Intentional research networks between professors from a Brazilian Nursing undergraduate course
Keywords:
Social Network Analysis, Research, NursingAbstract
Public availability of curricula and data about research projects are offering a new field for researchers’ relations analysis and networks are an adequate tool to this purpose. Nevertheless, few studies have analyzed undergraduate Nursing curses that are not associated to Nursing graduate programs. This study assessed research intention networks among permanent Nursing professors from the undergraduate program of a Brazilian, federal and public institution, based on research groups registered on the National Council of Scientific and Technological Development (known as CNPq) and research projects registered on Lattes Platform. Research groups and curricula of all Professors (active or retired) were accessed and evaluated how these professors interact by different interaction networks, according to the intention of the research, based in different relations among professors, areas and institutions. It was observed non structured networks, with actors without connection, presence of “neglected” links, and possible inactive registration related to academic formation. The word cloud also showed that the words used most times are less informative about research themes. Network was effective on interpretation of interactions related to research intention when applied to an undergraduate course, highlighting many behavior patterns of the group and presented itself as an effective tool to plan and comprehend research intentions in one institution.
References
AMORIM, Ingrid Gurgel et al. Caracterização das teses e dissertações brasileiras na área de Enfermagem em Unidade de Terapia Intensiva. Research, Society and Development, [S. l.], v. 9, n. 8, p. e937986626-e937986626, 2020. https://doi.org/10.33448/rsd-v9i8.6626
ANDRADE, Deyvyd Condé; DAVID, Helena Maria Scherlowski Leal. Análise de redes sociais: uma proposta metodológica para a pesquisa em saúde e na enfermagem. Revista Enfermagem UERJ, Rio de Janeiro, v. 23, n. 6, p. 852-855, fev. 2016. https://doi.org/10.12957/reuerj.2015.14861.
BRITO, Aline Grasiele Cardoso de; QUONIAM, Luc, & MENA-CHALCO, Jesús Pascual. Exploração da Plataforma Lattes por assunto: proposta de metodologia. Transinformação, Campinas, v. 28, n. 1, p. 77-86, 2016. https://doi.org/10.1590/2318-08892016002800006
CAVALCANTE, Juliana Brito et al. Rede de relações em um serviço de atendimento móvel de urgência: análise de uma equipe de trabalho. Revista Brasileira de Medicina Trabalho, São Paulo, v. 16, n. 2, p. 158-166, 2018, https://doi.org/10.5327/Z1679443520180208
CSARDI, Gabor; NEPUSZ, Tamas “The igraph software package for complex network research.” InterJournal, Complex Systems, [S. l.], v. 1695, n. 5, p. 1-9, 2006. https://igraph.org.
DIAS, Tiago Magela Rodrigues; MOITA, Gray Farias; DIAS, Patrícia Mascarenhas. Adoption of the lattes platform as the data source for the characterization of scientific networks. Encontros Bibli: Revista Eletrônica de Biblioteconomia e Ciência da Informação, Florianópolis, v. 21, n. 47, p. 16-26, 2016. https://doi.org/10.5007/1518-2924.2016v21n47p16
DIAS, Thiago Magela Rodrigues; MOITA, Gray Farias; DIAS, Patricia Mascarenhas. Um estudo sobre a rede de colaboração científica dos pesquisadores brasileiros com currículos cadastrados na Plataforma Lattes. Em Questão, Porto Alegre, v. 25, n. 1, p. 63-86, 2019. http://dx.doi.org/10.19132/1808-5245251.63-86
DIGIAMPIETRI, Luciano Antonio. Análise da rede social acadêmica brasileira. 2015. 16- p. Monografia (Livre Docência) - Escola de Artes Ciências e Humanidades da Universidade de São Paulo. São Paulo, 2015.
DORMANN Carsten F.; GRUBER, Brend; FRUND, Jochen. “Introducing the bipartite Package: Analysing Ecological Networks.” R News, [S. l.], v. 8, n. 2, p. 8-11, 2008.
FERREIRA, Rejane Eleuterio; TAVARES, Claudia Mara de Melo; KEBIAN, Luciana Valadão Alves. Produção científica relacionada ao mestrado profissional em enfermagem Scientific production related to the professional master in nursing. Revista Enfermagem UFPE on line, Recife, v. 12, n. 3, p. 763-771, 2018. http://orcid.org/0000-0003-2159-543X
GIACCHERO Kelly Graziani; MIASSO Adriana Inocenti. A produção científica na graduação em enfermagem (1997 a 2004): análise crítica. Revista Eletrônica de Enfermagem, Goiânia, v. 8, n. 3, p. 431-40. 2006. https://doi.org/10.5216/ree.v8i3.7082
GUIMARÃES, Tomás de Aquino et al. A rede de programas de pós-graduação em administração no Brasil: análise de relações acadêmicas e atributos de programas. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 13, n. 4, p. 564-582, 2009. https://dx.doi.org/10.1590/S1415-65552009000400004
KOCHHANN, Andréa. A produção acadêmica e a construção do conhecimento científico: concepções, sentidos e construções. Editora Kelps, 2021.
LANDIM, Fátima Luna Pinheiro et al. Análise das redes interpessoais: aplicação na realidade de uma equipe de enfermagem atuando em unidade de hematologia. Saúde Sociedade, São Paulo, v. 19, n. 4, p. 828-827, 2010. https://doi.org/10.1590/S0104-12902010000400010
MACHADO, Diego de Queiroz; IPIRANGA, Ana Silvia Rocha. Characteristics and performance of knowledge networks in the biotechnology sector. Revista de Administração Contemporânea, Maringá, v. 17, n. 3, p. 350-367, 2013. https://doi.org/10.1590/S1415-65552013000300006
DE MEIS, L., et al. The growing competition in Brazilian science: rites of passage, stress and burnout. Brazilian Journal of Medical and Biological Research, [S. l.], v. 36, n. 9, p. 1135-1141, 2003. https://doi.org/10.1590/S0100-879X2003000900001
FIGUEREDO, Wilton Nascimento; DE MACÊDO, Tássia Teles Santana. Panorama do ensino de administração na pós-graduação em enfermagem no brasil. Revista de Administração Hospitalar e Inovação em Saúde, Belo Horizonte, v. 17, n. 2, p. 115-124, 2020 https://doi.org/10.21450/rahis.v17i2.6216▪ S
MENDONÇA Glícia Mesquita Martiniano Mendonça; et al. Produção científica de egressos de um programa de pós-graduação em enfermagem. Revista de Pesquisa Cuidado é Fundamental Online, [S. l.], v. 10, n. 2, p. 485-489, 2018. http://dx.doi.org/10.9789/2175-5361.2018.v10i2.485-489
NOBRE, Lorena Neves; FREITAS, Rodrigo Randow. A evolução da pós-graduação no Brasil: histórico, políticas e avaliação. Brazilian Journal of Production Engineering, São Matheus, v. 3, n. 2, p. 26–39, 2017. https://doi.org/10.0001/v3n2_3
NOGUEIRA, Eurides; SILVA, Hernandes. Colaboração científica na Ciência da Informação: Uma análise dos periódicos "Em Questão" e "Informação & Informação". Biblionline, João Pessoa, v. 13. n. 55, p. 55-66, 2018. https://doi.org/10.22478/ufpb.1809-4775.2017v13n3.35208
ORGANIZATION FOR ECONOMIC COOPERATION AND DEVELOPMENT (OECD). OECD Global Science Forum. Opportunities, challenges and good practices in international research cooperation between developed and developing countries. Paris: OECD-GSF, 2011.
PEREZ-CERVANTES, Evelyn et al. Using link prediction to estimate the collaborative influence of researchers. In: IEEE INTERNATIONAL CONFERENCE ON ESCIENCE, 9., 2013, Beijin. Anais… Beijin: IEEE, p. 293-300, 2013. https://dx.doi.org/10.1109/eScience.2013.32
R CORE TEAM (2022). R: A language and environment for statistical computing. R Foundation for Statistical Computing, Vienna, Austria. URL https://www.R-project.org/.
ROSSONI, Luciano; SILVA, Antônio João Hocayen-da; FERREIRA JÚNIOR, Israel. Aspectos estruturais da cooperação entre pesquisadores no campo de administração pública e gestão social: análise das redes entre instituições no Brasil. Revista de Administração Pública, [S. l.], v. 42, n. 6, p. 1041-1067, 2008. https://dx.doi.org/10.1590/S0034-76122008000600002
SANTOS, Livia Renata; RABELO, Denise Maria Rover da Silva. Produção científica: avaliação, ferramentas e indicadores de qualidade. Ponto de Acesso, [S. l.], v. 11, n. 2, 3-33, 2017. http://dx.doi.org/10.9771/rpa.v11i2.13698
SILVA, Antonio Braz de Oliveira et al. Análise de redes sociais como metodologia de apoio para a discussão da interdisciplinaridade na ciência da informação. Ciência da Informação, [S. l.], v. 35, n. 1, p. 72-93, 2006. https://dx.doi.org/10.1590/S0100-19652006000100009
SILVA, Eduardo Alves; MARTINS, Dalton Lopes. Rede de coautoria da Universidade Federal de Goiás: o impacto de publicações internacionais. AtoZ: novas práticas em informação e conhecimento, [S.l.], v. 5, n. 2, p. 91-103, dez. 2016. http://dx.doi.org/10.5380/atoz.v5i2.47854
SILVA, Valdete et al. Análise dos trabalhos de conclusão de curso da graduação em enfermagem da UNIMONTES. Revista Eletrônica Enfermagem, Goiánia, v. 11, n. 1, p. 133-43. 2009. https://doi.org/10.5216/ree.v11.46897
SCOCHI, Carmen Gracinha Silvan, et al. Pós-graduação Stricto Sensu em Enfermagem no Brasil: avanços e perspectivas. Revista Brasileira de Enfermagem, [S.l.], v. 66, n. SPE, p. 80-89, 2013. https://doi.org/10.1590/S0034-71672013000700011
SOUSA, Evangelina da Silva et al. Mapeamento da produção científica internacional sobre intenção empreendedora. Revista de Gestão e Secretariado, São Paulo, v. 10, n. 3, p. 114-139, 2019. https://doi.org/10.7769/gesec.v10i3.901
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.