Aplicação do conceito de crowdsourcing na avaliação de instituições de ensino superior
um estudo comparativo entre instituições públicas e privadas
Keywords:
Avaliação institucional; crowdsourcing; survey.Abstract
The present work conducted a survey to capture the perceived importance by students of public and private Brazilian Higher Education Institutions, about the motivational factors that influence their participation in institutional evaluations, activity observed in light of the concept of crowdsourcing. 383 students from three Brazilian states and 25 courses participated in the research. An exploratory factor analysis was developed based on a list of nine motivational factors, which defined eight statistically relevant motivational factors present in the responses. Then, a comparison was made between the means of the factors and a parametric test, with the objective of verifying the presence, or not, of the difference in the perception of the motivational factors between the students of the public HEI and the students of the private HEI. A content analysis of 93 subjective responses related to the same theme was also conducted. The motivational factor “relationship / socialization” emerged as more relevant to private HEI students, and the motivational factor “knowledge sharing / altruism” stood out with the highest average among all students in both categories of HEI. Still, in the analysis of the answers to the subjective question, it was observed that the students relate the institutional evaluation to an evaluation of the teachers, exclusively, and not of the institution.
References
ANDRIOLA, Wagner Bandeira; ARAÚJO, Adriana Castro. Uso de indicadores para diagnóstico situacional de Instituições de Ensino Superior. Ensaio: Avaliação e Políticas Públicas em Educação, v. 26, n. 100, p. 645-663, 2018.
BABBIE, E. Métodos de pesquisa de survey. Belo Horizonte: UFMG. 2003.
BARREYRO, G. B.; ROTHEN, J. C. Para uma história da avaliação da educação superior brasileira: análise dos documentos do PARU, CNRES, GERES e PAIUB. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 13, n. 1, 2008.
BICKMAN, L.; ROG, D. J. (Eds.) The Sage handbook of applied social research methods. Sage publications. 2008.
BLOHM, Ivo; ZOGAJ, S.; BRETSCHNEIDER, U.; LEIMEISTER, J. M.. How to manage crowdsourcing platforms effectively?. California Management Review, v. 60, n. 2, p. 122-149, 2018.
BORROMEO, R. M.; TOYAMA, M. An investigation of unpaid crowdsourcing. Human-centric Computing and Information Sciences, v. 6, n. 1, p. 1-19, 2016.
BRASIL. Lei nº, de 14 de abril de 2004. Dispões sobre o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2004-2006/2004/lei/l10.861.htm> Acessado em 25/04/2019.
BRETSCHNEIDER, U.; LEIMEISTER, J. M.; MATHIASSEN, L. IT-enabled product innovation: customer motivation for participating in virtual idea communities. International Journal of Product Development, v. 20, n. 2, p. 126-141, 2014.
CHAWLA, S.; HARTLINE, J. D.; SIVAN, B. Optimal crowdsourcing contests. Games and Economic Behavior, v. 113, n. C, p. 80-96, 2019.
COHEN, J. Statistical power analysis for the behavioral sciences. Hilsdale. New Jersey: Lawrence Earlbaum Associates, v. 2, 1988.
CUNHA, M.I. da. Docência na universidade, cultura e avaliação institucional: saberes silenciados em questão. Revista Brasileira de Educação, v. 11, n. 32, p. 258-271, 2006.
DA SILVA, J. M.; DE LINHARES JACOBSEN, A.; SOUZA, R. H.; CORDEIRO, L. F.; MAFIOLLETTI, F. C.; GOUVEIA, B. F. Um sistema computacional de coleta de dados e avaliação institucional para apoio à tomada de decisão na Universidade Federal de Santa Catarina. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 11, n. 1, p. 138-161, 2018.
DANCEY, C P.; REIDY, J. Análise de correlação: or de Pearson. Dancey CP, Reidy J. Estatística sem matemática para psicologia. Porto Alegre: Artemed, p. 178-216, 2006.
DE JESUS, G. R.; BEDRITICHUK, A. G. A. Autoavaliação institucional: Construção e validação de um questionário para o professor. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 23, n. 3, 2018.
DOS SANTOS, M. G. Trilhas da avaliação da educação superior no Brasil: Os (des) caminhos em direção ao Sinaes. Revista Espaço Pedagógico, v. 26, n. 1, p. 117-138, 2019.
ESTELLES-AROLAS, E.; GONZALEZ-LADRON-DE-GUEVARA, F. Towards an integrated crowdsourcing definition. Journal of Information Science, v. 38, n. 2, p. 189-200, 2012.
FREITAS, A. L. P. A auto-avaliação de instituições de ensino superior: uma importante contribuição para a gestão educacional. Revista Iberoamericana de Educación, Madrid, ES, v. 1, p. 1-15, 2004.
FREITAS, H., OLIVEIRA, M., SACCOL, A. Z.,; MOSCAROLA, J. O método de pesquisa survey. Revista de Administração da Universidade de São Paulo, v. 35, n. 3, 2000.
GHEZZI, A.; GABELLONI, D.; MARTINI, A.; NATALICCHIO, A. Crowdsourcing: a review and suggestions for future research. International Journal of Management Reviews, v. 20, n. 2, p. 343-363, 2018.
HAIR, J. F.; BLCAK, W. C.; BABIN, B. J.; ANDERSON, R. E.; TATHAM, R. L. Análise multivariada de dados. Bookman Editora: Porto Alegre, 2009.
HOSSAIN, M.; KAURANEN, I. Crowdsourcing: a comprehensive literature review. Strategic Outsourcing: An International Journal, v. 8, n. 1, p. 2-22, 2015.
HOWE, J. The rise of crowdsourcing. Wired, v. 6, n. 14, p. 1-4, jun. 2006.
LIANG, H.; WANG, M. M.; WANG, J. J.; XUE, Y. How intrinsic motivation and extrinsic incentives affect task effort in crowdsourcing contests: A mediated moderation model. Computers in Human Behavior, v. 81, p. 168-176, 2018.
IMAI, K. Quantitative social science: An introduction. Princeton University Press, 2018.
MALHOTRA, N. K. Pesquisa de Marketing: Uma Orientação Aplicada. Bookman Editora, 2001.
MALONE, T. W.; LAUBACHER, R.; DELLAROCAS, C. The collective intelligence genome. MIT Sloan Management Review, v. 51, n. 3, p. 20-31, 2010.
MARTELETO, R. M. Redes sociais, mediação e apropriação de informações: situando campos, objetos e conceitos na pesquisa em Ciência da Informação. Revista Telfract, v. 1, n. 1, 2018.
MAO, K.; CAPRA, L.; HARMAN, M.; JIA, Y. A survey of the use of crowdsourcing in software engineering. Journal of Systems and Software, v. 126, p. 57-84, 2017.
MOSER, C. A.; KALTON, G. Survey methods in social investigation. Routledge, 2017.
NAKATSU, R. T.; GROSSMAN E. B.; IACOVOU C. L.. A taxonomy of crowdsourcing based on task complexity. Journal of Information Science, v. 40, n.6, p. 823-834, 2014.
NARDI, P. M. Doing survey research: A guide to quantitative methods. Routledge, 2018.
PALLANT, J. SPSS survival manual. McGraw-Hill Education (UK). 2013.
PEE, L. G.; KOH, E.; GOH, M. Trait motivations of crowdsourcing and task choice: A distal-proximal perspective. International Journal of Information Management, v. 40, p. 28-41, 2018.
PEINADO, J.; GRAEML, A. R. Mapeamento dos Temas Pertinentes à Gestão de Operações: uma Análise Refinada Baseada nas Percepções de Pesquisadores, Professores e Praticantes. Brazilian Business Review, v. 13, n. 2, p. 84, 2016.
PENSIN, D. P.; PACHECO, A. B. L. Professoralidade e desempenho docente: um olhar a partir dos resultados da avaliação institucional. Revista de Ciências Humanas, v. 19, n. 01, p. 120-142, 2018.
PRPIĆ, J.; TAEIHAGH, A.; MELTON, J. The fundamentals of policy crowdsourcing. Policy & Internet, v. 7, n. 3, p. 340-361, 2015.
SAXTON G. D.; OH O.; KISHORE R. Rules of Crowdsourcing: Models, Issues, and Systems of Control, Information Systems Management, v. 30, n. 1, p. 2-20, 2013.
SIVULA, A.; KANTOLA, J. Integrating crowdsourcing with holistic innovation management, International Journal of Advanced Logistics, v. 5, n. 3-4, p. 153-164, 2015.
SOLIMAN, W.; TUUNAINEN, V. Understanding continued use of crowdsourcing systems: an interpretive study. Journal of Theoretical and Applied Eletronic Commerce Research, v. 10, n. 1, p. 1-18, janeiro, 2015.
SUKAINI, A.; MOHAMMED, A. K.; ZHANG, J.; ALBAZOONI, A. G. Z. Mobile crowdsourcing: intrinsic and extrinsic motivational factors influencing online communities in China. Journal of Marketing Development and Competitiveness, v. 9, n. 1, p. 129-145, abril, 2015.
TRAN, T.; PARK, J. Y. A quantitative study of influencing factors on crowd participation in a crowdsourcing project for consumer product design. Industrial Engineering & Management Systems, v. 14, p. 325-334, 2015.
VIANNA, F. R.; GRAEML, A. R.; PEINADO, J. As motivações que levam usuários a participar de plataformas de crowdsourcing online. In: Simpósio de Administração da Produção, Logística e Operações Internacionais, 22., 2018, São Paulo. Anais...São Paulo: FGV, 2018.
ZHENG, H.; LI, D.; HOU, W. Task design, motivation, and participation in crowdsourcing contests. International Journal of Eletronic Commerce, v. 15, 2014.
ZOGAJ, S.; BRETSCHNEIDER, U.; LEIMEISTER, J. M. Managing crowdsourced software testing: a case study based insight on the challenges of a crowdsourcing intermediary. Journal of Business Economics, v. 84, n. 3, p. 375-405, 2014.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.