The determinants of the performance in the entrance exam of the Federal University of Minas Gerais

Autores/as

  • André Golgher

Palabras clave:

performance, National Exam of the Secondary Level (ENEM), Federal University of Minas Gerais (UFMG)

Resumen

In order to decrease inequalities in tertiary education attendance, many Brazilian public institutions implemented affirmative action policies in the last decades. In particular, a bonus policy was implemented at UFMG in 2009, which was substituted by a quota policy in 2012. Besides, other policies also implemented by this and other public universities in Brazil may have had an indirect effect of promoting an increase in minorities’ attendance, such as the Restructuring and Expansion of Federal Universities (Reuni) policy and the use of the National Exam of the Secondary Level (ENEM) as a tool for tertiary education student’s selection. This paper analyzes the determinants of the performance in the entrance exam of Federal University of Minas Gerais (UFMG), between the years of 2009 and 2013, with a focus on these policy changes. Affirmative action and Reuni policies did not affect remarkably the performance of minorities at the UFMG´s selection process. However, the use of ENEM as the first stage in this process relatively decreased the performance of minorities. Moreover, differences for skin color were dwarfed by other inequalities, such as the household income, the parent’s educational level or the type of the secondary school attended by the student.

Referencias

Aranha, Antônia, Pena, Carolina and Ribeiro, Sergio. Programas de inclusão na UFMG: o efeito do bônus e do reuni nos quatro primeiros anos de vigência – um estudo sobre acesso e permanência. Educação em Revista, v. 28, n. 04, p. 317-345, 2012.

Araújo, Fernando and Siqueira, Liedge. Determinantes do desempenho escolar dos alunos da 4ª. série do ensino fundamental no Brasil. Economia e Desenvolvimento, v. 9, n. 1, 2010.

Bai, Chong-en. and Chi, Wei. Determinants of undergraduate GPAs in China: college entrance examination scores, high school achievement, and admission route. MPRA [S.l.], v. 5, n. 1, p. 1-27, 2011.

Barros, Ricardo, Mendonça, Rosana, Quintães, Giovani and Santos, Daniel. Determinantes do desempenho educacional do Brasil. Pesquisa e Planejamento Econômico, v.31, n.1, p. 1-42, 2001.

Barros, Aparecida. Vestibular e ENEM: um debate contemporâneo. Ensaio: Avaliação e políticas públicas em Educação, v. 22, n. 85, p. 1057-1090, 2014.

Behrendt, Amy, Eisenach, Jeffrey. and Johnson, Willian. Selectivity bias and the determinants of SAT scores. Economics of Education Review, v. 5, n. 4, p. 363-371, 1986.

Cunha, Flávio and Heckman, James. The Technology of Skill Formation. American Economic Review, v. 97, n. 2, p. 31-47, 2007.

Francis, Andrew and Tannuri-Pianto, Maria. The redistributive equity of affirmative action: Exploring the role of race, socioeconomic status, and gender in college admissions. Economics of Education Review, v. 31, p. 45– 55, 2012a.

_____________________________________Using Brazil’s racial continuum to examine the short-term effects of affirmative action in higher education. Journal of Human Resources, v. 47, n. 3, p. 754-784, 2012b.

Fryer Jr., Roland, Loury, Glenn and Yuret, Tolga. An Economic Analysis of Color-Blind Affirmative Action. Journal of Law, Economics, and Organization, v. 24, n. 2, p. 319-355, 2008.

Golgher, André, Amaral, Ernesto and Neves, Alan. Avaliação de impacto do bônus sociorracial da UFMG no desempenho acadêmico dos estudantes. Mediações - Revista de Ciências Sociais, v. 19, n. 1, 2014.

____________________________________________ Desempenho acadêmico dos estudantes da UFMG: uma análise da política de bônus sociorracial. Ciências Sociais em Perspectiva, v. 14, p. 120-145, 2015.

Holzer, Harry and Neumark, David. Affirmative action: What do we know? Journal of Policy Analysis and Management, v. 25, n. 2, p. 463–490, 2006.

Lima, Edileusa and Machado, Lucília. Reuni e Expansão universitária na UFMG de 2008 a 2012. Educação e realidade, v. 41, n. 2, p. 383-406, 2016.

Machado, Ana, Moro, Suely, Martins, Ludiemy and Rios, Juan. Qualidade do ensino em matemática: determinantes do desempenho de alunos em escolas públicas estaduais mineiras. EconomiA, Brasília, v. 9, n. 1, p. 23-45, 2008.

Moeto, Cecília, Pereira, Isabela and Menzes, Paulo. A influência dos processos seletivos das universidades sobre os currículos de física da escola básica: estudo comparativo entre questões de física do ENEM e de um programa de ingresso em universidade pública. XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências, UFSC, Florianópolis, 2017.

Nogueira, Claudio, Nonato, Bréscia, Ribeiro, Gustavo and Flontino, Sandro. Promessas e limites: o Sisu e sua implementação na Universidade Federal de Minas Gerais. Educação em Revista, v. 33, e161036, 2017.

Pedrosa, Renato, Dachs, Norberto, Maia, Rafael, Andrade, Cibele, Carvalho, Benilton. Academic performance, students’ background and affirmative action at a Brazilian university. Higher education management and policy, v. 19, n. 3, p. 1 – 20, 2007.

Rothstein, Jesse. College Performance Predictions and the SAT, Journal of Econometrics, v. 121, n. 1-2, p. 297-317, 2004.

Santos, Mac. Exame Nacional do Ensino Médio: entre a regulação da qualidade do Ensino Médio e o vestibular. Educar em Revista, v. 40, p. 195-205, 2011.

Santos, Julio and Corlelazzo, Ângelo. Os conteúdos de biologia celular no Exame Nacional do Ensino Médio – ENEM. Avaliação, v. 18, n. 3, p. 591-612, 2013.

Silva, Nelson and Hasenbalg, Carlos. Recursos Familiares e Transições Educacionais. Cadernos de Saúde Pública, v. 18 (suplemento), p. 67-76, 2002.

Silveira, Fernando, Barbosa, Márcio and Silva, Roberto. Exame Nacional do Ensino Médio (ENEM): uma análise crítica. Revista Brasileira de Ensino de Física, v. 37, n. 1, 2015.

Soares, José and Alves, Maria. Effects of schools and municipalities in the quality of basic education.Cad. Pesqui, v. 43, n. 119, p. 492-517, 2013.

Telles, Edward and Paixão, Marcelo. Affirmative action in Brazil. LASAFORUM, v. 14, n. 2, 2013.

Publicado

2024-02-07

Número

Sección

Artigos

Cómo citar

The determinants of the performance in the entrance exam of the Federal University of Minas Gerais. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 3, 2024. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/247378. Acesso em: 19 apr. 2025.