Analysis of the Quota Policy in Federal Institutions of Higher Education

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id287878

Keywords:

higher education, affirmative action, student dropout

Abstract

Since its inception, the quota policy in higher education has sparked criticism. One such criticism, known as the incompatibility hypothesis, argues that quota students, possibly less qualified, face additional challenges in keeping up with their courses, leading to higher dropout rates and lower completion rates. To examine this hypothesis comprehensively, we analyzed the entire federal higher education system. Using a multinomial logistic model, we compared the probabilities of dropout and completion for quota and non-quota students. Additionally, we estimated the times taken to complete the course using the Cox survival model. We found no support for the incompatibility hypothesis.

Author Biographies

  • Danilo Braun Santos, Universidade Federal de São Paulo

    Doutor em Administração de Empresas (linha de Finanças) pela Fundação Getúlio Vargas (EAESP/FGV). Mestre e Bacharel em Matemática Aplicada pela Universidade de São Paulo (IME/USP). Professor da Universidade Federal de São Paulo (EPPEN/UNIFESP). Seus interesses de pesquisa estão orientados a Métodos Quantitativos aplicados.

  • Maria Angelica Minhoto, Universidade Federal de São Paulo

    Possui graduação em Pedagogia (1987) e Economia (1990) pela Pontifícia Universidade Católica de São Paulo (PUC-SP) e mestrado (2003) e doutorado (2007) em Educação: História, Política, Sociedade, pela mesma instituição. Atualmente é professora do Departamento de Educação da Escola de Filosofia, Letras e Ciências Humanas (EFLCH) da Universidade Federal de São Paulo (UNIFESP), atuando no Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE) e no curso de Pedagogia do Campus Guarulhos. É Coordenadora de Pesquisa do Centro de Estudos Sociedade, Universidade e Ciência - SoU_Ciência. Foi Pró-Reitora de Graduação da UNIFESP (2013-2017). Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Avaliação de Políticas, Sistemas e Instituições Educacionais, atuando principalmente nos seguintes temas: política educacional; sistemas de avaliação; educação superior, ciência e tecnologia.

  • Daniela Verzola Vaz, Universidade Federal de São Paulo

    Professora Adjunta da Escola Paulista de Política, Economia e Negócios da Universidade Federal de São Paulo (Eppen/Unifesp). Bacharel (2002), Mestre (2005) e Doutora (2010) em Ciência Econômica pela Universidade Estadual de Campinas. Tem experiência e interesse nas áreas de Economia Social e do Trabalho, Economia do Gênero e Demografia Econômica. É docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Economia e Desenvolvimento da Eppen/Unifesp e pesquisadora do Grupo de Estudos em Economia da Família e do Gênero (gefam.com.br).

Published

2025-06-17

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Artigo

How to Cite

Analysis of the Quota Policy in Federal Institutions of Higher Education. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 30, p. e025008, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652025v30id287878. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/287878. Acesso em: 25 aug. 2025.