Evaluation model for stricto sensu post-graduation programs: professional capabilities index for the public good
index das capabilities profissionais pró-bem-público
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id291483Keywords:
capabilities approach; public good; post-graduation.Abstract
Based on the principle that stricto sensu post-graduation (PG) education in a specific area is
important, but that it should primarily contribute to a broader perspective focused on the
multidimensionality of human life, this article proposes a capabilities index that can be used as a
normative training instrument for PG. For this purpose, it draws on the concepts of the Capability
Approach (Sen and Nussbaum) and uses the Public Good Professional Capabilities Index by Walker and
McLean (2013) as a reference. Through the Delphi method, the index (of professionalism for the public
good based on capabilities) is submitted to critical scrutiny by experts familiar with the approach,
particularly adapting it to the context of stricto sensu PG, with the research locus in community
universities in southern Brazil. After adjusting and validating the index, the article presents an evaluation
model with six broad public-good-oriented professional capabilities, which can serve as a reference for
PG programs at higher education institutions seeking to expand their formative dimension.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dra. Raquel Paula Fortunato, Dr. Julio Cesar Godoy Bertolin

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















