Motivação

um desafio na aplicação das metodologias ativas no ensino superior

Authors

  • Frederico Sauer Guimarães Oliveira Universidade do Estado do Rio de Janeiro
  • Yuri de Abreu de Melo Instituto Militar de Engenharia
  • Martius Vicente Rodriguez Y Rodriguez Universidade Federal Fluminense

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100004

Keywords:

higher education, active methodologies, motivation

Abstract

The use of active methodologies has proved to be a tool capable of increasing the level of students learning, especially those with concentration difficulties. A challenge for teachers is to obtain student engagement to carry out activities prior to the face-to-face meeting, such as watching a recorded lesson or reading an article. This work describes an experiment carried out in an inclusive university where, after careful research to choose the most appropriate strategies to the characteristics of the target audience and the institution's restrictions, didactic materials and practical activities were prepared that were used during an entire academic period and applied in three subjects of computing education. The results revealed the main ingredient for the success of this endeavor: the students' motivation.

Author Biographies

  • Frederico Sauer Guimarães Oliveira, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

    He holds a degree in Engineering from UERJ (1986), a Master's degree in Electrical Engineering (1999) and a PhD in Computational Systems (2007) from COPPE/UFRJ. He specialized in Systems Analysis in 1989. He worked for 22 years as a member of the corps of engineers at the Instituto de Pesquisas da Marinha, from the rank of lieutenant to that of Captain-de-Mar-e-Guerra, coordinating a group of researchers and computer technologists. He was a guest professor of the Information Security Management discipline in the MBA in Administration programs at FGV-Management at Fundação Getúlio Vargas, IBMEC and UFF (Universidade Federal Fluminense). He was postgraduate coordinator (specialization) in Computer Networks and Information Security for 14 years. He taught from 2001 to 2018 under graduation at UNIVERCIDADE, INFNET, UNIABEU and UNICARIOCA. He is currently an Adjunct Professor at the State University of Rio de Janeiro (UERJ) Strategic Unit of the West Zone, in the area of ​​Computer Networks and Information Security. Has experience in Computer Systems, with emphasis on Teleinformatics, working mainly on the following topics: Information Security, Computer Networks, Computational Mobility and Internet.

  • Yuri de Abreu de Melo, Instituto Militar de Engenharia

    Doutorando em Engenharia de Defesa e Mestre em Sistemas e Computação pelo Instituto Militar de Engenharia. Tem experiência na área de Ciência da Computação, com ênfase em Redes de Computadores e Segurança da Informação. Certificado instrutor Cisco CCNA Routing and Switching pela academia da IFRJ e ABRedes. Foi 6° da América Latina na competição Cisco NetRiders CCENT - Latin America and the Caribbean 2017 e atua como Curador Adjunto de T.I na Universidade Estácio de Sá.

  • Martius Vicente Rodriguez Y Rodriguez, Universidade Federal Fluminense

    Pós-Doc em Ciências Humanas. Diretor da Faculdade de Administração e Ciências Contá´beis da UFF.

References

BACICH, Lilian; MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Penso Editora, 2018.

BERGMANN, Jonathan.; SAMS, Aaron. A sala de aula invertida: uma metodologia ativa de aprendizagem. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

BLASZKO, Caroline Elizabel; UJIIE, Nájela Tavares; DE ARAÚJO CLARO, Ana Lúcia. A contribuição das metodologias ativas para a prática pedagógica dos professores universitários. Revista Educação & Formação, v. 6, n. 2, p. 1-17, 2021.

BRANDL, Cândida Alíssia et al. O Ensino de Ciências em um contexto de inclusão escolar: um estudo de caso. Revista Insignare Scientia-RIS, v. 4, n. 4, p. 159-180, 2021.

DA SILVA GARCIA, Fabrício Wickey; BEZERRA OLIVEIRA, Sandro Ronaldo; DA COSTA CARVALHO, Elielton. Application of A Teaching Plan for Algorithm Subjects Using Active Methodologies: An Experimental Report. International Journal of Emerging Technologies in Learning, v. 17, n. 7, 2022.

ELAZAB, Samia; ALAZAB, Mohamed. The effectiveness of the flipped classroom in higher education. In: 2015 Fifth International Conference on e-Learning (econf). IEEE, 2015. p. 207-211.

FERRARINI, Rosilei; SAHEB, Daniele; TORRES, Patricia Lupion. Metodologias ativas e tecnologias digitais: aproximações e distinções. Revista Educação em Questão, v. 57, n. 52, 2019.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Editora Paz e terra, 2014.

MOTA, Ana Rita; DA ROSA, Cleci Teresinha Werner. Ensaio sobre metodologias ativas: reflexões e propostas. Revista Espaço Pedagógico, v. 25, n. 2, p. 261-276, 2018.

RIBEIRO, Maria Ivanilse Calderon; PASSOS, Odette Mestrinho. A Study on the active methodologies applied to teaching and learning process in the computing area. IEEE Access, v. 8, p. 219083-219097, 2020.

SCHMIDT, Ireneu Aloisio. John Dewey e a educação para uma sociedade democrática. Revista Contexto & Educação, v. 24, n. 82, p. 135-154, 2009.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Motivação: um desafio na aplicação das metodologias ativas no ensino superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 28, p. e023004, 2023. DOI: 10.1590/S1414-40772023000100004. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/268063. Acesso em: 9 may. 2025.