Self-assessment as a planning strategy in a graduate program

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id272994

Keywords:

self-assessment, postgraduate studies, teaching.

Abstract

Self-assessment is characterized by a self-analysis process carried out collectively by the actors involved in the process, highlighting strengths, weaknesses and opportunities for improvement. Self-assessment represents a collective effort to implement a process of critical, democratic and participatory reflection. This article aims to present the process of formation and performance of the Self-Assessment Committee (SAC) of the Graduate Program in Health Sciences-Professional Master’s at the Universidade Federal de São Paulo in 2021 and 2022. A Self-Assessment Plan was developed by a working group constituted within the scope of SAC, with the participation of members of the Graduate Teaching Committee and an extended meeting with professors and students. The plan addressed the importance of self-assessment as a powerful strategy for planning and interventions in search of improvements to the program. To achieve its objectives, SAC based its actions on the PDSA proposal (plan-do-study-action). The process resulted in the involvement of different actors to create the Self-Assessment Plan and implement priority actions in the short and medium term. 

Author Biographies

  • Rosana Aparecida Salvador Rossit, UNIFESP

    Doutorado em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos. Programa de Pós-Graduação Interdisciplinar em Ciências da Saúde, Unifesp. 

  • Patrícia Rios Poletto , Universidade Federal de São Paulo- campus Baixada Santista

    Graduated in Physiotherapy from the State University of Londrina. Master and PhD in Physical Therapy from the Federal University of São Carlos. Adjunct Professor of the Physiotherapy course at the Federal University of São Paulo, Baixada Santista campus in the area of Collective Health, Primary Health Care, Musculoskeletal Physiotherapy, Therapeutic Exercises and Health Work.

  • Lúcia da Rocha Uchôa-Figueiredo, Universidade Federal de São Paulo- campus Baixada Santista

    Graduated in Occupational Therapy from the Pontifical Catholic University of Campinas. Master and PhD in Psychology Sciences from the Faculty of Philosophy, Sciences and Letters of Ribeirão Preto, University of São Paulo - USP. Post-Doctorate in Health Education CEDESS - UNIFESP campus São Paulo. Associate Professor of the Occupational Therapy Course at the Federal University of São Paulo - UNIFESP campus Baixada Santista.

  • Káthia Ferraro Lopes, Universidade Federal de São Paulo

    Graduated in Pharmacy from Faculdades Oswaldo Cruz. Student of the Graduate Program in Health Sciences/UNIFESP. Specialist in Teaching in Health Education by IEP Albert Einstein. Coordinator and professor of the Specialization Course in Pharmacy in Oncology - Instituto Israelita de Ensino e Pesquisa Albert Einstein.

  • Maria Cristina Mazzaia, Escola Paulista de Enfermagem - UNIFESP

    Graduation in Nursing from the School of Nursing of the University of São Paulo. Master's and Doctorate in Public Health from the Faculty of Public Health of the University of São Paulo. Associate Professor at the Paulista School of Nursing at the Federal University of São Paulo. Leader of the Group of Interdisciplinary Studies in Mental Health (EISME -UNIFESP).

References

BARATA, Rita Barradas. Mudanças necessárias na avaliação da pós-graduação brasileira. Interface - Comunicação, Saúde, Educação [online], v. 23, e180635, 2019. Disponível em: <https://doi.org/10.1590/Interface.180635>. Acessado em: 20 jan. 2023. DOI: https://doi.org/10.1590/Interface.180635.

CAPES. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Autoavaliação de Programas de Pós-Graduação. Relatório do Grupo de Trabalho. Ministério da Educação. Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior - CAPES, Brasília, 2019. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/10062019-autoavaliacao-de-programas-de-pos-graduacao-pdf. Acesso em: 04 nov. 2019.

CAPES. COORDENAÇÃO DE APERFEIÇOAMENTO DE PESSOAL DE NÍVEL SUPERIOR. Relatório da Avaliação Quadrienal 2017. Avaliação de Programas Universidade Federal de São Paulo (Unifesp). Programa Ensino em Ciências da Saúde - Modalidade Profissional. Área de Avaliação: Ensino. Período de Avaliação: Avaliação Quadrienal 2017. Data da Publicação: 20/09/2017. Disponível em: file:///C:/Users/crism/Downloads/ficha_recomendacao_33009015066P5%20(1).pdf. Acesso em: 04 fev. 2020.

DIAS SOBRINHO, José. Avaliação da Educação Superior Regulação e Emancipação. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 8, n. 2, 2003. Disponível em: https://periodicos.uniso.br/avaliacao/article/view/1221.

Acesso em: 15 mar. 2022.

ENGSTROM, Elyne; HORTALE, Virginia Alonso; MOREIRA, Carlos Otávio Fiúza. Trajetória profissional de egressos de Curso de Mestrado Profissional em Atenção Primária à Saúde no Município de Rio de Janeiro, Brasil: estudo avaliativo. Ciênc. saúde coletiva, v. 25, n. 4, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/csc/i/2020.v25n4/. Acesso em: 04 jan. 2023.

LEIS, Jerome A.; SHOJANIA, Kaveh G. A primer on PDSA: executing plan–do–study–act cycles in practice, not just in name. BMJ Quality & Safety, v. 26, p. 572-577, 2017. Disponível em: https://www.semanticscholar.org/paper/A-primer-on-PDSA%3A-executing-plan%E2%80%93do%E2%80%93study%E2%80%93act-in-in-Leis-Shojania/06a859895662feb76d1bfa4cd7091d5d3fac4878. Acesso em: 04 jan. 2023. DOI: 10.1136/bmjqs-2016-006245

LEITE, Denise. Reformas Universitárias: avaliação institucional participativa. Petrópolis, RJ: Vozes, 2005.

LEITE, Denise. Ameaças pós-rankings sobrevivência das CPAs e da auto-avaliação. Revista Avaliação. Campinas, Sorocaba, v. 13, n. 3, p. 833-840, 2008. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/bFwqzg6NNKTFRWqwT9YGG6M/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 20 nov. 2022.

LEITE, Denise. A autoavaliação na pós graduação. Alternativa, sistemática e componente do processo avaliativo CAPES. 3º Seminário Repensando Avaliação. Grupo de Trabalho AutoAvaliação, 2018. Disponível em: https://www.gov.br/capes/pt-br/centrais-de-conteudo/20181003_AvaliacaoComparadaPG_DeniseLeite_UFRGS.pdf. Acesso em: 02 Dez. 2022.

LEITE, Denise; VERHINE, Robert; DANTAS, Lys Maria Vinhaes; BERTOLIN, Julio Cesar Godoy. A autoavaliação na Pós-Graduação (PG) como componente do processo avaliativo CAPES. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior (Campinas) [online], v. 25, n. 02, p. 339-353, 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/aval/a/whfJzmNx7Vgpcr7c6Zj5kXz/?lang=pt. Acesso em: 10 nov. 2022.

PDI Unifesp. Plano de Desenvolvimento Institucional 2021-2025. Volume I. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1jfhmaYxeBF8RO2xgtmkLZHOlWUUz6XIN/view

Acesso em: 02 jan. 2023.

PPI Unifesp. Projeto Pedagógico Institucional 2021-2025. Volume II. Disponível em: https://drive.google.com/file/d/1jfhmaYxeBF8RO2xgtmkLZHOlWUUz6XIN/view

Acesso em: 02 jan. 2023.

RIZZATTI, Ivanise Maria; MENDONÇA, Andrea Pereira; MATTOS, Francisco; RÔÇAS, Giselle; SILVA, Marcos André B Vaz da; CAVALCANTI, Ricardo Jorge de S.; OLIVEIRA, Rosemary Rodrigues. Os produtos e processos educacionais dos programas de pós-graduação profissionais: proposições de um grupo de colaboradores. ACTIO, Curitiba, v. 5, n. 2, p. 1-17, mai./ago. 2020. Disponível em: https://periodicos.utfpr.edu.br/actio/article/view/12657. Acesso em: 10 nov. 2022.

SAUL, Ana Maria. A Sistemática da Autoavaliação no Programa de Pós-Graduação em Educação (currículo) da PUC/SP. Estudos em Avaliação Educacional, n. 26, jul-dez, 2002. Disponível em: https://publicacoes.fcc.org.br/eae/article/view/2187/2144. Acesso em: 10 nov. 2022.

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Self-assessment as a planning strategy in a graduate program. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024002, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id272994. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/272994. Acesso em: 19 apr. 2025.