Uma análise dos primeiros quinze anos de SINAES
dizeres e compreensões docentes
Keywords:
Assessment. Regulation. Emancipation.Abstract
This paper focuses on the analysis of conceptions from Higher Education professors about the first 15 years of performance of SINAES in regard to the reliability of the model and its ability to certificate to the educational quality. The research has an exploratory purpose, by adopting a quantitative and qualitative nature, from answers of 280 Higher Education professors, managers and educational researchers, distributed in all regions of Brazil. Through the ATLAS.ti tool, a quantitative and qualitative analysis of the participants' profile and their interpretations were performed. It was possible to notice significant divergences between the original proposal of SINAES and its current instrumentalization, as well as a greater direction for the regulatory context and the existence of corrupting pressures that can weaken the reliability of the perception of quality measured by the model.
References
ARIZA, Leidy. et al. Articulações metodológicas da análise textual discursiva com o ATLAS.ti: compreensões de uma comunidade aprendente. In: CONGRESSO IBERO-AMERICANO DE INVESTIGAÇÃO QUALITATIVA,4.,2015, Aracajú, Anais eletrônicos...Aracajú:Universidade de Tiradentes, 2015. Disponível em: www.atlasti.com.Acesso em: 21 set.2019.
CARDOSO, Roberta Muriel; SOBRINHO, José Dias. Avaliação e Educação no Brasil: Avanços e Retrocessos. Série Estudos–Periódico PPGE da UCDB, n.37, p. 263-273, jan.jun.2014.
DEMO, Pedro. Outra Universidade. Jundiaí: Paco Editorial. 2011.
FRIESE, Susanne. ATLAS.ti 7 user guide and reference. ATLAS.ti Scientific Software Development GmbH, Berlin, 2015.
LÜDKE, Menga; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso. Pesquisa em Educação: abordagens qualitativas. São Paulo: EPU, 1986.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise textual discursiva: processo reconstrutivo de múltiplas faces. Revista Ciência & Educação, v. 12, n. 1, p. 117-128, 2006.
MORAES, Roque; GALIAZZI, Maria do Carmo. Análise Textual Discursiva. 3. ed. Ijuí: Editora:UNIJUÍ, 2016.
NEIRA, Marcos Garcia; NUNES, Mário Luiz Ferrari. A Avaliação no Ensino Superior Privado como Tecnologia Neoliberal de Regulação. Avaliação, Campinas, Sorocaba. v. 20, n. 2, p. 377-399, jul. 2015.
NUNES, Ana Karin. Universidade Comunitária e Avaliação: os Quinze Anos do PAIUNG. Santa Cruz do Sul: EDUNISC, 2009.
RAVITCH, Diane. Vida e Morte do Grande Sistema Escolar Americano: Como os Testes Padronizados e o Modelo de Mercado Ameaçam a Educação. Porto Alegre: Sulina, 2011.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Renovar a Teoria Crítica e Reinventar a Emancipação Social. Tradução de Mouzar Benedito. São Paulo: Boitempo. 2007.
SANTOS, Boaventura de Sousa. Para uma Pedagogia do Conflito. In: FREITAS, Ana Lúcia Sousa de; MORAES, Salete Campos de. Contra o Desperdício da Experiência: A Pedagogia do Conflito Revisitada. Porto Alegre: Redes Editora, 2009.
SANTOS, Boaventura de Sousa. A Universidade no Século XXI: Para uma Reforma Democrática e Emancipatória da Universidade. 3ª. Ed. São Paulo: Cortez, 2011. 116p.
SINAES – Sistema Nacional de Avaliação da Educação Superior: da concepção à regulamentação. 2. ed. Brasília: INEP, 2004.
SOBRINHO, José Dias. Qualidade, Avaliação: do SINAES a Índices. Avaliação, Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 817-825, nov. 2008.
WALTER, Silvana Anita; BACH, Tatiana Marceda. Adeus papel, marca-texto, tesoura e cola: inovando o processo de análise de conteúdo por meio do ATLAS.ti. Revista Administração: Ensino e Pesquisa. v. 16, n. 2, p. 275-308. 2015.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.