Exploring Data Analysis Techniques in Undergraduate Student Evaluation Exams in the Brazilian Context
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id279513Keywords:
Accreditation assesments, Enade, Scoping review, Statistical techniques, Machine learning techniquesAbstract
Accreditation and continuous assessments are crucial for ensuring quality and standards in higher education. In Brazil, the federal government also conducts an annual student assessment called Enade. This paper presents a scoping review that identifies and discusses the techniques employed in analyzing Enade data and implementing diagnostic actions to monitor the necessary competencies of graduates. The research encompassed 32 articles covering machine learning (ML), statistical techniques, and system development. ML articles primarily focused on analyzing factors that impact student scores, utilizing classification and clustering approaches. Descriptive statistics emerged as the most commonly used technique in articles focusing on statistical techniques. The identified systems primarily revolved around exam administration and result analysis, with only one article exploring the implementation of gamification.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.