Interprofessionality in brazilian national curricular guidelines for health courses

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id279379

Keywords:

Health Human Resource Training

Abstract

This study aimed to analyze the inclusion of interprofessionality in Brazil's national curricular guidelines (NCG) in force for undergraduate courses in the health area. This is a qualitative research of documentary analysis of the guidelines divided into two stages: exploratory reading and analysis of the documents. The current guidelines for undergraduate health courses make reference to teamwork, but there are few references to interprofessionality. The guidelines published after the World Health Organization (WHO) Framework for action on interprofessional education and collaborative practices presented more references to the inclusion of interprofessionality. It was observed that most of the guidelines for undergraduate health courses still include interprofessionality in a scarce and punctual manner.

Author Biographies

  • Rebeca Benevides Dias Lima, Federal Fluminense University

    Nutricionista no Hospital Universitário Gaffrée e Guinle/EBSERH (HUGG-Unirio/EBSERH). Mestranda do Programa de Pós-Graduação em Ciências da Nutrição da Universidade Federal Fluminense (PPGCN-UFF). Nutricionista graduada pela Universidade Federal Fluminense (UFF). Cidade: Niterói. Estado: Rio de Janeiro.

  • Elaine Silva Miranda, Universidade Federal Fluminense

    Doutorado em Saúde Pública pela Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca da Fundação Oswaldo Cruz (ENSP/Fiocruz) (2010). Mestrado em Saúde Pública (ENSP/Fiocruz) na subárea de Toxicologia (2003). Graduação em Farmácia na Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ) (2000). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal Fluminense (UFF). Cidade: Niterói. Estado: Rio de Janeiro.

  • Ana Lúcia Abrahão, Federal Fluminense University

    Doutorado em Saúde Coletiva pela Universidade Estadual de Campinas (2004), Pós-Doutorado em Medicina Social UERJ (2008). Professora titular da Universidade Federal Fluminense (2007). Cidade: Niterói. Estado: Rio de Janeiro.

  • Silvia Pereira, Universidade Federal Fluminense

    Possui graduação em Nutrição pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (1999), mestrado (2002) e doutorado (2006) em Ciências de Alimentos pela Universidade Federal do Rio de Janeiro. Atualmente é professora associada da Universidade Federal Fluminense (MNS) e Coordenadora do curso de graduação em Nutrição da Faculdade de Nutrição Emília de Jesus Ferreiro/UFF e professora do quadro permanente do Programa de Pós Graduação Ciências da Nutrição/FNEJF/UFF. Cidade: Niterói. Estado: Rio de Janeiro.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Interprofessionality in brazilian national curricular guidelines for health courses. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024020, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id279379. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/279379. Acesso em: 19 apr. 2025.