DEFINITION OF STUDENT ENGAGEMENT IN HIGHER EDUCATION

A BIBLIOMETRIC STUDY

Authors

  • Edison Trombeta de Oliveira Universidade de São Paulo (USP) / Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP) http://orcid.org/0000-0001-9935-4260
  • Camila Caldini Coutinho
  • Carolina Caldini

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100009

Keywords:

Student Engagement, Higher education, Learning, Bibliometric Study

Abstract

This article aims to present perspectives on student engagement, its possibilities and the challenges faced by students during their path in Higher Education. Thus, through bibliometric research, we searched the Scielo database for publications to identify the different approaches referring to the theme of this work. From the collected data, we selected 24 articles for analysis. We found that the use of the term student engagement encompasses several aspects, such as: behavioral, emotional, and cognitive. In addition, we noticed that the term has varied and peculiar characteristics. Furthermore, we observed in the articles that there is no clear correlation between engagement and learning, a factor that may be the subject of studies for future research.

Author Biography

  • Edison Trombeta de Oliveira, Universidade de São Paulo (USP) / Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP)

    Doutor em Educação pela Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo (FE/USP). Mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Educação na Faculdade de Ciências e Tecnologia da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" (FCT/UNESP). Possui graduação em Comunicação Social - Jornalismo pela Universidade do Oeste Paulista (UNOESTE) e Aperfeiçoamento em Leitura Semiótica: Textos Didáticos, Publicitários e Literários pela mesma instituição. Atualmente é Designer Instrucional da Universidade Virtual do Estado de São Paulo (UNIVESP). Tem experiência nas áreas de Comunicação e Comunicação, atuando principalmente nos seguintes temas: Comunicação em Ambientes Digitais, educação a distância e educação baseada em tecnologias.

References

ARAÚJO, Ulisses Ferreira. A quarta revolução educacional: a mudança de tempos, espaços e relações na escola a partir do uso de tecnologias e da inclusão social. Educação Temática Digital, Campinas, v. 12, n. esp., p. 31-48, abr. 2011.

BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília, 2018.

BRASIL. Ministério da Educação. Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira (Inep). Avaliação Institucional Externa: Presencial e a Distância - Credenciamento. Brasília, 2017.

DORNELES, Pedro Fernando Teixeira; ARAUJO, Ives Solano; VEIT, Eliane Angela. Integração entre atividades computacionais e experimentais como recurso instrucional no ensino de eletromagnetismo em física geral. Ciênc. Educ., Bauru, v. 18, n. 1, p. 99-122, 2012. Disponível em: https://doi.org/10.1590/S1516-73132012000100007. Acesso em: 15 dez. 2022.

FAGUNDES, André Francisco Alcântara; PRADO, Rejane Alexandrina Domingues Pereira; FELIX, Débora Fabiana. A identificação dos discentes com as associações atléticas universitárias e o reflexo quanto ao engajamento estudantil junto às instituições de ensino superior. Educação e Pesquisa, v. 48, n. contínuo, e239088, 2022. Disponível em: https://www.revistas.usp.br/ep/article/view/198858. Acesso em: 16 dez. 2022.

FREDRICKS, Jennifer; BLUMENFELD, Phyllis; PARIS, Alison. School Engagement: Potential of the Concept, State of the Evidence. Review of Educational Research, 74, 59-109, 2004.

GOURLAY, Lesley. "Student Engagement" and the Tyranny of Participation. Teaching in Higher Education, v. 20, n. 4, p. 402-411, 2015. Disponível em: https://discovery.ucl.ac.uk/id/eprint/1475549/3/Gourlay_%E2%80%98Student%20en gagement%E2%80%99%20and%20the%20tyranny%20of%20participation.pdf#:~:te xt=Lesley%20Gourlay%20UCL%20Institute%20of%20Education%2C%20London%2 C%20UK,categories%20and%20focusing%20on%20the%20importance%20of%20% E2%80%98participation%E2%80%99. Acesso em: 19 nov. 2022.

GOURLAY, Lesley. Re-corporificando a universidade digital. In: FERREIRA, Giselle Martins dos Santos; ROSADO, Luiz Alexandre da Silva; CARVALHO, Jaciara de Sá (Orgs.). Educação e Tecnologia: abordagens críticas. Rio de Janeiro: SESES, 2017. p. 410-423. Disponível em: https://ticpe.files.wordpress.com/2017/04/ebook-ticpe-2017.pdf. Acesso em: 27 nov. 2022.

GOURLAY, Lesley, et al. ‘Engagement’ Discourses and the Student Voice: Connectedness, Questioning and Inclusion in Post-Covid Digital Practices. Journal of Interactive Media in Education, v. 1, n. 15, 2021. DOI: http://doi.org/10.5334/jime.655. Acesso em: 19 nov. 2022.

HERINGER, Rosana. Políticas de acesso e permanência na Universidade do Texas, Austin (EUA): elementos para reflexão sobre o caso brasileiro. Educ. Rev., v. 38, e78962, 2022. Disponível em: https://doi.org/10.1590/0104-4060.78962. Acesso em: 15 dez. 2022.

KOEHLER, Matthew J.; MISHRA, Punya. What Is Technological Pedagogical Content Knowledge? Contemporary Issues in Technology and Teacher Education, v. 9, n. 1, p. 60-70, 2009.

MARTINS, Letícia Martins de; RIBEIRO, José Luis Duarte. Engajamento do estudante no ensino superior como indicador de avaliação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas); Sorocaba, v. 22, n. 1, p. 223-247, mar. 2017. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/VD7hTdfYbHCZNKxzTNfHSYk/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 15 dez. 2022.

MEDEIROS, Bárbara Novaes; SIQUEIRA, Marcus Vinicius Soares. Relações de confiança e sua instrumentalização no controle de docentes em IES privadas. REAd. Rev. eletrôn. adm, Porto Alegre, v. 25, n. 01, Jan-Abr 2019. Disponível em: https://doi.org/10.1590/1413-2311.241.90087. Acesso em: 16 dez. 2022.

MEIRIEU, Philippe. Aprender... sim, mas como? Porto Alegre: Artmed, 1998.

NÓVOA, António. Entrevista: A pandemia de Covid-19 e o futuro da educação. Revista Com Censo#22, v. 7, n. 3, p. 8-12, ago. 2020. Disponível em: http://periodicos.se.df.gov.br/index.php/comcenso/article/view/905/551. Acesso em: 15 ago. 2022.

OLIVEIRA, Edison Trombeta de. Projetos e metodologias ativas de aprendizagem. São Paulo: Senac, 2019.

OLIVEIRA, Edison Trombeta de. Como escolher tecnologias para educação a distância, remota e presencial. São Paulo: Blucher, 2022.

OLIVEIRA, Édison Trombeta de; GARBIN, Mônica Cristina; PIRILLO, Nádia Rubio. Experiências de formação continuada de professores da educação básica para criação e uso de materiais didáticos digitais em tempos de pandemia. Revista Conhecimento Online, v. 3, p. 127-149, 2021. Disponível em: https://periodicos.feevale.br/seer/index.php/revistaconhecimentoonline/article/view/2635. Acesso em: 15 dez. 2022.

TURKLE, Sherry. Reclaiming conversation: The power of talk in a digital age. New York: Penguin Press, 2015.

Published

2023-07-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

DEFINITION OF STUDENT ENGAGEMENT IN HIGHER EDUCATION: A BIBLIOMETRIC STUDY. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 28, p. e023009, 2023. DOI: 10.1590/S1414-40772023000100009. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/270657. Acesso em: 25 aug. 2025.