A formação de mestres na pós-graduação específica em terapia ocupacional: panorama da produção de pesquisa

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id275219

Keywords:

Postgraduate, Research, Occupational Therapy

Abstract

Mapping the research production of a postgraduate program is essential to identify successful results and implement changes that improve its quality. This article analyzes characteristics of the dissertations defended in the inaugural specific stricto-sensu graduate program in Occupational Therapy. This is a descriptive exploratory study with a quantitative approach through the consultation of 107 dissertations from 2012 to 2019. It was found that 67.3% of the research obtained funding; the most studied topics were assessment, context and foundations (67.2%); the qualitative method predominated (57.9%) and 65.4% resulted in articles. The application of the knowledge produced in postgraduate studies in scenarios of academic training and professional practice is a challenge.

Author Biographies

  • Simone Almeida, UFMG

    Doutora em Ciência Política - UFMG (2015). Mestre em Sociologia - UFMG (2004). Graduada em Terapia Ocupacional pela UFMG (1996). Professora Adjunta do Departamento de Terapia Ocupacional da Universidade Federal de Minas Gerais, atua no ensino e pesquisa, principalmente, da reforma psiquiátrica, saúde mental, políticas públicas e políticas de saúde. Integrante do grupo de pesquisa Núcleo de Estudo de Exclusão e Políticas Sociais -NeoPOLIS.

  • Kátia Maria Penido Bueno, Federal University of Minas Gerais

    FEDERAL UNIVERSITY OF MINAS GERAIS /UFMG

    BELO HORIZONTE/MINAS GERAIS/BRAZIL

     

  • Marcella Guimarães Assis, Federal University of Minas Gerais

    MARCELLA GUIMARÃES ASSIS

    DOUTORA (2000)

    FEDERAL UNIVERSITY OF MINAS GERAIS /UFMG

    BELO HORIZONTE/MINAS GERAIS/BRASIL

    https://orcid.org/0000-0003-1636-555X

    http://lattes.cnpq.br/2521824049877155

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

A formação de mestres na pós-graduação específica em terapia ocupacional: panorama da produção de pesquisa . Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024007, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id275219. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/275219. Acesso em: 19 apr. 2025.