Proposal for an evaluating system the integration of teaching and extension

a guide for Brazilian Public Universities

Authors

  • Muriel de Oliveira Gavira Faculdade de Ciências Aplicadas, Universidade Estadual de Campinas
  • Ana Maria Nunes Gimenez Departamento de Política Científica e Tecnológica Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas
  • Maria Beatriz Machado Bonacelli Departamento de Política Científica e Tecnológica Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas

Keywords:

Integração Curricular. Ensino-Extensão. Ensino Superior.

Abstract

The Brazilian National Education Plan - PNE (Law nº 13.005 / 2014) determined that university extension activities must comprise at least 10% of the total curricular workload of undergraduate courses. The regulation of this rule occurred in 2018, through a Resolution CNE/CES nº 7 of the Ministry of Education (MEC). However, differently from what happens abroad, especially in developed countries, in which the interrelationship between teaching and extension is already quite advanced, in Brazil, this relationship does not occur with the same intensity. Besides, there are few studies on indicators and evaluation systems of service learning in Brazil. As a result of these findings, this article has the central objective of proposing a system for evaluating the integration of teaching and extension for Brazilian public universities. Thus, using a wide bibliographic and documentary survey in Brazil and the world, we propose an evaluation system that considers seven steps and four sets of indicators, in addition to some important points to consider in the analysis.

Author Biographies

  • Muriel de Oliveira Gavira, Faculdade de Ciências Aplicadas, Universidade Estadual de Campinas

    Professora Dra. da Faculdade de Ciências Aplicadas, Universidade Estadual de Campinas (FCA/Unicamp); assessora da Pró-Reitoria de Extensão e Cultura (PROEC/Unicamp).

  • Ana Maria Nunes Gimenez, Departamento de Política Científica e Tecnológica Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas

    Pós-doutoranda no Departamento de Política Científica e Tecnológica Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas (DPCT/IG/Unicamp); pesquisadora do Instituto Nacional de Ciência e Tecnologia em Políticas Públicas, Estratégias e Desenvolvimento (INCT/PPED)

  • Maria Beatriz Machado Bonacelli, Departamento de Política Científica e Tecnológica Departamento de Política Científica e Tecnológica, Instituto de Geociências, Universidade Estadual de Campinas

    Professora Livre-docente (MS5.2, Prof. Associado II) do Departamento de Política Científica e Tecnológica (DPCT/IG/Unicamp). Graduada em Ciências Econômicas (IE/Universidade Estadual de Campinas, 1985), com especialização em Economia do Sistema Agroalimentar (CeFAS, Viterbo, Itália, 1988), mestrado em Política Científica e Tecnológica (DPCT/IG/Unicamp, 1992), DEA em Economie Industrielle (Université des Sciences Sociales de Toulouse, França, 1993) e doutorado em Ciências Econômicas (Université des Sciences Sociales de Toulouse, França, 1996). Assessora da Pró-Reitoria de Pós-Graduação da Unicamp (jan. 2019-). Ex-coordenadora Geral da Pós-Graduação do Instituto de Geociências (IG) (2013-2015). Ex-Coordenadora do PPG-PCT (2016-2018; 2011-2013). Ex-chefe de Departamento (DPCT, 2009-2011). Pesquisadora Associada do Grupo de Estudos sobre Organização da Pesquisa e da Inovação (GEOPI/DPCT) e do INCT-PPED (UERJ/UFRJ/Unicamp). Presidente (desde abril de 2018) e Membro (desde 2011) da Comissão de Avaliação do Contrato de Gestão entre o CNPEM e o MCTIC e membro do Comitê de Avaliação dos Projetos do Programa Casadinho/Procad do CNPq e Capes. Participou da elaboração do Plano Diretor de CT&I do Estado de São Paulo 2014-2015. Ganhadora, em 2016, do 58o. Prêmio Jabuti, 2o lugar na Categoria Economia e Administração com a obra "Propriedade Intelectual e Inovações na Agricultura". Principais linhas e temas de pesquisa: Economia da Tecnologia; Planejamento e Gestão da CT&I; Reorganização Institucional; Dinâmica Setorial da Inovação.

References

BRASIL. Ministério da Educação. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Recuperado de <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192>. Acesso em: 10 set. 2019.

CAMILLONI, Alicia R. W. de. La evaluación en proyectos de extensión incluidos en el currículo universitario. +E: Revista de Extensión Universitaria, v. 6, n. 6, p. 24-35, 8 mar. 2017. Disponível em:
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6310. Acesso em: 10 set. 2019.

CAMILLONI, Alicia R. W. de. La inclusión de la educación experiencial en el currículo universitario. Integración docencia y extensión. Otra forma de enseñar y de aprender, p. 11-21, 2013. Disponível em: https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar:8443/bitstream/handle/11185/1223/extension_interior_pag_11_21.pdf. Acesso em: 20 ago. 2019.

CARBONARI, Maria Elisa Ehrhardt; PEREIRA, Adriana Camargo. A extensão universitária no Brasil, do assistencialismo à sustentabilidade. Revista de Educação, v. 10, n. 10, 23-28. Disponível em: http://www.consultaesic.cgu.gov.br/busca/dados/Lists/Pedido/Attachments/555968/RESPOSTA_RECURSO_1_A%20extenso%20universitria%20no%20Brasil.pdf. Acesso em: 10 jun. 2019.

CARNEGIE FOUNDATION FOR THE ADVANCEMENT OF TEACHING. Carnegie Community Engagement Classification 2020. 2018. Disponível em: https://www.brown.edu/swearer/carnegie/2020-classification-application-information. Acesso em: 01 set. 2019.

COIMBRA, Ana Lívia de Souza et al. Mapeamento da inserção da extensão nos currículos dos cursos de graduação das instituições públicas de educação superior brasileira. Coordenação Nacional – FORPROEX, 29 de maio de 2019. Disponível em:
https://www.ufmg.br/proex/renex/images/RELAT%C3%93RIO_FINAL_MAPEAMENTO_INSERCAO_EXTENSAO_FINAL.pdf. Acesso em: 15 set. 2019.

CONNECTICUT CAMPUS COMPACT; CTCC ENGAGED SCHOLARSHIP ADVISORY COMMITTEE. A Framework for Community Engaged Scholarship. 2012. Disponível em: https://compact.org/resource-posts/a-framework-for-community-engaged-scholarship/. Acesso em: 14 set. 2019.

COOPER, Donald R.; SCHINDLER, Pamela. Business Research Methods. New York: McGraw-Hill/Irwin, 2010.

DALLA CORTE, Marilene Gabriel; GOMEZ, Simone da Rosa Messina; ROSSO, Gabriela Paim. Creditação da extensão universitária no currículo dos cursos de graduação: estado do conhecimento. Políticas Educativas–PolEd, v. 11, n. 2, p. 17-36, 2018. Disponível em:
https://www.seer.ufrgs.br/Poled/article/view/87270/50035. Acesso em: 04 ago. 2019.

DRISCOLL, Amy et al. An Assessment Model for Service-Learning: Comprehensive Case Studies of Impact on Faculty, Students, Community, and Institution. Michigan Journal of Community Service Learning, v. 3, Issue 1, 66-71, Fall 1996. Disponível em: http://hdl.handle.net/2027/spo.3239521.0003.107. Acesso em: 20 ago. 2019.

FORPROEX. Política Nacional de Extensão Universitária. Manaus: Forproex, 2012. Disponível em: https://proex.ufsc.br/files/2016/04/Pol%C3%ADtica-Nacional-de-Extens%C3%A3o-Universit%C3%A1ria-e-book.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

FORPROEX. l Encontro de Pró-Reitores de Extensão das Universidades Públicas Brasileiras. Conceito de extensão, institucionalização e financiamento. BRASÍLIA: UNB, 1987. Disponível em: https://www.ufmg.br/proex/renex/images/documentos/1987-I-Encontro-Nacional-do-FORPROEX.pdf. Acesso em: 10 set. 2019.

FURCO, Andrew. Self-assessment rubric for the institutionalization of service-learning in higher education (revised 2006). Service-Learning Research & Development Center, University of California, Berkeley, 2006. Disponível em: https://maaz.ihmc.us/rid=1K3H04ZW0-XXS8LG-ZLZ/furco-rubric-2006.pdf. Acesso em: 02 set. 2019.

FURCO, A. Self-assessment rubric for the institutionalization of service-learning in higher education. Service-Learning Research & Development Center, University of California, Berkeley, 1999. Disponível em: https://digitalcommons.unomaha.edu/cgi/viewcontent.cgi?article=1105&context=slceslgen. Acesso em: 02 set. 2019.

GLASSICK, Charles E.; HUBER, Mary Taylor; MAEROFF, Gene I. Scholarship Assessed: Evaluation of the Professoriate. Special Report. San Francisco: Jossey-Bass, 1997.

GELMON, Sherril B.; HOLLAND, Barbara A.; SPRING, Amy (Eds.). Assessing service-learning and civic engagement: Principles and techniques. 2nd ed. Boston: Campus Compact, 2018.

GODDARD, John; VALLANCE, Paul. The civic university and the leadership of place. Centre for Urban and Regional Development Studies (CURDS) Newcastle University UK, 2011, p. 1-22. Disponível em: http://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.226.2169&rep=rep1&type=pdf. Acesso em: 30 ago. 2019.

GOLDMAN, Lawrence. Dons and Workers: Oxford and Adult Education since 1850. Oxford: Clarendon Press, 1995.

GRÖNLUND et al. Guidelines for Institutionalization of Service-Learning. 2017. Disponível em: https://europeengagedotorg.files.wordpress.com/2015/10/guidelines-euengage-2.pdf. Acesso em: 02 mar. 2020.

HOLLANDER, Elizabeth L.; SALTMARSH, John; Zlotkows, Edward. Indicators of Engagement. In: KENNY, Maureen E. et al. (Eds). Learning to Serve: Promoting Civil Society Through Service Learning. Springer US, 2002, v. 7, p. 31-49. DOI: https://10.1007/978-1-4615-0885-4. Disponível em: https://link.springer.com/content/pdf/10.1007%2F978-1-4615-0885-4.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.

HOWARD, Jeffrey. Service-Learning Course Design Workbook. Michigan Journal of Community Service Learning, Summer 2001. Disponível em: https://files.eric.ed.gov/fulltext/ED457774.pdf. Acesso em: 01 ago. 2019.

KELLOGG COMMISSION ON THE FUTURE OF STATE AND LAND-GRANT UNIVERSITIES. Returning to our Roots: the engaged institution. Washington, DC: National Association of State Universities and Land Grant Colleges, 1999. Disponível em: http://www.aplu.org/library/returning-to-our-roots-theengaged-institution/file. Acesso em: 09 jul. 2019.

KERR, Clark. Os usos da Universidade. 15. ed. Brasília: UNB, 2005.

LAND-GRANT IMPACTS. About. Disponível em: https://landgrantimpacts.org/about/. Acesso em: 01 mar. 2020.

MENÉNDEZ, G.; TARABELLA, L. El aprendizaje experiencial: una práctica de innovación que se afianza en la Universidad Nacional del Litoral. +E: Revista de Extensión Universitaria, v. 6, n. 6, p. 96-103, 8 mar. 2017. Disponível em:
https://bibliotecavirtual.unl.edu.ar/publicaciones/index.php/Extension/article/view/6317. Acesso em: 18 mar. 2020.

MCILRATH, Lorraine et al. Europe Engage Survey of Civic Engagement & Service-Learning Activities within the Partner Universities. Europe Engage Erasmus+project (European Union), 2016. Disponível em:
https://europeengagedotorg.files.wordpress.com/2016/04/report-euen-mcilrath-et-al4.pdf. Acesso em: 18 mar. 2020.

NATIONAL CO-ORDENATING CENTER FOR PUBLIC ENGAGEMENT. What is public engagement? 2019. Disponível em: http://www.publicengagement.ac.uk/explore-it/what-public-engagement. Acesso em: 10 fev. 2020.

NATIONAL CO-ORDENATING CENTER FOR PUBLIC ENGAGEMENT. What does an engaged university look like? (2019). Disponível em: https://www.publicengagement.ac.uk/about-engagement/what-does-engaged-university-look. Acesso em: 10 fev. 2020

NOGUEIRA, Maria das Dores Pimentel. Extensão Universitária no Brasil: uma Revisão Conceitual. In; FARIA, Dóris Santos de. (Org.). Construção Conceitual da Extensão Universitária na América Latina. Brasília: UNB, 2012, p. 57-72.

OBSERVATORIO IBEROAMERICANO DE LA CIENCIA, LA TECNOLOGÍA Y LA SOCIEDAD (OCTS-OEI) & RED IBEROAMERICANA DE INDICADORES DE CIENCIA Y TECNOLOGÍA (RICYT). Manual Iberoamericano de Indicadores de Vinculación de la Universidad con el Entorno Socioeconómico. Manual de Valencia. 2017. Disponível em:
http://www.ricyt.org/2017/06/manual-de-indicadores-de-vinculacion-de-la-universidad-con-el-entorno-socioeconomico-manual-de-valencia/. Acesso em: 10 set. 2019.

STALEY, David J. Democratizing American Higher Education: The Legacy of the Morrill Land-Grant Act. Origins: Current Events in Historical Perspective, v. 6, n. 4, January 2013. Disponível em: http://origins.osu.edu/print/1565. Acesso em: 10 set. 2019.

UNIVERSITY OF MANCHESTER. Units. Available semesters. 2019. Disponível em: http://www.college.manchester.ac.uk/. Acesso em: 10 set. 2019.

UNIVERSITY OF WISCONSIN-MADSON. Community-Based Learning. 2019. Disponível em: https://morgridge.wisc.edu/students/community-based-learning/. Acesso em: 10 set. 2019.

VALLANCE, Paul. The historical roots and development of the civic university. In: GODDARD, John et al. (Ed.) The Civic University: The Leadership and Policy Challenges. Cheltenham, UK: Edward Elgar, 2016, p. 16-33.

WATERS, Susan; ANDERSON-LAIN, Karen. Assessing the Student, Faculty, and Community Partners in Academic Service-Leraning: A Categorization of Surveys Posted Online at Campus Compact Member Institutions. Journal of Higher Education Outreach and Engagement, v. 18, n. 1, p. 89-122, 2014. Disponível em: https://eric.ed.gov/?id=EJ1024168. Acesso em: 14 set. 2019.

WELCH, Edwin. The Peripatetic University: Cambridge Local Lectures 1873-1973. London: Cambridge University Press, 1973.

Published

2020-09-08

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Proposal for an evaluating system the integration of teaching and extension: a guide for Brazilian Public Universities. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 25, n. 2, 2020. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/235304. Acesso em: 19 apr. 2025.