Uma métrica para avaliação da ocupação docente em instituições de ensino superior
Keywords:
Workload, Teaching Occupation, Hierarchical Analytic ProcessAbstract
The management of teaching occupation in higher education institutions is a problem that affects public and, mainly, private universities. A fair distribution of tasks to teachers directly affects the quality of teaching, the production of knowledge, institutional sustainability and, mainly, the health of teachers. This work proposes a method for evaluating the composition of the workload based on a tool called the Hierarchical Analytic Process, aiming at equity in terms of workload (which does not mean the same as equity in the amount of hours dedicated to different activities). As the main contribution, a metric, called Workload Coefficient, is proposed, which can be easily adapted to the reality of each institution. Despite the mathematical bases, when implemented computationally, the use of this metric becomes simple and accessible to managers in any area of knowledge.
References
BARRETT, Lucinda; BARRETT, Peter. Current practice in the allocation of academic work-loads. Higher Education Quarterly, Wiley Online Library, v. 61, n. 4, p. 461–478, 2007.
BRUNELLI, Matteo. Introduction to the analytic hierarchy process. [S.l.]:Springer, 2014.
BURGESS, TF. Planning the academic’s workload: different approaches to allocating work to university academics. Higher education, Springer, v. 32, n. 1, p. 63–75, 1996.
INEP, Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira. Sinopses Es-tatísticas da Educação Superior – Graduação. 2018. Disponível em: <http://portal.inep.gov.br/web/guest/sinopses-estatisticas-da-educacao-superior>.
MEC/SESU, Ministério da Educação. Secretaria de Educação Superior. Manual de verifica-ção in loco das condições institucionais: credenciamento de instituições não universitá-rias; autorização de cursos superiores (ensino presencial e a distância) - Brasília, DF, Brasil. 2002. 85 p.
MU, Enrique; PEREYRA-ROJAS, Milagros. Understanding the analytic hierarchy process. In: Practical Decision Making. [S.l.]: Springer, 2017. p. 7–22.
SAATY, Roseanna W. The analytic hierarchy process—what it is and how it is used. Math-ematical modelling, Elsevier, v. 9, n. 3-5, p. 161–176, 1987.
SAATY, Thomas L. How to make a decision: the analytic hierarchy process. European journal of operational research, Elsevier, v. 48, n. 1, p. 9–26, 1990.
VIANA, Marcizo Veimar Cordeiro et al. O trabalho do professor na pós-graduação no brasil após a lei no 9394/1996. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Universi-dade de Sorocaba, v. 24, n. 1, p. 127–147, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.