The Integrated Curriculum and health education in Brazil
An Integrative Review
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id274214Keywords:
Currículo integrado, Graduação em saúde, Educação superior em saúdeAbstract
This study aims to analyze Brazilian scientific production on the incorporation of integrated curricula in undergraduate health courses in the country. It is an integrative literature review in two databases. The search resulted in 195 articles, which were reduced to 27 after analysis and were submitted to full reading. Regarding the conception of IC, most of them point to a change in the theory-practice relationship in the teaching process, which often occurs through active learning methodologies. In addition, the studies report difficulties in fully implementing IC, such as a lack of qualified teaching staff, bibliographic material and deficiencies in the physical structure of the institutions. It is concluded that the topic is still insufficiently addressed by the scientific community in the health area, despite the increase of the number of undergraduate courses since the 1990s, mainly due to the recommendation for change and adequacy of the teaching processes according to the National Curriculum Guidelines for the health area, adopted since 2001.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Odonilton Lima Lemos, Renata Meira Veras, Carmen Fontes Teixeira

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.