums. Governance 3(2): 115–137.

          BARREYRO, G. B. Avaliação da educação superior em escala global: da acreditação aos rankings e os resultados de aprendizagem, Avaliação, Campinas; Sorocaba, SP, v. 23, n. 1, p. 5-22, mar. 2018.

          BERDAHL, R. 1990. Academic freedom, autonomy and accountability in British universities. Studies in Higher Education 15(2): 169–180

          BERTOLIN, J. C. G., Indicadores em Nível de Sistema para Avaliar o Desenvolvimento e a Qualidade da Educação Superior Brasileira, Avaliação – Revista de Avaliação da Educação Superior, 12, 309-331, 2007.

          BRASIL. Guia D simplificação / Ministério do Planejamento, Orçamento e Gestão. Secretaria de Gestão. 2a ed. – Brasília : MPOG/SEGES, 2006. 240 p.

          BRUNNER, J.J. 2011. Gobernanza universitaria: Tipología, dinámicas y tendencias. Revista de Educación 355: 137–159.

          BUCHMANN, J. A. et al. Introduction to Public Key Infrastructures. Nova Iorque: Springer, 2013. 1, 6, 21 p.

          _________________________________________. Conselho Universitário. Projeto Qualidade. Deliberação CONSU-297/90, de 26 de outubro de 1990.

          _________________________________________. Projeto Qualidade. Conselho Universitário (CONSU). 19a Sessão Ordinária. Ordem do Dia. 18.09.1990. p. 154-169. [Pauta da reunião].

          COSTA, Eliezer Arantes da. Gestão Estratégica: da empresa que temos para a empresa que queremos 2.ed – São Paulo: Saraiva,2007.

          de FELÍCIO, J. R. D. e MUZY, P. T. A.. Os desafios da autonomia universitária: história recente da USP, 1a edição, editora Paco, Jundiaí, 2018. ISBN: 987-85-462-1142-5.

          DERLIEN, H. Una comparación internacional en la evaluación de las políticas públicas. Revista do Serviço Público, Rio de Janeiro, v. 52, n. 1, p. 105-122, jan./mar. 2001.

          DIAS SOBRINHO, J., BALZAN, N.C. (org) Avaliação Institucional: teoria e experiências. São Paulo: Cortez, 1995.

          DIAS SOBRINHO, José. Avaliação e transformações da educação superior brasileira (1995-2009): do provão ao Sinaes. Avaliação – Revista da Avaliação Superior, Campinas; v. 15, n. 1, p. 195-224, mar. 2010.

          DIAS SOBRINHO, José. Avaliação institucional. Marcos teóricos e políticos. 1995. Disponível em: <http://educa.fcc.org.br/pdf/aval/v01n01/v01n01a03.pdf>.

          DIAS SOBRINHO, José. Qualidade, Avaliação: do Sinaes a índices. Avaliação – Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 13, n. 3, p. 817-825, nov. 2008.

          DIAS SOBRINHO, J. Universidade: Projeto, Qualidade, Avaliação e Autonomia, Proposições 3, 7-17, 1992.

          DIAS SOBRINHO, J. Avaliação: Dilemas e conflitos institucionais e Políticos, editorial. Avaliação V. 23 (1), (2018).

          DILL, D.D. 2001. The regulation of public research universities: Changes in academic competition and implications for university autonomy and accountability. Higher Education Policy 14(1): 21–35

          DIXON, K., and D. COY. 2007. University governance: Governing bodies as providers and user of annual reports. Higher Education 54: 267–291.

          DOORIS, M. J., KELLEY, J. M. and TRAINER, J. F. (2004), Strategic planning in higher education. New Directions for Institutional Research, 2004: 5-11. doi:10.1002/ir.115

          ESTERMANN, T., and T. NOKKALA. 2009. University autonomy in Europe. Exploratory study. Brussels: European University Association.

          FARIA, C. A. P. (2005). A política da Avaliação de políticas públicas. Revista Brasileira de Ciências Sociais, v.20, n59.

          FRANCISCO, Thiago Henrique Almino et al. A contribuição do PDI nas atividades de planejamento e gestão das instituições de educação superior. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 5, n. 3, p. 81-107, 2012.

          GOMES, Eustáquio; VAZ, Zeferino. O mandarim: história da infância da Unicamp. Editora Unicamp, 2007.

          HARDY, C., FACHIN, R. Gestão Estratégica na universidade brasileira: teoria e Casos, 2 eds. – Porto Alegre: Ed. Universidade/UFRGS, 2000.

          HARDY, C. e FACHIN, R.. Gestão estratégica na universidade brasileira: teoria e casos. Porto Alegre: Universidade/UFRGS, 1996.

          HICKS, D., WOUTERS, P; WALTMAN, L., RIJCKE, S. de, RAFOLS, I. The Leiden Manifesto for research metrics, Nature 50, p. 429, 2015.

          KAPLAN, R; NORTON, D. A estratégia em ação: balanced scorecard; tradução Luiz Euclydes Trindade Frazão Filho. 13 eds. Rio de Janeiro: Campus, 1997.

          MARCACINI, A. T. R. Direito e informática: Uma abordagem jurídica sobre criptografia. Rio de Janeiro: Forense, 2002. 37 p.;

          MINTZBERG, H. (1973) Strategy-making in three modes. California Management Review26(2), 44-53

          MONTICELLI, N. A. M. (coordenadora). A aplicação da Gestão por Processos nas diversas áreas da Unicamp (Metodologia Gepro) 2003-2012, ISBN 978-85-98058-09-2. Disponível em https://www.ccuec.unicamp.br/gepro/pdf/LivroGepro_Final_PPortal IS.pdf

          MONTICELLI, Nelma. et al. Planejamento Estratégico em Instituições Universitárias: Desafios da Universidade Pública. In: XVIII Colóquio Internacional de Gestión Universitária. disponível em: https://repositorio.ufsc.br/bitstream/handle/123456789/190487/101_00018.pdf?sequence=1&isAllowed=y (2018).

          PASCUCI, Lucilaine et al. Managerialism na gestão universitária: implicações do planejamento estratégico segundo a percepção de gestores de uma universidade pública. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 9, n. 1, p. 37-59, 2016.

          PLANES – Planejamento Estratégico Universidade Estadual de Campinas 2016-2020 / Pró-Reitoria de Desenvolvimento Universitário. -- Campinas, SP: UNICAMP/PRDU, 2016. 76 p.

          PRADO, A. B., BISSE, L. M., DE OLIVEIRA, P. C. RIBEIRO, ARRUDA, R. A. DA SILVA, LEVES, R. M. C. e RODRIGUES, S. D.. Processo da Avaliação Institucional com Desenvolvimento de Novo Sistema Integrado com o Planes, SIMTEC 2014. Trabalho premiado. http://www.prdu.unicamp.br/a-prdu/midia/noticias/premio-da-carreira-paepe-2014

          RAMOS, M. P., & SCHABBACH, L. M. O estado da arte da avaliação de políticas públicas: conceituação e exemplos de avaliação no Brasil. Revista de Administração Pública-RAP, 46(5), 1271-1294, 2012.

          RANIERI, Nina. Autonomia universitária e Lei de Responsabilidade Fiscal: relações e implicações. Revista USP, (105), 33-42, 2015.

          SAUPE, J. L. The Functions of Institutional Research. Tallahassee, FL: Association for Institutional Research, 1981.

          SCHWARTZMAN, Simon; DURHAM, Eunice R. (org). Avaliação do Ensino Superior. São Paulo: Editora da USP, 1992.

          SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 5. ed. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2009.

          UNESCO. System-level and strategic indicators for monitoring higher education in the twenty-first century. Studies on higher education. Bucharest: CEPES, 2003.

          VALLÉS, J.M. 1996. Gobierno universitario: Entre la autogestión estamental y la responsabilidad social. Gestión y Análisis de Políticas Públicas 5–6: 59–67.

          VOLPI, M. M. Assinatura Digital. Aspectos técnicos, práticos e legais. Rio de Janeiro: Axcel Books, 2001, p. 6.].

          Published

          2021-04-19

          Issue

          Section

          Artigo

          How to Cite

          Avaliação Institucional e Gestão Estratégica: vínculos necessários para o desenvolvimento institucional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/244725. Acesso em: 14 oct. 2025.