THE INTERSECTIONS BETWEEN GENDER AND HUMAN RIGHTS EDUCATION IN KNOWLEDGE PRODUCTION (2015-2020)

Authors

  • Natália Melo Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro https://orcid.org/0000-0002-6610-4799
  • Roberta Rayza Silva de Mendonça Universidade Estadual do Rio de Janeiro
  • Fernando da Silva Cardoso Universidade Federal de Pernambuco

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100005

Keywords:

Human Rights Education, Gender, Graduate Studies

Abstract

Education is a tool that transforms social relations. Thus, understanding how knowledge is constructed in the intersection that is made with discussions on Human Rights Education and gender allows us to have a more civil society that respects the differences between individuals. About this, the general objective of this reflection comes from the need to analyze the production of knowledge that intersects Human Rights Education and gender in Brazilian Graduate Programs. As a specific objective we map the productions about gender issues intersected with Human Rights education in Postgraduate Programs in Brazil and reflect on the gender category in the production of knowledge in the area of Human Rights education. For this we will use the collection of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations, using the time lapse that comprises the years 2015 to 2020, a period where there was a more conservative discourse about these issues. Furthermore, the research seeks to understand in which Programs and lines of research this intersection is more evident. The methodology used is based on the dialectical method, with a qualitative approach, being the type of bibliographic exploratory and descriptive research with documental data collection, and data analysis, that of content.

Author Biographies

  • Natália Melo, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Educação Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro. 

  • Roberta Rayza Silva de Mendonça, Universidade Estadual do Rio de Janeiro

    Doutoranda em Direito - Universidade do Estado do Rio de Janeiro. Mestra em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Direitos Humanos: Educação e Ressocialização - Universidade Cândido Mendes. Graduada em Direito pelo Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Professora do Curso de Direito do Centro Universitário do Rio São Francisco - UniRios. Membra associada da Rede Brasileira de Educação em Direitos Humanos (ReBEDH). Coordenadora do Grupo de Estudos María Lugones (UniRios). Coordenadora do Projeto de Extensão Encontros: Ciclo de Debates sobre Direito, Diversidade e Sociedade (UniRios). Pesquisadora do Grupo do Direito, Pragmatismo(s) e Filosofia (UERJ/CNPq). Pesquisadora do Grupo de Pesquisas Movimentos Sociais, Educação e Diversidade na América Latina (UFPE/CNPq). Pesquisadora do G-pense! - Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias (UPE/CNPq). Coeditora de Seção da Revista Debates Insubmissos (UFPE/CAA). Extensionista do Observatório dos Movimentos Sociais na América Latina. Possui interesse nas áreas de: direitos humanos, migrações, gênero, sexualidades, produção de subjetividades e pós-estruturalismo.

  • Fernando da Silva Cardoso, Universidade Federal de Pernambuco

    Doutor em Direito - Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro, com período sanduíche no Centro de Estudos Sociais da Universidade de Coimbra, Portugal. Tese indicada ao Prêmio CAPES de Tese - Edição 2020. Mestre em Direitos Humanos - Universidade Federal de Pernambuco. Especialista em Direitos Humanos - Universidade Federal de Campina Grande. Bacharel em Direito - Centro Universitário do Vale do Ipojuca. Professor Adjunto I do Curso de Direito da Universidade de Pernambuco - Campus Arcoverde. Coordenador Setorial de Pesquisa e Pós-graduação e Membro do Comitê de Ética em Pesquisa - UPE Multicampi. Líder do G-pense! - Grupo de Pesquisa sobre Contemporaneidade, Subjetividades e Novas Epistemologias (UPE/CNPq). Pesquisador dos Grupos de Pesquisas sobre Democracia, Gênero e Direito (PUC-Rio/CNPq) e Educação em Direitos Humanos, Diversidade e Cidadania (UFPE/CNPq). Membro da RED ALAS - Red Latinoamericana de Académicas/os del Derecho, do Núcleo de Estudos e Pesquisas de Educação em Direitos Humanos (NEPEDH-UFPE) e do Núcleo de Diversidade e Identidades Sociais (NDIS-UPE). Possui interesse e orienta estudos nas áreas de: Gênero, Memória e Testemunho, Subjetividades, Direitos Humanos e Educação em Direitos Humanos, em perspectiva interdisciplinar e empírica.

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Published

2023-07-31

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Artigo

How to Cite

THE INTERSECTIONS BETWEEN GENDER AND HUMAN RIGHTS EDUCATION IN KNOWLEDGE PRODUCTION (2015-2020) . Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 28, p. e023005, 2023. DOI: 10.1590/S1414-40772023000100005. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/268527. Acesso em: 25 aug. 2025.