Academic rankings of higher education: mapping of brazilian scientific literature (2017-2022)
mapeamento da literatura científica brasileira (2017-2022)
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id291385Keywords:
academic rankings; higher education; Brazilian scientific literature.Abstract
The emergence of influential international academic rankings throughout the 2000s expanded the culture of ranking in higher education in Brazil and made the subject become an emerging field of study. The objective of this article is to map Brazilian scientific literature on the topic, based on the analysis of scientific articles published in Brazil between 2017 and 2022. Using state-of-the-art methodology, 67 articles were identified and mapped. The mapping results show that, from the second half of the 2010s, the subject of academic rankings in higher education began to be researched in an interdisciplinary way in educational institutions of all administrative categories and existing academic organizations attempts in Brazil, significantly expanding scientific publications on the subject, and arousing the interest of researchers from different areas of knowledge and with multiple theoretical conceptions.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dr. Edivaldo Martins

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















