Navigating the ethical frontiers: a review of the impact of artificial intelligence on distance learning
uma revisão do impacto da inteligência artifi-cial na EAD
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id293990Keywords:
Artificial Intelligence; Distance Education; ethicsAbstract
Artificial Intelligence (AI) in Distance Education (DE) is rapidly transforming the educational paradigm, raising ethical questions and contradictions that require a systematic analysis. Although previous research has addressed the specific aspects of the ethical implications of AI in education, there is a lack of understanding of the ethical dimensions involved. We performed a systematic analysis of 90 academic publications between 2018 and 2024, to map and categorize the main ethical issues of AI in AD. By analyzing a set of productions and the main trends, we examine the temporal evolution of ethical concerns and their inter-relationships in DE. Seven ethical dimensions were identified, with varying prevalence: privacy and data protection (34.4%), al-gore bias (25.6%), personalization (22.2%), equity and access (21.1%), academic integrity (15.6%), transparency (10%) and co-accountability (7.8%). The results demonstrate a change in ethical discourses, with an expressive increase in publications from 5 articles before 2020 to 35 in 2023, reflecting a theoretical transition to challenges in praxis. By addressing the ethical implications of AI in DE, we bring implications for educational policy makers, technology developers and educators, offering practical guidelines for the ethical qualification of AI in virtual learning environments.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Américo Domingos Matindingue, Elaine Conte, Jacint Duduka

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.


















