Evasão discente na UFMG
análise da influência dos perfis socioeconômicos dos estudantes e das características dos cursos.
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id280618Keywords:
higher education, student dropout, academic programAbstract
The article discusses student dropout rates in higher education based on data from UFMG. Focusing on the 2012 cohort, we investigated to what extent dropout rates in the institution are associated with the socioeconomic profile of students and the characteristics of the degrees they attend, using descriptive statistics and logistic regression models. We tested two hypotheses: dropout rates would be associated with students with lower social and educational backgrounds, and there would be an association between dropout rates and the type of degree, defined in terms of academic level and selectivity. The results showed that dropout rates are only slightly associated with the socioeconomic characteristics of students. On the other hand, they revealed that the academic level and selectivity of the courses that students are enrolled are important factors in explaining differences in dropout rates.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.