AVALIAÇÃO DA TAXA DO ACESSO AOS DADOS ABERTOS DAS UNIVERSIDADES FEDERAIS A PARTIR DOS INDICADORES DE FLUXO DO ENSINO SUPERIOR DO INEP
Keywords:
Accountability, Open Data, Higher Education InstitutionsAbstract
The objective of the research is to evaluate whether open data from federal universities allow the calculation of INEP flow indicators, as a strategy of accountability of goal 12 of the PNE, referring to the monitoring of the graduation completion rate. A mixed methods survey was carried out, with the elaboration of the Open Data Access Rate (TADA) indicator to evaluate higher education institutions (IES) in the light of 7 variables necessary to calculate the permanence, completion and dropout rates of INEP. To verify data quality, TADA included the eight open data government principles. TADA allowed the ranking of federal universities in high, medium and low access to open data. In the results, of the 63 federal HEIs analyzed, 39 (62%) disclosed open data relevant to the calculation of the indicators in question. The TADA indicator revealed that, of the 39 (100%) HEIs, 17 (44%) are positioned as low, 15 (38%) as medium and 7 (18%) as high access to open data. Only one HEI, UNIFAL, presented all the requirements evaluated by TADA for the calculation of goal 12 of the PNE. It is concluded that HEIs need to create strategies in order to expand access to open data that allow the monitoring of goal 12 of the PNE. The study proposes recommendations for improving accountability to HEIs, addressing the dimensions of accountability, transparency and social participation.
References
ALCANTARA, Williams et al. Desafios no uso de dados abertos conectados na educação brasileira. In: WORKSHOP DE DESAFIOS DA COMPUTAÇÃO APLICADA À EDUCAÇÃO, 4. Anais […]. Florianópolis: SBC, 2015. p. 11-20.
ARAÚJO, Ana Carolina; REIS, Lucas; SAMPAIO, Rafael Cardoso. Do transparency and open data walk together? An analysis of initiatives in five Brazilian capitals. Media Studies, v. 7, n. 14, 2016.
ATTARD, Judie et al. A systematic review of open government data initiatives. Government information quarterly, v. 32, n. 4, p. 399-418, 2015.
BANDEIRA, Judson et al. Dados abertos conectados para a Educação. Jornada de Atualização em Informática na Educação, v. 4, n. 1, p. 47-69, 2015.
BRASIL. Decreto nº 8.777, de 11 de maio de 2016. Institui a Política de Dados Abertos do Poder Executivo federal. Brasília, 2016. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2015-2018/2016/decreto/d8777.htm. Acesso em: 8 ago. 2020.
BRASIL. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Metodologia de cálculo dos indicadores de fluxo da educação superior. Brasília: INEP, 2017.
BRASIL. Lei nº. 12.527, de 18 de novembro de 2011. Regula o acesso à informação. Diário Oficial da União, Brasília, 18 nov. 2011. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2011/lei/l12527.htm. Acesso em: 4 abr. 2021.
BRASIL. Lei nº 13.005, de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação – PNE e dá outras providências. Brasília, 2014. Disponível em: http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/_ato2011-2014/2014/lei/l13005.htm. Acesso em: 4 jun. 2020.
CORRÊA, Ricardo Leitoles; DO NASCIMENTO, Décio Estevão. Política de interiorização do ensino superior: taxa de sucesso na graduação na Universidade Federal do Paraná. Revista Gestão Universitária na América Latina-GUAL, v. 11, n. 3, p. 41-62, 2018.
DAVOK, Delsi Fries; BERNARD, Rosilane Pontes. Avaliação dos índices de evasão nos cursos de graduação da Universidade do Estado de Santa Catarina-UDESC. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas), v. 21, p. 503-522, 2016.
DE PAULA, Alisson Slider do Nascimento; COSTA, Frederico Jorge Ferreira; LIMA, Kátia Regina Rodrigues. O modelo de accountability e a política de avaliação da Educação Superior no Brasil. Revista Diálogo Educacional, v. 19, n. 60, p. 362-385, 2019.
DE PAULA, Alisson Slider do Nascimento et al. A presença da noção de accountability ao longo da história das políticas de avaliação da educação superior no Brasil. Ensino em Perspectivas, v. 2, n. 2, p. 1-13, 2021.
FIALHO, Marillia Gabriella Duarte et al. A evasão escolar e a gestão universitária: o caso da Universidade Federal da Paraíba. 2014.
GONÇALVES, Ira de Lizandra et al. Taxa de evasão e impacto financeiro na realidade da UNIFAL-MG. 2018.
INEP. Resumo técnico do Censo da educação superior 2019. Brasília: INEP, 2021. Disponível em: https://download.inep.gov.br/publicacoes/institucionais/estatisticas_e_indicadores/resumo_tecnico_censo_da_educacao_superior_2019.pdf. Acesso em: 2 jul. 2022
KLEIN, Rodrigo Hickmann; KLEIN, Deisy Cristina Barbiero; LUCIANO, Edimara Mezzomo. Identificação de mecanismos para a ampliação da transparência em portais de dados abertos: uma análise no contexto brasileiro. Cadernos Ebape. br, v. 16, p. 692-715, 2018.
OPENGOVDATA. 8 Principles of Open Government Data. 2014. Disponível em: https://public.resource.org/8_principles.html . Acesso em: 5 jun. 2021
OPEN KNOWLEDGE FOUNDATION. Open data Handbook. Disponível em: http://opendatahandbook.org/. Acesso em: 17 ago. 2020.
PINHO, José Antonio Gomes de; SACRAMENTO, Ana Rita Silva. Accountability: já podemos traduzi-la para o português?. Revista de administração pública, v. 43, p. 1343-1368, 2009.
MARQUES, Karoline. Dados abertos nas universidades federais: envolvimento interno e divulgação para a sociedade. Revista Brasileira de Biblioteconomia e Documentação, v. 15, n. 2, p. 58-80, 2019.
RAUPP, Fabiano Maury; PINHO, José Antonio Gomes de. Accountability em câmaras municipais: uma investigação em portais eletrônicos. Revista de Administração (São Paulo), v. 48, p. 770-782, 2013.
SANTOS, Otávio Albuquerque Ritter dos. Minha escola transparente: uma análise comparativa do uso de dados governamentais abertos na educação básica no Brasil e Inglaterra. 2014. Tese de Doutorado.
SILVA, Patrícia Nascimento; PINHEIRO, Marta Macedo Kerr. Dados governamentais abertos: métricas e indicadores de reúso. Pesquisa Brasileira em Ciência da Informação e Biblioteconomia; Vol. 12, No 1 (2017), v. 24, n. 2, 2018.
SOUZA, Celina. Estado da arte da pesquisa em políticas públicas. Políticas públicas no Brasil. Rio de Janeiro: Fiocruz, p. 65-86, 2007.
DE SOUZA, Lanara Guimarães. Avaliação de políticas educacionais: contexto e conceitos em busca da avaliação pública. AVALIAÇÃO EDUCACIONAL desatando e reatando nós, v. 17, 2009..
WEB FOUNDATION. Open Data Barometer 4th edition: Global Report. 2017. Disponível em: https://opendatabarometer.org/doc/4thEdition/ODB-4thEdition-GlobalReport.pdf. Acesso em: 12 jun. 2021.
WORTHY, Ben. The impact of open data in the UK: Complex, unpredictable, and political. Public administration, v. 93, n. 3, p. 788-805, 2015.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.