Reflections on the insertion of the Self-Assessment Policy in Brazilian Graduate Studies:

the Experts’ view

Authors

  • Marcio Roque dos Santos da Silva Universidade Federal da Bahia (UFBA)
  • Maria Conceição Melo Silva Luft Universidade Federal de Sergipe (UFS)
  • Maria Elena Leon Olave

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id266729

Keywords:

Formative assessment, Educational Assessment, Self-Assessment Policy, Brazilian Postgraduate Assessment System, Public policy

Abstract

Recent changes in the assessment model used by the Coordination for the Improvement of Higher Education Personnel (CAPES) assume, among other things, the consideration of the need for new assessment methods that include a more active involvement of the academic community. Thus, as of 2018, Self-Assessment became the fundamental structure within this model. In this area, this article aims to understand the insertion of the Self-Assessment Policy in the CAPES Assessment System, reflecting on the possible interlocutions and meanings that emerge in this scenario. This is a theoretical-empirical article, with a qualitative approach, which uses documental research and interviews with experts who worked in the CAPES Self-Assessment Working Group (WG). The results make it possible to learn about antecedents, conceptual and motivational aspects of the implementation of this practice, as well as to infer other possible articulations, such as learning and innovation and elements that configure an emerging context. The research promotes contributions, albeit introductory, to discussions about this practice in the context of Brazilian graduate studies, finding a fertile field to stimulate other research.

Author Biographies

  • Marcio Roque dos Santos da Silva, Universidade Federal da Bahia (UFBA)

    Doutorando em Administração – Núcleo de Pós-Graduação em Administração (NPGA) | Universidade Federal da Bahia (UFBA) | Bolsista da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES) | Salvador | BA | Brasil.

  • Maria Conceição Melo Silva Luft, Universidade Federal de Sergipe (UFS)

    Doutora em Administração – Universidade Federal de Pernambuco (UFPE) | Professora da Universidade Federal de Sergipe (UFS), do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPADM) e do Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional (PROFIAP) | São Cristóvão | SE | Brasil.

  • Maria Elena Leon Olave

    Doutora em Engenharia de Produção – Universidade de São Paulo (USP) | Professora da Universidade Federal de Sergipe (UFS), do Programa de Pós-Graduação em Administração (PROPADM) e do Mestrado Profissional em Administração Pública em Rede Nacional (PROFIAP) | São Cristóvão | SE | Brasil.

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Published

2025-03-31

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Artigo

How to Cite

Reflections on the insertion of the Self-Assessment Policy in Brazilian Graduate Studies:: the Experts’ view. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024010, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id266729. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/266729. Acesso em: 19 apr. 2025.