Navigating the ethical frontiers: a review of the impact of artificial intelligence on distance learning

uma revisão do impacto da inteligência artifi-cial na EAD

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id293990

Keywords:

Artificial Intelligence; Distance Education; ethics

Abstract

Artificial Intelligence (AI) in Distance Education (DE) is rapidly transforming the educational paradigm, raising ethical questions and contradictions that require a systematic analysis. Although previous research has addressed the specific aspects of the ethical implications of AI in education, there is a lack of understanding of the ethical dimensions involved. We performed a systematic analysis of 90 academic publications between 2018 and 2024, to map and categorize the main ethical issues of AI in AD. By analyzing a set of productions and the main trends, we examine the temporal evolution of ethical concerns and their inter-relationships in DE. Seven ethical dimensions were identified, with varying prevalence: privacy and data protection (34.4%), al-gore bias (25.6%), personalization (22.2%), equity and access (21.1%), academic integrity (15.6%), transparency (10%) and co-accountability (7.8%). The results demonstrate a change in ethical discourses, with an expressive increase in publications from 5 articles before 2020 to 35 in 2023, reflecting a theoretical transition to challenges in praxis. By addressing the ethical implications of AI in DE, we bring implications for educational policy makers, technology developers and educators, offering practical guidelines for the ethical qualification of AI in virtual learning environments. 

Author Biographies

  • Américo Domingos Matindingue, Universidade Católica de Moçambique/UCM

    Doutor em Ciências da Educação -Especialização em Inovação e Currículo pela Universidade Jean Piaget de Moçambique (UniPiaget); Mestre em Direção Estratégica em Tecnologias de Informação pela Fundação Universitaria IberAmericana (FUNIBER). Pós-Graduado em Gestão Superior em Telecomunicações pelo Instituto das Telecomunicações de Moçambique (IFT); Graduado em Engenharia de Telecomunicações (licenciatura) pelo Instituto Politécnico Superior Zolka Mate de Budapeste- Hungria; Especializado em Comando dos Sistemas de Comunicação Militares pela Academia Militar Samora Machel de Nampula-Moçambique. Foi coordenador do Departamento de Altos Estudos e Formação Avançada (DAEFA), Pró-Reitor para a Área Pedagógica e Docente-investigador na Universidade Jean Piaget de Moçambique (UniPiaget). É docente- investigador e Assessor da Vice-Reitoria Académica para as áreas de Qualidade, Pedagogia e Currículo, na Universidade Católica de Moçambique (UCM). Domínio científico de atuação: Desenvolvimento Curricular e Gestão da Qualidade do Ensino Superior. 

  • Elaine, La Salle University/UNILASALLE, Canoas

    Professor at La Salle University (UNILASALLE, Canoas), works in undergraduate and postgraduate programs (PPG) in education and in the PPG in social memory and cultural goods. Leader of the Center for Studies on Technologies in Education (NETE/UNILASALLE/CNPq) and collaborates with the research of the Group of Studies on Philosophy of Education and Teacher Training (UnB/CNPq) and the Laboratory of Teacher Training and Recognition of Childhood (UPel/CNPq). Graduated in Pedagogy from the Federal University of Santa Maria (UFSM) and also has a Master’s degree in Education from UFSM. She holds a PhD in Education from the Federal University of Rio Grande do Sul (UFRGS), Productivity Scholarship Desen. Tec. and Innovative Extension of CNPq and Researcher Gaucha FAPERGS.

  • Jacint Duduka, Universidade Pedagógica de Moçambique

    Mestre em Sistemas de Informação Empresarial pela Universidade Aberta de Portugal (UAB) e Licenciado em Ensino de Física pela Universidade Pedagógica de Moçambique (UP). Arquiteto de Soluções na RWS Group (Reino Unido); Pesquisador em tecnologia e educação; Especialista de Arquitetura Empresarial e Serviços de Integração, e Consultor de Eficiência Empresarial no Liaison Group (2022-2018); Consultor Técnico na Uniper (2017 - 2018); Especialista em Suporte L3, L2 e L1 na Lexmark Enterprise Software (2012 – 2017). Orcid: http://orcid.org/0000-0003-4480-2403

    E-mail: djacint@yahoo.com

Published

2025-12-10

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Navigating the ethical frontiers: a review of the impact of artificial intelligence on distance learning: uma revisão do impacto da inteligência artifi-cial na EAD. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 30, p. e025026, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652025v30id293990. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/293990. Acesso em: 19 dec. 2025.