Factors determining the relative efficiency of Brazilian Federal Institutes of Education, Science and Technology

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id278790

Keywords:

efficiency, professional education, performance indicators.

Abstract

The Federal Network of Professional, Scientific and Technological Education, linked to the Ministry of Education, has 38 Federal Institutes present in all Brazilian states and the Federal District. Created in 2005, the Expansion Plan for the Federal Network of Vocational Education aimed to expand the presence of these institutions throughout the national territory. Starting from the premise of the importance of federal public education, this paper analyzes the relative efficiency of the management of public financial resources of the Brazilian Federal Institutes of Education, Science and Technology. The research has a quantitative approach and covers the four-year period 2016-2019. As for the type of sampling, the research worked with the research universe, based on a document analysis in the annual analysis reports of the management indicators of these institutions. The research uses Data Envelopment Analysis (DEA) to measure the relative efficiency of these institutes and the Tobit regression analysis model to verify the conditioning factors of these efficiency levels. The result set has shown a great heterogeneity between the institutions analyzed in the period, revealing that only 39.5% of Brazilian IFETs operate above the average relative efficiency score. The institutions that presented the best efficiency scores gradually expanded the course offerings and the number of vacancies over the years to optimize the existing workforce.

Author Biographies

  • Sheldon William Silva, Federal Institute of Education, Science and Technology of Minas Gerais

    Doutor em Administração pela Universidade Federal de Lavras na área de concentração em Estratégia de Negócios Globais e Finanças Corporativas. Professor do Ensino Básico, Técnico e Tecnológico da área de Administração no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Minas Gerais - Campus São João Evangelista. Coordenador Adjunto do curso de Pós-graduação em Gestão do IFMG. Avaliador de cursos de graduação pelo INEP/MEC. 

  • Gideon Carvalho de Benedicto, Universidade Federal de Lavras

    Possui graduação em Ciências Contábeis pela Faculdade de Ciências e Letras de Campo Mourão, mestrado em Ciências Contábeis e Atuariais pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo e doutorado em Controladoria e Contabilidade pela Universidade de São Paulo. Atualmente é professor associado da Universidade Federal de Lavras. 

  • Francisval de Melo Carvalho, Universidade Federal de Lavras

    Possui graduação em Engenharia Agronômica pela Escola Superior de Agricultura de Lavras, atual Universidade Federal de Lavras e mestrado em Administração Rural pela mesma instituição. Doutor pelo Programa de Pós-graduação em Administração de Empresas da Universidade Presbiteriana Mackenzie na área de concentração Finanças Estratégicas. É Professor Titular da Universidade Federal de Lavras e atual diretor da Faculdade de Ciências Sociais Aplicadas. É professor na graduação e no Programa de Pós-Graduação em Administração como docente permanente. 

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Factors determining the relative efficiency of Brazilian Federal Institutes of Education, Science and Technology. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024005, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id278790. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/278790. Acesso em: 19 apr. 2025.