Fatores associados ao desempenho dos alunos dos cursos de licenciatura em Educação a distância

análise por meio da regressão linear múltipla

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id281052

Keywords:

Universidade Aberta do Brasil

Abstract

This article analyzes which factors influence student performance in distance education degree courses at public and private higher education institutions. The foundations of the Educational Production Function Theory (EPF) and the establishment of the Open University of Brazil (UAB) as a public educational policy will underpin the methodology and discussions. The approach is quantitative, with microdata from the National Student Performance Exam (ENADE) and the multiple linear regression of Ordinary Least Squares (OLS) was used as the analysis technique for the empirical tests. Higher average performance was found for public HEIs in distance learning, as well as the significance of factors already consolidated in the literature related to students' academic performance. The results are relevant as they contribute to the design of the distance learning system in the country, as well as contributions of social interest, as they provide subsidies for more effective public educational policies.

Author Biographies

  • Evangelina de Mello Bastos, Universidade Federal de Viçosa

    Mestra em Administração pela Universidade Federal de Viçosa. Doutoranda em Administração pela Universidade Federal de Viçosa. Viçosa, Minas Gerais. 

     

  • Ykaru Gomes Wagner, Federal University of Viçosa

    Mestre em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa (2020). Doutorando em Administração pela Universidade Federal de Viçosa. 

  • Marco Aurélio Marques Ferreira, Federal University of Viçosa

    Doutorado em Economia Aplicada pela Universidade Federal de Viçosa -UFV (2005). Professor do Programa de Pós-Graduação em Administração. 

     

  • Suely de Fátima Ramos Silveira, Federal University of Viçosa

    Doutorado em Economia Aplicada pela ESALq/Universidade de São Paulo (2000). Professora do Programa de Pós-Graduação em Administração e do Programa de Pós-Graduação em Economia Doméstica da Universidade Federal de Viçosa (UFV).

     

  • Aline Xisto Rodrigues, Federal University of Viçosa

    Mestre em Administração Pública pela Universidade Federal de Viçosa (2016). Doutoranda no Programa de Pós-Graduação em Administração da Universidade Federal de Viçosa. Servidora Pública de Nível Superior da Universidade Federal de Viçosa

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Fatores associados ao desempenho dos alunos dos cursos de licenciatura em Educação a distância: análise por meio da regressão linear múltipla. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id281052. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/281052. Acesso em: 19 apr. 2025.