Student assistance and mental health promotion in brazilian federal universities: an integrative review
uma revisão integrativa
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id291604Keywords:
student assistance, mental health, higher educationAbstract
The objective of this article is to describe the relationships between student assistance and the scenario of promoting mental health care for the population of university students at Brazilian Federal Higher Education Institutions. Methodologically, the research adopts a qualitative, descriptive and exploratory approach, based on an integrative review of articles published in the last five years (2019-2024) in portuguese and english, available in the BVS-Psi, Lilacs, CAPES Journals and SciELO databases. The descriptors "student assistance", "mental health" and "well-being" were used, resulting in the selection and analysis, according to inclusion and exclusion criteria, of 18 studies. The results reveal a complex and multifaceted scenario in the implementation of student assistance actions and programs aimed at students' mental health, also highlighting the challenges that compromise the effectiveness of these initiatives. Therefore, it highlights the need for collective actions by university managers and student entities, in addition to mental health care strategies and intersectoral assistance, to promote the biopsychosocial well-being of students and encourage a healthy and supportive academic culture.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Rafael Anunciação Oliveira, Renata Meira Véras, Tânia Maria de Araújo

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















