Avaliação Institucional e Gestão Estratégica

vínculos necessários para o desenvolvimento institucional

Authors

  • Nelma Aparecida Magdalena Monticelli Unicamp
  • Silviane Duarte Rodrigues Unicamp
  • Milena Pavan Serafim Unicamp
  • Teresa Dib Zambon Atvars Unicamp

Keywords:

Avaliação Institucional, Gestão Universitária, Planejamento Estratégico, Unicamp

Abstract

This paper seeks to present some objective results resulting from actions planned and guided by the evaluation process, demonstrating that the implementation of strategic management, linked to institutional evaluation, produces tangible results for the institution in the short, medium and long terms. These results are, in our view, the objective way of institutional defense to be presented to stakeholders as a form of accountability for the institutional mission. Some of the typical stakeholders are the government of the State of São Paulo, the Legislative Assembly of the State of São Paulo, the State Education Council, the State Audit Court, the Public Ministry, public funding agencies, private agents, such as the critical social agents of the public university, the competitors of the higher education market, and the media in general (media and other opinion makers, social entities and bodies). To this end, methodological interactions occur under the basis of exploratory research, of documentary character and which is classified as being descriptive-explanatory, predominantly qualitative through participant observation, with the University of Campinas (Unicamp) as the locus of observation. It can be said that Unicamp today has an "expertise" in Institutional Evaluation, Strategic Planning and Strategic Management, with processes adapted to its reality as a public university with a "comprehensive" profile. It is important to note that strategic management and institutional evaluation are dynamic processes, always needing updates and improvements that will occur in successive cycles. We believe that they are relevant institutional activities to fill the lack of integration that occur in national assessment systems, as they allow to assess and impact all academic activities in their integrity.

Author Biographies

  • Nelma Aparecida Magdalena Monticelli, Unicamp

    Graduação em Ciências da Computação – Unicamp, Especialização em Desenvolvimento Gerencial para Universidades Públicas- Unicamp Instituição: Unicamp - Coordenadoria Geral da Universidade

  • Silviane Duarte Rodrigues, Unicamp

    Engenheira Química e Assistente Técnica de Coordenação da CGU/Unicamp

  • Milena Pavan Serafim, Unicamp

    Professora de Administração Pública da Faculdade de Ciências Aplicadas/ Unicamp e dos Programas de Pós-Graduação Interdisciplinar em Política Científica e Tecnológica da Unicamp. Pesquisadora do Laboratório de Estudos do Setor Público (Lesp) e Grupo de Análise de Políticas de Inovação (Gapi).

    E-mail: milenaps@unicamp.br

  • Teresa Dib Zambon Atvars, Unicamp

    Coordenadora Geral da Universidade (CGU/Unicamp). Professora Titular do Instituto de Química da Universidade de Campinas (Unicamp). Foi Pró-reitora de Pós-Graduação e de Desenvolvimento Universitário. Estuda os semicondutores orgânicos com ênfase nos tipos utilizados em dispositivos eletroluminescentes

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Published

2021-04-19

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Avaliação Institucional e Gestão Estratégica: vínculos necessários para o desenvolvimento institucional. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 26, n. 1, 2021. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/244725. Acesso em: 19 apr. 2025.