A autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES

Authors

  • DENISE LEITE Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • ROBERT VERHINE Universidade Federal da Bahia
  • LYS MARIA VINHAES DANTAS Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • JULIO CESAR GODOY Universidade de Passo Fundo

Keywords:

Avaliação Capes. Autoavaliação. Programas de Pós-Graduação.

Abstract

Brazilian Society still does not possess a culture that is favorable for the development of self-evaluation. To overcome the idea of somative evaluation and the creation of rankings based on indicators that are essentially quantitative, it is necessary to experiment with processes that are autonomous, formative, and participatory, involving the academic community on all educational levels.  Thus, in light of the challenge of improving the Capes evaluation system, especially in relation to the limitations regarding the use of qualitative methods in the context of large-scale, external assessments conducted nationally, the value now given to the proposals and practices of the self-evaluation of graduate programs as a component of Capes’ evaluation model represents an important opportunity to promote cultural change.  The development of the self-evaluation of graduate programs will induce greater maturity on the part of researchers and students with respect to co-responsibility, collaboration, and engagement in efforts to improve graduate study, thereby contributing not only to the quality of researcher preparation, but also to the practice of democracy within graduate-level programs.   

Author Biography

  • JULIO CESAR GODOY, Universidade de Passo Fundo
    Possui doutorado em Educação e mestrado em Ciência da Computação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS). Realizou estágio de doutoramento na Universidade de Aveiro - Portugal e Pós-doutorado no Centro de Investigação de Políticas do Ensino Superior (CIPES), em Porto, Portugal. Atualmente é professor titular e pesquisador da Universidade de Passo Fundo (UPF). Fez parte da Comissão Especial de Avaliação (CEA) do Ministério da Educação (MEC) do governo brasileiro que elaborou o Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior (SINAES). Atuou como consultor da UNESCO, do Programa das Nações Unidas para o Desenvolvimento (PNUD) e do MEC no desenvolvimento de sistemas de avaliação da educação superior. Tem experiência em pesquisas, planejamento e avaliação na educação superior.

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Published

2020-09-08

Issue

Section

Artigo

How to Cite

A autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 2, 2020. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/230215. Acesso em: 19 apr. 2025.