Motivação
um desafio na aplicação das metodologias ativas no ensino superior
DOI:
https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100004Keywords:
higher education, active methodologies, motivationAbstract
The use of active methodologies has proved to be a tool capable of increasing the level of students learning, especially those with concentration difficulties. A challenge for teachers is to obtain student engagement to carry out activities prior to the face-to-face meeting, such as watching a recorded lesson or reading an article. This work describes an experiment carried out in an inclusive university where, after careful research to choose the most appropriate strategies to the characteristics of the target audience and the institution's restrictions, didactic materials and practical activities were prepared that were used during an entire academic period and applied in three subjects of computing education. The results revealed the main ingredient for the success of this endeavor: the students' motivation.
References
BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.
BERGMANN, Jonathan.; SAMS, Aaron. A sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.
BLASZKO, Caroline Elizabel; UJIIE, Nájela Tavares; DE ARAÚJO CLARO, Ana Lúcia. A contribuição das metodologias ativas para a prática pedagógica dos professores universitários. Revista Educação & Formação, v. 6, n. 2, p. 1-17, 2021.
BRANDL, Cândida Alíssia et al. O Ensino de Ciências em um contexto de inclusão escolar: um estudo de caso. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 4, p. 159-180, 2021.
DA SILVA GARCIA, Fabrício Wickey; BEZERRA OLIVEIRA, Sandro Ronaldo; DA COSTA CARVALHO, Elielton. Application of A Teaching Plan for Algorithm Subjects Using Active Methodologies: An Experimental Report. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 17, n. 7, 2022.
ELAZAB, Samia; ALAZAB, Mohamed. The effectiveness of the flipped classroom in higher education. In: 2015 Fifth International Conference on e-Learning (econf). IEEE, 2015. p. 207-211.
FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, 2019.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 2014.
MOTA, Ana Rita; DA ROSA, Cleci Teresinha Werner. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.
RIBEIRO, Maria Ivanilse Calderon; PASSOS, Odette Mestrinho. A Study on the active methodologies applied to teaching and learning process in the computing area. IEEE Access, v. 8, p. 219083-219097, 2020.
SCHMIDT, Ireneu Aloisio. John Dewey e a educação para uma sociedade democrática. Revista Contexto & Educação, v. 24, n. 82, p. 135-154, 2009.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.