AVALIAÇÃO DA TAXA DO ACESSO AOS DADOS ABERTOS DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS A PARTIR DOS INDICADORES DE FLUXO DO ENSINO SUPERIOR DO INEP

Authors

  • Maísa Santana Lima Universidade de Brasília
  • Maria Raquel Gomes Maia Pires Universidade De Brasília

Keywords:

Accountability, Open Data, Higher Education Institutions

Abstract

The objective of the research is to evaluate whether open data from federal universities allow the calculation of INEP flow indicators, as a strategy of accountability of goal 12 of the PNE, referring to the monitoring of the graduation completion rate. A mixed methods survey was carried out, with the elaboration of the Open Data Access Rate (TADA) indicator to evaluate higher education institutions (IES) in the light of 7 variables necessary to calculate the permanence, completion and dropout rates of INEP. To verify data quality, TADA included the eight open data government principles. TADA allowed the ranking of federal universities in high, medium and low access to open data. In the results, of the 63 federal HEIs analyzed, 39 (62%) disclosed open data relevant to the calculation of the indicators in question. The TADA indicator revealed that, of the 39 (100%) HEIs, 17 (44%) are positioned as low, 15 (38%) as medium and 7 (18%) as high access to open data. Only one HEI, UNIFAL, presented all the requirements evaluated by TADA for the calculation of goal 12 of the PNE. It is concluded that HEIs need to create strategies in order to expand access to open data that allow the monitoring of goal 12 of the PNE. The study proposes recommendations for improving accountability to HEIs, addressing the dimensions of accountability, transparency and social participation.

Author Biography

  • Maria Raquel Gomes Maia Pires, Universidade De Brasília

    Possui doutorado (2004) e mestrado (2001) em Política Social pela Universidade de Brasília (UnB), pós-doutorados nas áreas de sociologia do gênero (2017, ISCTE/IUL, Lisboa-PT) e design de jogos na saúde (2011, UnB). Graduada em filosofia (UnB, 2019) e em enfermagem (Universidade Estadual do Ceará, 1994). Professora adjunta do Departamento de Enfermagem da Faculdade de Ciências da Saúde da Universidade de Brasília;

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Published

2023-07-24

Issue

Section

Artigo

How to Cite

AVALIAÇÃO DA TAXA DO ACESSO AOS DADOS ABERTOS DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS A PARTIR DOS INDICADORES DE FLUXO DO ENSINO SUPERIOR DO INEP. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 27, n. 3, 2023. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/266316. Acesso em: 19 apr. 2025.