The perception of the university community regarding the admission to higher education based on medals from scientific olympiads

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id279316

Keywords:

Diversidade

Abstract

The subject of this study is the Olympic Vacancies program at the Universidade Estadual de Campinas, Brazil, which provides access to higher education through awards in knowledge competitions. This paper explores the perceptions of entrants, professors, and coordinators about the program. To this purpose, an exploratory qualitative study was carried out with semi-structured interviews, which were analyzed using the Collective Subject Discourse method. The main results were consistently favorable to the Olympic Vacancies and the enrollees, which implies promising perspectives in this direction. The originality of this study lies in the contemporaneity of the facts investigated, which makes the results relevant for planning institutional actions.

Author Biographies

  • Adriana Vazzoler-Mendonça, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP)

    Mestra em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem, Faculdade de Ciências, Universidade Estadual Paulista “Júlio de Mesquita Filho” (UNESP), Campus de Bauru

  • Carina Alexandra Rondini, Doutora em Engenharia Elétrica

    Doutora em Engenharia Elétrica, docente do Departamento de Ciências de Computação e Estatística (DCCE), Instituto de Biociências, Letras e Ciências Exatas (IBILCE) da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP), Campus de São José do Rio Preto

  • Cristina Costa-Lobo, Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário

    Doutora em Psicologia, investigadora do Centro de Estudos Organizacionais e Sociais do Politécnico do Porto e da Cátedra UNESCO de Juventude, Educação e Sociedade. Docente do Instituto Piaget e da Cooperativa de Ensino Superior Politécnico e Universitário.

Published

2025-10-10

Issue

Section

Artigo

How to Cite

The perception of the university community regarding the admission to higher education based on medals from scientific olympiads. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 30, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652025v30id279316. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/279316. Acesso em: 18 oct. 2025.