NEWTON BALZAN:
doctorate is not for everyone
Keywords:
Newton Cezar Balzan, Doctorate in Education, Institutional Assessment, Higher educationAbstract
Teacher education, teaching quality, institutional assessment and self-assessment have always been studied in depth by Professor Newton César Balzan. Someone who knew how to combine his outstanding role in teaching and management activities with prominent participation in the history of two great universities in the State of São Paulo, has had his work recognized as a researcher and scientific disseminator in this area of knowledge in education. In order to address the process of training researchers at the doctoral level in the view of Professor Newton Cesar Balzan, we return to important elements of his trajectory through memories, letters, messages, e-mails exchanged between the recipient and the authors, and also, a transcription of his speech in the project Vivências held in 2016, in the scope of the mandatory subject “The production of knowledge in the field of Educational Sciences” of the Postgraduate Program in Education at the Pontifical Catholic University of Campinas. In order to keep Professor Balzan's voice alive, this text contains personal aspects with a strong emotional bond, due to the influence exerted by the honoree on its authors.
References
BALZAN, Newton Cesar. Conversa com professores do fundamental à pós-graduação. São Paulo: Cortez, 2015.
BALZAN, Newton Cesar. e WANDERCIL, Marco. Formando médicos: a qualidade em questão. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 24, n. 03, p. 744 – 765, 2019.
BALZAN, Newton Cesar. E-mail enviado a Marco Wandercil [mensagem pessoal]. Mensagem recebida por em 08 mai. 2019
BALZAN, Newton Cesar. Newton Cesar Balzan. Plataforma Lattes, 2011. Disponível em: < http://buscatextual.cnpq.br/buscatextual/visualizacv.do>. Acesso em: 20, setembro, 2021.
CALDERÓN, Adolfo-Ignacio; DA COSTA, Rafael Fernando; WANDERCIL, Marco. Mosaicos de uma Trajetória Acadêmica: homenagem a nosso querido professor Cleiton de Oliveira. Revista Brasileira de Política e Administração da Educação, v. 37, n. 2, p. 1112-1124, ago. 2021.
COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. CAPES. Sucupira: Coleta de Dados, Docentes de Pós-Graduação stricto sensu no Brasil 2013 a 2016. Metadados da Capes. Disponível em: https://metadados.capes.gov.br/index.php/catalog/118/variable/V102?print=1 Acesso em: 20 ag. 2021.
SERAFIM, Milena Pavan. Como será o cenário da Educação Superior em 2030? Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, v. 24, n. 3, p. 569 – 572, 2019.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.