BRAZILIAN POSTGRADUATE STUDIES IN ENGINEERING AND TEACHER TRAINING: A STUDY OF DATA MINING ON THE SUCUPIRA PLATFORM

um estudo dos dados na Plataforma Sucupira

Authors

  • Victor Souza Sgarbi IFAL - Instituto Federal de Alagoas
  • Cleber Nauber dos Santos Instituto Federal de Alagoas (IFAL)
  • Márcio Luis Ferreira Nascimento Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Suzana Maria Barrios Luis Universidade Federal de Alagoas (UFAL)
  • Elaine dos Santos Sgarbi Instituto Federal de Alagoas (IFAL)
  • Carlos Henrique Almeida Alves Federal University of Alagoas

Keywords:

teaching training, postgraduate, engineering, data mining, Big Data

Abstract

This quantitative paper aimed to evaluate the space allocated in brazilian post-graduate stricto sensu programs in engineering to teacher training, which is one of its objectives set by the brazilian law 9.394/96, of the Guidelines and Bases of Education (LDB), and the agency Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES, Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel). Based on Big Data analysis of the postgraduate evaluation between 2013 and 2016, more than 1,600,000 data were extracted from the Sucupira platform to identify and quantify the presence of key terms of education in the titles of Subjects, Intellectual Production and Final Papers in engineering. It was observed that 0.39% of the subjects, 0.8% of the intelectual production, 0.93% of the final papers and 0.54% of the relevant intellectual production actually work with the pedagogical area, concluding that there is a devaluation of the teaching training in the analyzed programs, reinforcing previous studies.

Author Biographies

  • Victor Souza Sgarbi, IFAL - Instituto Federal de Alagoas

    Professor de Administração do Campus Marechal Deodoro, metre em Administração pelo IFPE e doutorando em Engenharia Industrial pela UFBA.

  • Márcio Luis Ferreira Nascimento, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

    Doutor em Ciência e Engenharia dos Materiais pela Universidade Federal de São Carlos

    Professor da Universidade Federal da Bahia, Escola Politécnica, Departamento de Engenharia Química

  • Suzana Maria Barrios Luis, Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

    Doutora em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG)

    Professora da Universidade Federal de Alagoas (UFAL)

  • Elaine dos Santos Sgarbi, Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

    Mestre em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas

    Professora do Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

  • Carlos Henrique Almeida Alves, Federal University of Alagoas

    Doutor em Linguística pela Universidade Federal de Alagoas

    Professor do Instituto Federal de Alagoas (IFAL)

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Published

2022-04-07

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Section

Artigo

How to Cite

BRAZILIAN POSTGRADUATE STUDIES IN ENGINEERING AND TEACHER TRAINING: A STUDY OF DATA MINING ON THE SUCUPIRA PLATFORM: um estudo dos dados na Plataforma Sucupira. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/249813. Acesso em: 19 apr. 2025.