Vivências acadêmicas

adaptação de estudantes do curso de Engenharia Civil

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id282350

Keywords:

academic experiences, adaptation, Civil Engineering

Abstract

This study used the “Academic Experiences Questionnaire”, in version reduced (QVA-r), to investigate how students at a public university realize their integration and adaptation to the university environment. Participated in this study 98 (ninety-eight) civil engineering students, freshmen between 2018 and 2022. The application of the QVA-r was carried out online and remotely, through the Google Docs platform, on an individual and voluntary basis. In this study, we sought to explore correlations and differences between general variables, such as “VUNESP grade” (entrance exam) and “Academic Performance Coefficient”, and variables specific in each dimension of the QVA-r, which included gender (female and male) and the types of entry through the entrance exam (self-declared black quota participants, brown and indigenous people (PPI) and/or from public schools). The results indicate that, in general, students are well adapted to the University, but the personal dimension, which corresponds to items related to physical and psychological stability, emotional stability, self-perception and self-confidence are harmed by others. From the specific analyses, it is clear differences due to the gender and race of students, with students self-declared black, brown and indigenous people presented average frequencies lower in the questionnaire (QVA-r). The data indicate that the University must pay attention to the difficulties that face adaptation and that new studies need to be carried out to enable a better understanding of the psychosocial aspects of students at different stages of the institution.

Author Biographies

  • Rogério de Oliveira Rodrigues, UNESP

    Possui Graduação em Engenharia Civil pela Escola de Engenharia de São Carlos (EESC), Universidade de São Paulo (USP) (1986), Mestrado em Engenharia Civil (Engenharia de Estruturas) pela EESC/USP (1992), Doutorado em Engenharia Civil (Engenharia de Estruturas) pela EESC/USP (1997) e Livre-Docência em Engenharia Civil (Resistência dos Materiais) pela Faculdade de Engenharia de Ilha Solteira (FEIS), Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (UNESP) (2001). Atuou como visiting scholar na University of California at Berkeley (UCB) (12/2001-11/2002), USA. Foi Diretor Técnico de Divisão Administrativa da FEIS/UNESP (2005-2009), Vice-Diretor da FEIS/UNESP (2009-2013) e Diretor da FEIS/UNESP (2013-2017). Participou do Projeto de Extensão "Educação em Saúde no Trabalho", na qualidade de Coordenador (2006-2008 e 2012-2017), voltado para a Segurança e Saúde do Trabalhador, FEIS/UNESP. Ingressou no Departamento de Engenharia Civil (DEC), FEIS/UNESP, em 1989 e atualmente exerce a função de Professor Associado, ministrando disciplinas na Graduação. Tem experiência na área de Engenharia Civil, com ênfase em Mecânica das Estruturas, atuando principalmente com os seguintes temas: Análise Estrutural, Dinâmica Estrutural, Método dos Elementos Finitos, Concreto Armado, Alvenaria Estrutural e Comportamento Não-linear. Atualmente é Tutor do Grupo PET Engenharia Civil da FEIS/UNESP, vinculado ao MEC (2020-2025).

  • Renata Trasse de Oliveira Barbosa, UNESP

    Assistente Social da Faculdade de Engenharia, Câmpus de Ilha Solteira, UNMESP.

    Doutorado em Psicologia pela FCL, UNESP

  • Edgar Bendahan Rodrigues, UNESP

    Psicólogo  e pesquisador da FAPESP

    Doutorando pela FCL, UNESP

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Vivências acadêmicas: adaptação de estudantes do curso de Engenharia Civil. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024021, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id282350. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/282350. Acesso em: 19 apr. 2025.