Proposta de Instrumento de Meta-Avaliação da Autoavaliação Institucional na Educação Superior

Authors

  • Melissa Maria de Souza Zimmermann UFSC

Keywords:

Meta-avaliação. Autoavaliação institucional. Avaliação da Educação Superior.

Abstract

For Higher Education Institutions (HEIs), evaluation processes are transformative, as they present arguments to trigger this movement. Since self-evaluation is the starting point for the evaluation process in the context of higher education, this work aims to propose a prototype of a meta-evaluation instrument for use in evaluating the process and results of institutional self-evaluation in Brazilian HEIs. To achieve this objective, three stages of the research were carried out, which, together, sought to identify attributes, criteria and indicators to compose the aforementioned instrument. The steps were: bibliographic research, document analysis of institutional self-evaluation reports and survey applied with members of the Own Assessment Commissions of the HEIs of the State of Santa Catarina, through a questionnaire. From the analysis of the collected data, it was possible to define the most relevant elements for the development of the prototype of a meta-evaluation instrument applicable to institutional self-evaluation presented as a result of this study, in order to continually seek to qualify this process aimed at improving quality of Brazilian higher education. As this is a prototype, it is recommended to continue the research with the application of the meta-assessment instrument by the CPAs of Brazilian HEIs, as a way of testing and opening for new future discussions on the subject.

References

ALVES, Lourdes. Gestão em Instituições de Educação Superior: proposta de referencial fundamentado na abordagem da gestão do conhecimento. Tese (Doutorado em Engenharia e Gestão do Conhecimento) - Universidade Federal de Santa Catarina, , Florianópolis, 2016. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/171724. Acesso em: 17 jul. 2019.

BRASIL. Lei nº 10.861, de 14 de abril de 2004. Institui o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior – SINAES e dá outras providências. Brasília, 15 abr. 2004a. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm. Acesso em: 28 mar. 2019.

BRASIL. Comissão Especial de Avaliação. SINAES: bases para uma nova proposta de avaliação da educação superior brasileira. Brasília: Inep, 2004b. 137 p. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_superior/bases_para_uma_nova_proposta_de_avaliacao_da_educacao_superior_brasileira.pdf. Acesso em: 04 mar. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação (MEC). Nota Técnica INEP/DAES/CONAES Nº65/2014. Roteiro para Relatório de Autoavaliação Institucional. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira –INEP. Brasília, 2014.

BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Avaliação in Loco. 2020. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/avaliacao-e-exames-educacionais/avaliacao-in-loco. Acesso em: 26 nov. 2020.

DAVIDSON, E. J. Evaluation methodology basics. Thousands Oaks, CA: Sage, 2005.

DAVOK, Delsi Fries. Modelo de meta-avaliação de processos de avaliação da

qualidade de cursos de graduação. 2006. 272 f. Tese (Doutorado em Engenharia de Produção). Universidade Federal de Santa Catarina, Florianópolis, 2006. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/bitstream/handle/123456789/88899/231045.pdf?sequence=1&isAllowed=y. Acesso em: 19 maio 2020.

ELLIOT, Ligia Gomes. Meta-avaliação: das abordagens às possibilidades de aplicação. Ensaio, v. 19, n. 73, p. 1-23, out. 2011. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/ensaio/v19n73/11.pdf. Acesso em: 19 maio 2020.

GIMENES, Nelson A. S. Estudo Metavaliativo do Processo de Auto-avaliação em uma Instituição de Educação Superior no Brasil. Estudos em Avaliação Educacional, v. 18, n. 37, p. 1-27, ago. 2007. Disponível em: https://www.fcc.org.br/pesquisa/publicacoes/eae/arquivos/1383/1383.pdf. Acesso em: 31 maio 2020.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Censo da Educação Superior 2019. Resultados, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/inep/pt-br/areas-de-atuacao/pesquisas-estatisticas-e-indicadores/censo-da-educacao-superior/resultados. Acesso em: 20 nov. 2020.

INEP. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISA EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA. Roteiro de Auto-avaliação Institucional: orientações

Gerais. Brasília, 2004. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/avaliacoes_e_exames_da_educacao_superior/roteiro_de_auto_avaliacao_institucional_2004.pdf. Acesso em: 18 jul. 2021.

JCSEE. Joint Committee on Standards for Educational Evaluation. 2019. Disponível em: https://evaluationstandards.org/. Acesso em: 13 maio de 2019.

OLIVEIRA, Moacir Rodrigues de. Meta-Avaliação da AEPG –Avaliação da Execução de Programas de Governo: estudo de caso da estratégia saúde da família. Dissertação apresentada ao programa de pós-graduação em políticas públicas da universidade federal do paraná. 2017. 176 f. Dissertação (Mestrado em Políticas Públicas). Universidade Federal do Paraná, Curitiba, 2017. Disponível em: https://repositorio.cgu.gov.br/. Acesso em: 02 nov. 2020.

PINSONNEAULT, Alain; KRAEMER, Kenneth. Survey research methodology in management information systems: an assessement. Journal of Management Information Sistem, v.10, n.2, p. 75 – 105, 1993. Disponível em: https://dl.acm.org/doi/10.1080/07421222.1993.11518001. Acesso em: 25 nov. 2020

SCRIVEN, Michael. Evaluation thesaurus. 4th. ed. Newbury Park, CA: Sage, 1991.

SCRIVEN, Michael. The logic of evaluation. 2007. Disponível em: https://scholar.uwindsor.ca/cgi/viewcontent.cgi?article=1390&context=ossaarchive. Acesso em: 20 set. 2020.

SOUZA, Francisco Jose de et al. Avaliação da Educação Superior no Brasil - do Provao ao ENADE: um estudo meta-avaliativo. Meta: Avaliação, Rio de Janeiro, v. 2, n., p. 22-42, 2018. Trimestral. Disponível em: https://revistas.cesgranrio.org.br/index.php/metaavaliacao/article/view/1956/pdf. Acesso em: 28 jul. 2020.

STUFFLEBEAM, Daniel L. Meta-Evaluation. Journal Of Multidisciplinary Evaluation, Kalamazoo, EUA, v. 7, n. 15, p. 99-158, fev. 2011. Originally published as Papes #3, Occasional Paper Series, December, 1974. Disponível em: https://journals.sfu.ca/jmde/index.php/jmde_1/article/view/300/295. Acesso em: 11 out. 2020.

STUFFLEBEAM, D. L. The metaevaluation imperative. American Journal of Evaluation, Thousand Oaks, v. 22, n. 2, p.183-209, 2001. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/10.1177/109821400102200204. Acesso em: 12 set. 2020.

STUFFLEBEAM, Daniel L.The Methodology of Metaevaluation as Reflected in Metaevaluations by the Western Michigan University Evaluation Center. Journal Of Personnel Evaluation In Education, Michigan, v. 1, n. 14, p. 95-125, mar. 2000. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1023/A:1008198315521#citeas. Acesso em: 12 set. 2020.

VIEIRA, S. Introdução à bioestatística. Rio de Janeiro: Elsevier, 2011.

ZIMMERMANN, Melissa Maria de Souza. Avaliação institucional: proposta de instrumento de meta-avaliação para a avaliação interna de IES. 2021. 122 p. Dissertação (Mestrado profissional) - Universidade Federal de Santa Catarina, Centro Sócio-Econômico, Programa de Pós-Graduação em Administração Universitária, Florianópolis, 2021. Disponível em: https://bu.ufsc.br/teses/PPAU0245-D.pdf. Acesso em: 25 out. 2021.

Published

2024-02-07

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Proposta de Instrumento de Meta-Avaliação da Autoavaliação Institucional na Educação Superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 3, 2024. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/257907. Acesso em: 3 aug. 2025.