Influence of adaptation and self-efficacy on student dropout from Higher Education
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id290138Keywords:
Higher education, self-efficacy, dropoutAbstract
Entering higher education in the context of the pandemic and remote classes can affect academic adaptation and self-efficacy, consequently influencing the decision to drop out of school. This study evaluated academic adaptation, self-efficacy beliefs in higher education, student characteristics and the dropout situation. Data was collected from 377 first-year entrants to the Business Administration, Design and Engineering courses using a sociodemographic data questionnaire, the Questionnaire of Academic Experiences - reduced version (QVA-r), and the Scale of Self-Efficacy in Higher Education (AEFS). Reduced academic adaptation can be a determining factor in dropping out of school. Those who dropped out had lower self-efficacy beliefs in higher education when compared to those who remained on the course. The findings reinforce the conceptual relationship between the constructs and the permanence of students in higher education.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dra. Cristiane M. Barra da Matta, Dra. Maria do Carmo Fernandes, Ms. Daniel Kashiwamura Scheffer, Dra. Luana T. Nesi de Mello

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















