Education and refuge: narratives of foreign students about access to the Federal University of Rio Grande do Sul
narrativas de estudantes estrangeiros sobre o acesso na Universidade Federal do Rio Grande do Sul
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id284397Keywords:
migração, refugiados, instituição de ensino superiorAbstract
The human displacements that shape contemporary migrations have gained great relevance in national and international contexts, as they have intensified in recent years. The aim of this exploratory qualitative research is to problematize the selection process for admission of refugees to undergraduate courses, based on individual narrative interviews with six refugee undergraduate students. The analyses show that the students are pleased with the experience, but also suggest that the process needs to be qualified in terms of: access to the public notice; rigidity in the process of presenting documents; proof of proficiency; the distance between passing the Celpe-Bras test and being admitted to the undergraduate course.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rosane Machado Rollo, Liara Saldanha Brites, Maura Jeisper Fernandes Vieira, Camilo Darsie, Cristianne Maria Famer Rocha

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















