Teaching biosafety in Brazilian dental schools
uma análise do ensino da Biossegurança
Keywords:
Curriculum; Education, Dental; Health Human Resource TrainingAbstract
Biosafety measures for prevention and protection against occupational risks in Dentistry are learned during the graduation period. The importance of such measures has become even more clear during the COVID-19 pandemic. We conducted a transversal, exploratory, descriptive research with the purpose of analyzing the topic of biosafety as part of the Brazilian Dental Schools’ curriculum. The population study was composed of individuals who work as coordinators of 68 Dentistry undergraduate programs. All the data was collected through an online questionnaire between November 2019 and February 2020. The results were analyzed through descriptive and aggregate methods. There were specific, mandatory courses on Biosafety in 43 of the 68 programs, 5 of them being theoretical while 38 were theoretical-practical courses. The respondents mainly listed the following reasons for the existence of a specific course: the relevance for professional education/practice, the establishment of best practices, and the presentation of concepts/norms. We found that the main reason for the lack of a specific course was the adoption of an integrated/interdisciplinary program. The curricular content is more comprehensive in the programs that offer specific courses on biosafety, with the most predominant topics in both types of courses being related to infection prevention and control. Among the listed bibliographic references, Brazilian governmental institutions’ textbooks and manuscripts prevailed, and most programs informed that these references are frequently revised. We identified 28 different course names, which are mostly offered at the beginning of the program and as prerequisites for other courses. We consider it ideal to include a mandatory specific course on biosafety to be taken during the Dentistry undergraduate programs, as well as to reinforce the topic throughout the program, mainly in the practical courses. We also suggest some topics on biosafety to be included in the curricular content
References
AGÊNCIA NACIONAL DE VIGILÂNCIA SANITÁRIA (ANVISA). Serviços odontológicos: prevenção e controle de riscos. Brasília: Ministério da Saúde, 2006.
ALMEIDA FILHO, Naomar. Interdisciplinaridade na Universidade Nova: Desafios para a docência. In: CERVI, Giceli; RAUSCH, Rita Buzzi (Eds.). Docência Universitária: concepções, experiências e dinâmicas de investigação. Blumenau: Meta. 2014. p. 21–28.
AMERICAN DENTAL ASSOCIATION (ADA). What Constitutes a Dental Emergency? 2020. Disponível em: <https://success.ada.org/~/media/CPS/Files/Open%20Files/ADA_COVID19_Dental_Emergency_DDS.pdf>. Acesso em: 7 maio. 2020.
ARANTES, Diandra Costa et al. Biossegurança aplicada à Odontologia na Universidade Federal do Pará, Cidade de Belém, Estado do Pará, Brasil. Revista Pan-Amazônica de Saúde, v. 6, n. 1, p. 11–18, 2015.
ARMOND, Anna Catharina Vieira et al. Conhecimentos de Biossegurança para as principais atividades de risco envolvendo servidores públicos, discentes e empregados da limpeza do curso de Odontologia da UFVJM/Diamantina. Revista Brasileira de Odontologia Legal, v. 3, n. 2, p. 32–52, 2016.
BELLISSIMO-RODRIGUES, W. T Wanessa Teixeira; BELLISSIMO-RODRIGUES, Fernando; MACHADO, Alcyone Artioli. O ensino de Biossegurança na graduação em Odontologia. Revista ABO Nacional, v. 18, n. 4, p. 229–233, 2010.
BRASIL. MINISTÉRIO DA EDUCAÇÃO. CONSELHO NACIONAL DE EDUCAÇÃO (CNE). Diretrizes Curriculares Nacionais do curso de graduação em Odontologia. 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=111231-pces803-18&category_slug=abril-2019-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 18 ago. 2020
_____. _____. INSTITUTO NACIONAL DE ESTUDOS E PESQUISAS EDUCACIONAIS ANÍSIO TEIXEIRA (INEP). Instrumento de avaliação de cursos de graduação presencial e a distância. Brasília: Inep/MEC, 2017. Disponível em: <http://inep.gov.br/instrumentos>. Acesso em: 20 ago. 2020.
_____. _____ (MEC). Fórum de Pró-Reitores de Graduação das Universidades Brasileiras. Diretrizes Curriculares para os Cursos de Graduação, 2000. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/sesu/arquivos/pdf/DocDiretoria.pdf>. Acesso em: 27 ago. 2020
_____. _____ (MEC). Cadastro Nacional de Cursos e Instituições de Educação Superior Cadastro e-MEC. Disponível em: <http://emec.mec.gov.br/>. Acesso em: 25 ago. 2018.
BRASIL. MINISTÉRIO DO TRABALHO E EMPREGO. Portaria GM/MTE n° 1.748 de 30 de agosto de 2011.
CATARINO, Maria Elisabete; CHIARA, Ivone Guerreiro Di. A bibliografia básica do curso de direito e a cobertura da coleção do sistema de bibliotecas da Universidade Estadual de Londrina – SB/UEL. In: XVIII SEMINÁRIO NACIONAL DE BIBLIOTECAS UNIVERSITÁRIAS. Belo Horizonte - MG: 16 nov. 2014. Disponível em: <https://www.bu.ufmg.br/snbu2014/wp-content/uploads/trabalhos/85-2205.pdf>. Acesso em: 20 ago. 2020
CEZARINO Luciana Oranges; CORRÊA, Hamilton Luiz. Mensuração da interdisciplinaridade nos cursos de graduação em Administração. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 24, n. 1, p. 174–188, 2019.
COSTA NETO, Odorico Coelho. Construção de um modelo curricular para o curso de graduação em Odontologia a partir de paradigmas estruturais e conjunturais contemporâneos. Dissertação (Mestrado)—Uberlândia - MG: Universidade Federal de Uberlândia. Programa de Pós-graduação em Odontologia, 2006.
ESTRELA, Carlos; ESTRELA, Cyntia R. A. Controle de infecção em Odontologia. São Paulo: Artes Médicas, 2003.
EUROPEAN AGENCY FOR SAFETY AND HEALTH WORK (EU-OSHA). Occupational hazards in dental clinics - Safety and health at work - EU-OSHA. Disponível em: <https://osha.europa.eu/en/themes/dangerous-substances/practical-tools-dangerous-substances/occupational-hazards-dental-clinics>. Acesso em: 15 abr. 2020.
GOMES, Letícia Carneiro et al. Biossegurança e resíduos de serviços de saúde no cotidiano acadêmico. Revista de Ciências Farmacêuticas Básica e Aplicada, v. 35, n. 3, p. 443–450, 2014.
HIRATA, Mario Hiroyuki; HIRATA, Rosario Dominguez Crespo; MANCINI FILHO, Jorge. Manual de Biossegurança. Barueri: Manole, 2016.
KUHN, Claudio Rafael et al. Contaminação Microbiana em Consultórios Odontológicos. Revista Brasileira de Ciências da Saúde, v. 22, n. 4, p. 315–324, 2018.
LACERDA, Flávia Cristina Barbosa; SANTOS, Letícia Machado. Integralidade na formação do ensino superior: metodologias ativas de aprendizagem. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 23, n. 3, p. 611–627, 2018.
LAGES, Silvana Maria Ramos et al. Formação em Odontologia: O papel das instituições de ensino na prevenção do acidente com exposição a material biológico. Ciencia & Trabajo, v. 17, n. 54, p. 182–187, 2015.
LIMA, Amanda Araújo et al. Acidentes Ocupacionais: Conhecimento, Atitudes e Experiências de Estudantes de Odontologia da Universidade Federal da Paraíba. Pesquisa Brasileira em Odontopediatria e Clínica Integrada, v. 8, n. 3, p. 327–332, 2008.
LOPES, Amanda Lívia et al. Biossegurança em Odontologia: conduta dos estudantes antes e após uma ação educativa. Revista da ABENO, v. 19, n. 2, p. 43–53, 2019.
MANCINI, Giulio; REVILL, James. Fostering the Biosecurity Norm: Biosecurity Education for the Next Generation of Life Scientists. Como-Italy / Bradford-UK, 2008. Disponível em: <http://sro.sussex.ac.uk/39517/1/Fostering.pdf>. Acesso em: 14 ago. 2017.
MAZUTTI, William José; FREDDO, Silvia Leticia; LUCIETTO, Deison Alencar. Acidentes perfurocortantes envolvendo material biológico: o dizer e o fazer de estudantes de um curso de graduação em Odontologia. Revista da ABENO, v. 18, n. 4, p. 21–30, 2018.
MEIRELES, Jaqueline Fernanda; LINDINO, Terezinha Corrêa. Formação Disciplinar ou Transversal: Qual delas Promove Melhor Percepção Ambiental entre Universitários? Revista Pleiade, v. 13, n. 29, p. 18–29, 2020.
MINISTÉRIO PÚBLICO DO TRABALHO (MPT); ORGANIZAÇÃO INTERNACIONAL DO TRABALHO (OIT). Smartlab - Observatório de Segurança e Saúde no Trabaho. Disponível em: <https://smartlabbr.org/sst>. Acesso em: 13 abr. 2020.
MOIMAZ, Suzely Adas Saliba et al. Professional Guidance in Brazilian dental education. Revista da ABENO, v. 19, n. 3, p. 50–57, 2019.
MORAES, Bibiana Arantes; COSTA, Nilce Maria da Silva. Compreendendo os currículos à luz dos norteadores da formação em saúde no Brasil. Revista da Escola de Enfermagem da USP, v. 50, n. spe, p. 9–16, 2016.
MUSSI, Marcelo; MARASEA, Daniela Carnio Costa. A perspectiva da subnotificação de acidentes ocupacionais com dentistas. Revista Brasileira de Odontologia, v. 73, n. 2, 2016.
NARESSI, Wilson Galvão; ORENHA, Eliel Soares; NARESSI, Suely Carvalho Mutti. Ergonomia e Biossegurança em Odontologia. Série Abeno: Odontologia Essencial - Parte Clínica. São Paulo: Artes Médicas, 2013.
NOGUEIRA, N., Sumaia Austregésilo et al. Prevalência e notificações de acidentes de trabalho com exposição a material biológico na Odontologia. Revista Ciência Plural, v. 2, n. 1, p. 102–119, 2016.
NORO, Luiz Roberto Augusto et al. Relação entre conteúdos das disciplinas de curso de Odontologia e os ENADE 2004/2010. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 22, n. 1, p. 125–139, 2017.
OLIVEIRA, Ana Paula Costa. Competências gerenciais de professores-gestores do ensino superior: um estudo comparativo entre coordenadores de instituições públicas e privadas de Belo Horizonte (MG). Dissertação (Mestrado). Belo Horizonte, MG: Universidade Federal de Minas Gerais, 2018
OLIVEIRA, Augusto Henrique Alves et al. Uso de equipamentos de proteção individual por cirurgiões-dentistas em Unidades Básicas de Saúde: Estudo piloto. Revista Interfaces, v. 5, n. 15, p. 64–70, 2017.
ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO, A CIÊNCIA E A CULTURA (UNESCO). Glossário de Terminologia Curricular. Paris: UNESCO, 2016.
PIMENTEL, M. J. Marcele Jardim et al. Biossegurança: comportamento dos alunos de Odontologia em relação ao controle de infecção cruzada. Cadernos Saúde Coletiva, v. 20, n. 4, p. 525–532, 2012.
RAZABONI, Ana Maria. Avaliação de conteúdo programático: proposta de ensino-aprendizagem em Biossegurança. Tese (Livre Docência). Ribeirão Preto, SP: Universidade de São Paulo, 2008.
RIBEIRO, Maristela Azevedo. Avaliação da necessidade de implantação de normas e rotinas de Biossegurança para a qualificação dos estudantes do curso de Odontologia. Dissertação (Mestrado). Florianópolis, SC: Universidade Federal de Santa Catarina, 2004.
SILVA, Almenara Souza Fonseca; RIBEIRO, Mariângela Cagnoni; RISSO, Marine. Biossegurança em Odontologia e Ambientes de Saúde. São Paulo: Icone, 2009.
ŞOAITA, Claudia. Identifying Occupational Risks in Dentistry. Procedia Technology, v. 12, p. 558–565, 2014.
SOUZA, Fábio Barbosa; LOPES, Maria Gabriela Quadros; LIMA FILHO, Rivaldo Mendes. Redes sociais na aprendizagem em Odontologia: opinião dos estudantes de uma universidade brasileira. Revista Cubana de Estomatología, v. 54, n. 2, p. 1–11, 2017.
TAVARES, Maria de Fátima Lobato et al. A promoção da saúde no ensino profissional: desafios na saúde e a necessidade de alcançar outros setores. Ciência & Saúde Coletiva, v. 21, n. 6, p. 1799–1808, 2016.
TOASSI, R. F. C. O embate do processo de implantação de um currículo modular na educação superior: o curso de Odontologia da UNIPLAC, Lages - SC. Tese (Doutorado). Porto Alegre: Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2008.
TOASSI, Ramona Fernanda Ceriotti et al. Avaliação curricular na educação superior em Odontologia: discutindo as mudanças curriculares na formação em saúde no Brasil. Revista da ABENO, v. 12, n. 2, p. 170–177, 2012.
TREZENA, Samuel et al. Medidas de precaução padrão adotadas em uma clínica escola de graduação em Odontologia. HU Revista, v. 45, n. 2, p. 148–155, 2019.
UNIVERSIDAD CATÓLICA DEL URUGUAY (UCU). Plan di estudios y horarios. Disponível em: <https://carreras.ucu.edu.uy/index.php/carreras/f-Odontologia/Odontologia>. Acesso em: 31 ago. 2020.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE ASUNCIÓN. FACULTAD DE ODOTOLOGÍA (UNA). Plan de Estudio Curricular 2019. Disponível em: <http://proyectos.com.py/odo/wp-content/uploads/2019/03/Plan-Curricular-2019-Original.pdf>. Acesso em: 31 ago. 2020.
UNIVERSIDAD NACIONAL DE CÓRDOBA. FACULTAD DE ODONTOLOGÍA (UNC). Odontología. Lista de Cátedras. Disponível em: <https://www.odo.unc.edu.ar/academico/grado/catedras/lista-de-catedras#>. Acesso em: 31 ago. 2020.
VASCONCELLOS, Liliana; GUEDES, Luis. E-Surveys: Vantagens e Limitações dos Questionários Eletrônicos via Internet no Contexto da Pesquisa Científica. X SEMEAD. Anais... In: SEMEAD - SEMINÁRIOS EM ADMINISTRAÇÃO FEA/USP. São Paulo: 2007
ZENKNER, Clacir Lourdes Londero. Proposta de gestão de riscos para o controle de infecção, a partir do diagnóstico de Biossegurança, nas clínicas do curso de Odontologia da UFSM. Dissertação (Mestrado). Santa Maria, RS: Universidade Federal de Santa Maria, 2006.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.