Self-assessment as a planning strategy in a graduate program
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id272994Keywords:
self-assessment, postgraduate studies, teaching.Abstract
Self-assessment is characterized by a self-analysis process carried out collectively by the actors involved in the process, highlighting strengths, weaknesses and opportunities for improvement. Self-assessment represents a collective effort to implement a process of critical, democratic and participatory reflection. This article aims to present the process of formation and performance of the Self-Assessment Committee (SAC) of the Graduate Program in Health Sciences-Professional Master’s at the Universidade Federal de São Paulo in 2021 and 2022. A Self-Assessment Plan was developed by a working group constituted within the scope of SAC, with the participation of members of the Graduate Teaching Committee and an extended meeting with professors and students. The plan addressed the importance of self-assessment as a powerful strategy for planning and interventions in search of improvements to the program. To achieve its objectives, SAC based its actions on the PDSA proposal (plan-do-study-action). The process resulted in the involvement of different actors to create the Self-Assessment Plan and implement priority actions in the short and medium term.
References
BARATA, Rita Barradas. Mudanças necessárias na avaliação da pós-graduação brasileira. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], v. 23, e180635, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/Interface.180635>. Acessado em: 20 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.180635.
CAPES. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Autoavaliação de Programas de Pós-Graduação. Relatório do Grupo de Trabalho. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES, Brasília, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-autoavaliacao-de-programas-de-pos-graduacao-pdf. Acesso em: 04 nov. 2019.
CAPES. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017. Avaliação de Programas Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Programa Ensino em Ciências da Saúde - Modalidade Profissional. Área de Avaliação: Ensino. Período de Avaliação: Avaliação Quadrienal 2017. Data da Publicação: 20/09/2017. Disponível em: file:///C:/Users/crism/Downloads/ficha_recomendacao_33009015066P5%20(1).pdf. Acesso em: 04 fev. 2020.
DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da Educação Superior Regulação e Emancipação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 8, n. 2, 2003. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1221.
Acesso em: 15 mar. 2022.
ENGSTROM, Elyne; HORTALE, Virginia Alonso; MOREIRA, Carlos Otávio Fiúza. Trajetória profissional de egressos de Curso de Mestrado Profissional em Atenção Primária à Saúde no Município de Rio de Janeiro, Brasil: estudo avaliativo. Ciênc. saúde coletiva, v. 25, n. 4, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/i/2020.v25n4/. Acesso em: 04 jan. 2023.
LEIS, Jerome A.; SHOJANIA, Kaveh G. A primer on PDSA: executing plan–do–study–act cycles in practice, not just in name. BMJ Quality & Safety, v. 26, p. 572-577, 2017. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/A-primer-on-PDSA%3A-executing-plan%E2%80%93do%E2%80%93study%E2%80%93act-in-in-Leis-Shojania/06a859895662feb76d1bfa4cd7091d5d3fac4878. Acesso em: 04 jan. 2023. DOI: 10.1136/bmjqs-2016-006245
LEITE, Denise. Reformas Universitárias: avaliação institucional participativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.
LEITE, Denise. Ameaças pós-rankings sobrevivência das CPAs e da auto-avaliação. Revista Avaliação. Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 833-840, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/bFwqzg6NNKTFRWqwT9YGG6M/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2022.
LEITE, Denise. A autoavaliação na pós graduação. Alternativa, sistemática e componente do processo avaliativo CAPES. 3º Seminário Repensando Avaliação. Grupo de Trabalho AutoAvaliação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20181003_AvaliacaoComparadaPG_DeniseLeite_UFRGS.pdf. Acesso em: 02 Dez. 2022.
LEITE, Denise; VERHINE, Robert; DANTAS, Lys Maria Vinhaes; BERTOLIN, Julio Cesar Godoy. A autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) [online], v. 25, n. 02, p. 339-353, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/whfJzmNx7Vgpcr7c6Zj5kXz/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.
PDI Unifesp. Plano de Desenvolvimento Institucional 2021-2025. Volume I. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1jfhmaYxeBF8RO2xgtmkLZHOlWUUz6XIN/view
Acesso em: 02 jan. 2023.
PPI Unifesp. Projeto Pedagógico Institucional 2021-2025. Volume II. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1jfhmaYxeBF8RO2xgtmkLZHOlWUUz6XIN/view
Acesso em: 02 jan. 2023.
RIZZATTI, Ivanise Maria; MENDONÇA, Andrea Pereira; MATTOS, Francisco; RÔÇAS, Giselle; SILVA, Marcos André B Vaz da; CAVALCANTI, Ricardo Jorge de S.; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657. Acesso em: 10 nov. 2022.
SAUL, Ana Maria. A Sistemática da Autoavaliação no Programa de Pós-Graduação em Educação (currículo) da PUC/SP. Estudos em Avaliação Educacional, n. 26, jul-dez, 2002. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2187/2144. Acesso em: 10 nov. 2022.
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte. Utilização de material publicado para fins comerciais é proibida.