A produção simbólica nos programas de pós-graduação em Educação
contribuições para o campo científico da Educação Matemática no Mato Grosso do Sul
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652025v30id276672Keywords:
Sociology, Pierre Bourdieu, History of mathematics educationAbstract
The constitutive elements of a new scientific field, the factors that result in its conservation, and its relations with neighboring fields are themes that guide our investigations. Based on the studies of the French sociologist Pierre Bourdieu and historical sociology, we consider the intrinsic aspects of the existence of a scientific field: its symbolic production, the institutions, agents, and the scientific habitus — elements that directly contribute to both its creation and maintenance. Therefore, we focused on investigating the field of Mathematics Education in Brazil, more specifically in Mato Grosso do Sul (MS), and developing a historiographical study that allowed us to understand the relationship between this field, the history of higher education in Brazil and the creation of the national graduate system. The clipping presented here focuses on the results obtained in the investigation of symbolic productions such as theses and dissertations, defended in stricto sensu academic graduate programs in Education in the state of MS in the period from 1990 to 2020, obtained through a systematic review in the digital databases, and their articulation with the creation and possible consolidation of the scientific field of Mathematics Education in the region. Therefore, we present the results obtained through these productions and the importance of contributions from neighboring fields, such as Education, for the creation of the field of Mathematics Education.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Kamila da Fonseca Veiga Cavalheiro Leite, Edilene Simões Costa dos Santos

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.