Multidimensional Academic Evaluation using the "U-Multirank"

Authors

  • Antonio Fernando Bertachini de Prado INPE

Keywords:

Academic rankings, Higher Education Evaluation, Multidimensional Evaluation

Abstract

Evaluation of Academic Institutions is of great interest in the world, always causing controversies. This subject is current in Brazil, because Capes studies new forms of evaluation for Brazilian Graduate Programs. The main idea is to use multidimensional models, to consider aspects that are important for academic institutions and the communities where they operate, but that are not captured by the current evaluation, which is very focused on results generated by cutting-edge research. In the absence of multidimensional assessment methods in Brazil, it is useful to analyze international experiences in this area, to improve the understanding of how they work. In this scenario, the international academic ranking “U-Multirank” stands out. It was created in Europe and has results available since 2014. The present paper will analyze the Dimensions and Indicators of this ranking and, based on Spanish Education Institutions, will show the correlations between Dimensions and Indicators in this country.

References

Andriola, Wagner Bandeira; Araújo, Adriana Castro. Uso de indicadores para diagnóstico situacional de Instituições de Ensino Superior. Ensaio: aval. pol. públ. Educ., Rio de Janeiro , v. 26, n. 100, p. 645-663, July 2018 . Available from <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0104-40362018000300645&lng=en&nrm=iso>. access on 09 Dec. 2020. Epub May 14, 2018. https://doi.org/10.1590/s0104-40362018002601062.

Calderón, Adolfo Ignacio; França, Carlos Marshal, Os rankings acadêmicos da educação superior: apontamentos no campo da avaliação educacional, Capítulo 6, pgs 95-114, de: Avaliação da Educação: referencias para uma primeira conversa, Editora da Universidade de São Carlos, 207 p., 2018. ISBN 978-85-7600-491-2.

Castro, C. M.; Soares, G. A. D.. Avaliando as avaliações da Capes. Rev. adm. empres., São Paulo , v. 23, n. 3, p. 63-73, Sept. 1983.

Dresch, Jaime Faria, Avaliação da educação e o cenário midiatizado da responsabilização, Capítulo 5, pgs 81-94, de: Avaliação da Educação: referencias para uma primeira conversa, Editora da Universidade de São Carlos, 207 p., 2018. ISBN 978-85-7600-491-2.

Fonseca, M.; Oliveira, J. F. A avaliação da pós-graduação e o seu impacto no trabalho acadêmico dos professores brasileiros. In: Oliveira, J. F.; Catani, A. M.; Ferreira, N. S. C. (Orgs.). Pós-graduação e avaliação: impactos e perspectivas no Brasil e no cenário internacional. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2010. p. 109–130.

Furtado, H. L. e Hostins, R. C. L.; Avaliação da pós-graduação no Brasil. Revista de Educação PUC-Campinas, Campinas, 19(1):15-23, jan./abr., 2014.

Kawasaki, B. C.; Critérios da avaliação Capes para Programas de Pós-Graduação. Revista Adusp, pp. 102-117, Maio, 2017.

Lloyd, M. W.; Ordorika, I.; Rodríguez-Gómez, R. Los rankings internacionales de universidades: su impacto, metodología y evolución. Cuadernos de Trabajo de la Dirección General de Evaluación Institucional, Universidad Nacional Autónoma de México, México, n. 7, nov. 2011. Disponível em: <http://www.dgei.unam.mx/cuaderno7.pdf>. Acesso em: 19 fev. 2017.

Moura, B. A., Moura, L. B. A. (2013). Ranqueamento de universidades: reflexões acerca da construção de reconhecimento institucional; doi: 10.4025/actascieduc.v35i2.20400. Acta Scientiarum. Education, 35(2), 213-222. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v35i2.20400

Nobre, L.N.; Freitas, R.R., A Evolução da Pós-Graduação no Brasil: Histórico, Políticas e Avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering (BJPE).3 (2): 18-30, 2017. ISSN: 2447-5580.

Patrus, R.; Shigaki, H. B.; Dantas, D. C.. Quem não conhece seu passado está condenado a repeti-lo: distorções da avaliação da pós-graduação no Brasil à luz da história da Capes. Cad. EBAPE.BR, Rio de Janeiro , v. 16, n. 4, p. 642-655, dez. 2018.

Righetti, Sabine. O jogo dos rankings -- Como surgiram e o que medem as principais classificações de universidades do mundo. -. ed. , 2019. 163p .

Righetti, Sabine. Quando a sociedade é quem avalia: a experiência do Ranking Universitário Folha e os indicadores de ensino superior. COMCIÊNCIA (UNICAMP), v. 166, p. 1, 2015.

Rothen, José Carlos; Santana, Andréia da Cunha Malheiros (org.), Avaliação da Educação: referencias para uma primeira conversa, Editora da Universidade de São Carlos, 207 p., 2018. ISBN 978-85-7600-491-2.

Shin, Jung Cheol; Toutkoushian, Robert K. e Teicher, Ulrich; 2011; University Rankings, Theoretical Basis, Methodology and Impacts on Global Higher Education; Springer, New York.

Stack, Michele; 2016; Global University Rankings and the Mediatization of Higher Education, Palgrave Studies in Global Higher Education, Macmillan Publishers Limited, England.

Théry, H. Classificações de universidades mundiais, “Xangai” e outras. Estudos Avançados, São Paulo, v. 24, n. 70, p. 185-205, 2010. Disponível em: <http://www.scielo.br/scielo.php?script=sci_arttext& pid=S0103-40142010000300012>. Acesso em: 21 fev. 2017.

van Vught, Frans A.; Ziegele, Frank (Editors), Multidimensional Ranking: The Design and Development of U-Multirank, Springer, New York, 2012.

Published

2022-04-07

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Multidimensional Academic Evaluation using the "U-Multirank". Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 1, 2022. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/254699. Acesso em: 1 may. 2025.