The Integrated Curriculum and health education in Brazil

An Integrative Review

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id274214

Keywords:

Currículo integrado, Graduação em saúde, Educação superior em saúde

Abstract

This study aims to analyze Brazilian scientific production on the incorporation of integrated curricula in undergraduate health courses in the country. It is an integrative literature review in two databases. The search resulted in 195 articles, which were reduced to 27 after analysis and were submitted to full reading. Regarding the conception of IC, most of them point to a change in the theory-practice relationship in the teaching process, which often occurs through active learning methodologies. In addition, the studies report difficulties in fully implementing IC, such as a lack of qualified teaching staff, bibliographic material and deficiencies in the physical structure of the institutions. It is concluded that the topic is still insufficiently addressed by the scientific community in the health area, despite the increase of the number of undergraduate courses since the 1990s, mainly due to the recommendation for change and adequacy of the teaching processes according to the National Curriculum Guidelines for the health area, adopted since 2001.

Author Biographies

  • Odonilton Lima Lemos, Universidade Federal da Bahia

    Bacharel Interdisciplinar em Saúde pela Universidade Federal da Bahia; Mestre em Estudos Interdisciplinares Sobre a Universidade - UFBA; Graduando em Medicina na Universidade Federal da Bahia. Pesquisador, desde 2018, no Grupo de Pesquisa: Promoção da Saúde e Qualidade de Vida na Universidade sob orientação da Prof Dr Renata Meira Veras.

  • Renata Meira Veras, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Psicologia pela UFRN. Mestre em Psicologia Social pela UFPB. Psicóloga e Fisioterapeuta. 

    Universidade Federal da Bahia | Instituto de Humanidades, Artes e Ciências | Programa de Pós Graduação | Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade
    Salvador | BA | Brasil. Contato: renata.veras@ufba.br

  • Carmen Fontes Teixeira, Universidade Federal da Bahia

    Doutora em Saúde Pública pelo Instituto de Saúde Coletiva (ISC) da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Professora Titular (aposentada) do Instituto de Humanidades Artes e Ciências da Universidade Federal da Bahia (UFBA). Docente do Programa de Pós-Graduação em Saúde Coletiva do ISC-UFBA e pesquisadora do Observatório de Análise Política em Saúde.

    Universidade Federal da Bahia | Instituto de Humanidades, Artes e Ciências | Programa de Pós Graduação
    Estudos Interdisciplinares sobre a Universidade
    Salvador | BA | Brasil. Contato: carment@ufba.br

Published

2025-10-10

Issue

Section

Artigo

How to Cite

The Integrated Curriculum and health education in Brazil: An Integrative Review. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 30, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652025v30id274214. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/274214. Acesso em: 19 oct. 2025.