Prescribed Educational Assessment in Higher Education in Physical Education: a comparative study between Brazil (Ufes), Uruguay (Udelar), and Argentina (UNLaM)

um estudo comparado entre Brasil (Ufes), Uruguai (elar) e Argentina (UNLaM)

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id291707

Keywords:

Educational assessment, Assessment prescription, Higher education

Abstract

This article aims to analyze how the teaching of assessment is addressed in higher education programs in Physical Education at three public institutions in South America. Methodologically, it is a qualitative research of an exploratory nature, adopting critical-documentary analysis along with the comparative method as its theoretical-methodological approaches. The prescribed curricula of the initial teacher training programs in Physical Education at Ufes, Udelar, and UNLaM were used as sources. We found that, out of a total of 144 courses across the three institutions, 15 include the teaching of assessment both directly and indirectly, with only two specifically proposing this as a general objective for the course. Furthermore, we observed a general tendency for assessment to be used as a tool at the end of the teaching process, typically linked to the scope of learning. At Ufes, we noted a pedagogical focus, resulting in a variety of assessment approaches. In contrast, at Udelar and UNLaM, the emphasis is on measures that favor quantitative analysis. Finally, we observed that there are still few initiatives focused on the teaching of institutional and system assessment, presenting a gap that needs to be addressed in the higher education training of teachers in the field.

Author Biographies

  • Kézia Alves Moreira Dutra, Ufes

    Licenciada em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo. Atualmente, mestranda do Programa de Pós Graduação em Educação da Ufes, na linha de Educação, Formação Humana e Políticas Públicas e bolsista pela Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoa de Nível Superior (Capes). Membra do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física- Proteoria. Desenvolve estudos com ênfase na área da Educação, Avaliação Educacional, Exames Estandardizados, Competências Socioemocionais e contextos comparados na América Latina.

  • Jean Carlos Freitas Gama, Ufes

    Doutor em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (UFES). Realizou estágio de doutoramento na Universidad de Caldas (UC), na Universidad de Antioquia (Udea) e na Escuela Nacional del Deporte (IU Endeporte) (Colômbia). Bolsista egresso do Programa de Educação Tutorial - PET. É membro do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (PROTEORIA) e concentra seus estudos nas seguintes linhas de pesquisa: Políticas, gestão e formação profissional para atuação no esporte; Formação Profissional, Currículo, Avaliação educacional e Práticas Pedagógicas em Educação e em Educação Física; História da Educação, da Educação Física e do Esporte.

  • Wagner dos Santos, Ufes

    Possui graduação em Educação Física pela Universidade Federal do Espírito Santo (2002), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2005) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Espírito Santo (2010). Atualmente é Diretor de Pós-Graduação da Ufes 2024, Coordenador do Fórum de Coordenadores de Programas de Pós-Graduação em Educação do Sudeste (FORPREd/Sudeste) período 2023-2024. Foi Coordenador do Programa de Pós-Graduação em Educação da Ufes (PPGE), no período de 2020-2024, e Coordenador Adjunto do PPGE (2019), Avaliador do Plano Nacional do Livro Didático - PNLD 2021 (Objeto 4) na área de Linguagens. Avaliador do Prêmio Capes de Tese - área 21 - Educação FísicaL em 2022. Líder do Instituto de Pesquisa em Educação e Educação Física (Proteoria). Tem experiência na área de Educação e Educação Física, com ênfase em Avaliação Educacional, Currículo e Política Educacional. Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 2.

Published

2025-12-10

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Artigo

How to Cite

Prescribed Educational Assessment in Higher Education in Physical Education: a comparative study between Brazil (Ufes), Uruguay (Udelar), and Argentina (UNLaM): um estudo comparado entre Brasil (Ufes), Uruguai (elar) e Argentina (UNLaM). Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 30, p. e0250037, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652025v30id291707. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/291707. Acesso em: 19 dec. 2025.