The Contribution of Postdoctoral Fellows with CAPES Scholarships to the Scientific Production Set
the UFRRJ case
Keywords:
UFRRJ, Postdoctoral, CAPESAbstract
The aim of the work was to analyze the action and performance of the teaching staff of the UFRRJ - Universidade Federal Rural do Rio de Janeiro trained with the post-doctorate, on the contribution of their set of scientific production, from the specific cut of the survey who carried out the post-doctoral internship with the support of grants from the CAPES - Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior. The data survey was carried out in a census manner, involving all the permanent professors from all areas of knowledge at UFRRJ, Ex scholarship holders CAPES who work in the institution's graduate system. The analysis was carried utilizing their Curriculum Lattes. Recent PhDs (i.e. with low interstice between PhD. and post-doctoral internship) showed a decrease in their scientific and technological productions. In the institution, the post-doctorate proved to be more advantageous for the group of senior doctors, who increase the averages of their annual production and influence the postgraduate system and program more.
References
AHBABI, Sultan; SINGH, Sanjay; BALASUBRAMANIAN, Sreejith; GAUR, Sanjaya. Employee perception of impact of knowledge management processes on public sector performance, Journal of Knowledge Management, v. 23, n. 2, pp. 351-373, 2019. https://doi.org/10.1108/JKM-08-2017-0348
BURSTON, Mary. The complexities of academic productivity: a case analysis of postdoctoral research productivity in Australian universities. Journal of Further and Higher Education, v. 14, n. 1, 2019. https://doi.org/10.1080/0309877X.2019.1612157
CALVOSA, Marcello. Pós-doutorado e o Cenário dos Resultados na Carreira Docente: uma análise da área de Psicologia. Estudos Interdisciplinares em Psicologia, v. 11, p. 201-223, 2020. http://dx.doi.org/10.5433/2236-6407.2020v11n1p201
CALVOSA, Marcello. Reflexões sobre a influência do pós-doutorado sobre produção científica da pós-graduação. Administração: Ensino e Pesquisa - RAEP, Rio de Janeiro, v. 20, n. 2, 2019. https://doi.org/10.13058/raep.2019.v20n2.1352
CALVOSA, Marcello; REPOSSI, Melina; CASTRO, Pedro. Avaliação de resultados da capacitação docente: O Pós-doutorado na Universidade Federal Fluminense sob a ótica da Produção Científica e Bibliográfica. Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas, v. 16, n. 1, p. 99-122, 2011. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772011000100006
CAPES/BEX. Orientações para candidatos a estágio pós-doutoral no exterior. 2002. Disponível em: <http://www.CAPES.gov.br/images/stories/download/bolsas/PD_Orientacoes.pdf>. Acesso: 02.jan.2021.
CAPES/CTC. Reestruturação do Qualis. Documento do Conselho Técnico Científico. Brasília, 2009. Disponível em: <https://www.CAPES.gov.br/images/stories/download/avaliacao/Restruturacao_Qualis.pdf>. Acesso: 02.jan.2021.
CASTRO, Pedro. Influência do pós-doutorado sobre produção científica da pós-graduação: o caso da USP. Saarbrücken: Editora Novas Edições Acadêmicas, 2017.
CASTRO, Pedro; PORTO, Geciane. Copo meio cheio ou copo meio vazio? Estágio pós-doutoral, face exposta, revisão crítica e agenda de pesquisa. Educação em Revista, Belo Horizonte, v. 32, n. 01, p. 159-184, 2016a. http://dx.doi.org/10.1590/0102-4698140410
CASTRO, Pedro; PORTO, Geciane. Ensino e pesquisa e nada mais? Revista Administração: Ensino e Pesquisa - RAEP, Rio de Janeiro, v. 17, n. 1, p. 111-146, 2016b. http://dx.doi.org/10.13058/raep.2016.v17n1.355
CASTRO, Pedro; PORTO, Geciane; KANNEBLEY JUNIOR, Sérgio. Pós-Doutorado, essencial ou opcional?: uma radiografia crítica no que diz respeito às contribuições para a produção científica. Revista Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 18, n. 3, p. 773-801, Nov, 2013. https://doi.org/10.1590/S1414-40772013000300013
CHEN, Shuhua; McAPLINE, Lynn; AMUNDSEN, Cheryl. Postdoctoral positions as preparation for desired careers: a narrative approach to understanding postdoctoral experience. Higher Education Research & Development, v. 34, n. 6, 2015. https://doi.org/10.1080/07294360.2015.1024633
COHENDET, Patrick; KERN, Francis; MEHMANPAZIR, Babak; MUNIER, Francis. Knowledge coordination, competence creation and integrated networks in globalized firms. Cambridge Journal of Economics, Oxford. v. 23, n. 2, p. 225-241, 1999. https://doi.org/10.1093/cje/23.2.225
COLLINS, Harry. Tacit knowledge, trust and the Q of sapphire. Social Studies of Science, London. v. 31, n. 1, p. 71-85, 2001. https://doi.org/10.1177/030631201031001004
GAUGHAN, Monica; BOZEMAN, Barry. Institutionalized inequity in the USA: The case of postdoctoral researchers. Science and Public Policy, v. 46, n. 3, pp. 358-368, 2019. https://doi.org/10.1093/scipol/scy063
GUBBINS, Claire.; CORRIGAN, Corrigan; GARAVAN, Thomas; O’CONNOR, Christy; LEAHY, Damien; LONG, David; MURPHY, Eamonn. Evaluating a tacit knowledge sharing initiative: A case study, European Journal of Training and Development, Bradford - UK, v. 36, n. 8, p. 827-847, 2012. http://dx.doi.org/10.1108/03090591211263558
GUEDES, Vânia. A Bibliometria e a Gestão da Informação e do Conhecimento Científico e Tecnológico: uma revisão da literatura. Revista Ponto de Acesso, Salvador, v.6, n.2, p. 74-109, Ago, 2012. http://dx.doi.org/10.9771/1981-6766rpa.v6i2.5695
HAMILTON, Mark. 1983–1984 Hunt Postdoctoral Research Fellowship in Bergen, Norway. The Journal of the Acoustical Society of America, v. 142, n. 2630, 2017. https://doi.org/10.1121/1.5014633
LEITE, Fernando; COSTA, Sely. Gestão do conhecimento científico: proposta de um modelo conceitual com base em processos de comunicação científica. Ciência da Informação, Brasília. v. 36, n. 1, p. 92-107, 2007. http://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652007000100007
LI, Meng; GAO, Fei. Why Nonaka highlights tacit knowledge. Journal of Knowledge Management. v. 7, n. 4, p. 06-14, 2003. http://dx.doi.org/10.1108/13673270310492903
LU, Chungui. Postdoctoral research system in the UK. China as a destination for international postdoctoral researchers. In: International Symposiumon Postdoctoral Systems, Zhuhai, China, 2016.
MOODY, James. The structure of a social science collaboration network. American Sociological Review, Columbus, v. 69, n. 2, p. 213-239, 2004. https://doi.org/10.1177/000312240406900204
PATRUS, Roberto; SILVA, Vinícius. A organização de uma revisão de literatura por meio da Tree of Science (Árvore da Ciência): um exemplo sobre a avaliação da pós-graduação. Revista Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 24, n. 1, p. 68-88, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-40772019000100005
PLATAFORMA LATTES. 2021. Currículo Lattes. CNPq - Conselho Nacional de Desenvolvimento Científico e Tecnológico. Disponível em: <http://lattes.cnpq.br/>. Acesso: 02.jan.2021.
POLANYI, Michael. Personal Knowledge: Towards a Post-Critical Philosophy. University of Chicago Press, 1958.
POLANYI, Michael. The tacit dimension. London: Routledge e Kegan Paul, 1966.
PORTAL DE PERIÓDICOS CAPES/MEC. 2021. CAPES. Ministério da Educação. Disponível em: < https://www-periodicos-capes-gov-br.>: Acesso: 02.jan.2021.
POPADIUK Silvio; CHOO, Chun. Innovation and knowledge creation: how are these concepts related? International journal of information management. v. 26, n. 4, p. 302-312, 2006. http://dx.doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2006.03.011
PROBST, Gilberto; RAUB, Steffen; ROMHARDT, Kai. Gestão do Conhecimento: os elementos construtivos do sucesso. Porto Alegre: Editora Bookman, 2002.
ROLIM, Paulo; RAMOS, Anatália. Análise da gestão dos Programas de Pós-Graduação baseada no resultado da avaliação CAPES por meio da matriz importância-desempenho. Revista Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 25, n. 03, p. 525-545, Nov. 2020. http://dx.doi.org/10.1590/S1414-40772020000300002
SILVA, Lidiane; GASPAR, Marcos; MAGALHÃES, Fábio; GARCIA, Ruth; AIHARA, Celia; MAURO, Maria. Perfil dos programas de pós-graduação Stricto Sensu em Gestão do Conhecimento no Brasil e seu panorama da produção científica. Revista Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 24, n. 1, pp.328-351, 2019. http://dx.doi.org/10.1590/s1414-407720190001000017
TAKEUCHI, Hirotaka; NONAKA, Ikujiro. Gestão do Conhecimentos. Porto Alegre: Editora Bookman. 2008.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.