Políticas públicas de educação financeira

do processo histórico às ações práticas em Instituições de Ensino Superior

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/S1414-40772023000100036

Keywords:

public polices, financial education, financial education at university

Abstract

In current times, the urgency of financial education emerges in the midst of discussions that take place within multilateral organizations and governments around the world, with the purpose of building a society that is aware of the impact of their actions as individual financial agents in global society, through education. In this environment, the general objective of this article is to analyze the historical context of Financial Education as a public policy in Brazil, until reaching the mapping of the main practical actions in higher education, after the implementation of the National Strategy for Financial Education (ENEF). As for the methodology, a bibliographical survey is carried out of the scientific works published and made available on the Capes Portal and SciELO-Brasil platforms, in the period between 2011 and 2021, which address financial education as a public policy in the context of higher education. As a result, it is perceived that higher education students have been left out of public policies on the subject and Universities have acted timidly as disseminators of financial literacy and production of scientific knowledge, through academic publications that can contribute to the enhancement and expansion of ENEF's reach.

Author Biographies

  • Daniela Cristina Lourenço Bufalo, Universidade de Sorocaba

    Mestre em Educação pela Universidade de Sorocaba (UNISO). Pós-Graduada em Formação de Professores e MBA Internacional pela Ohio University em Business Leadership. Formada em Ciências Econômicas. 

  • Rafael Ângelo Bunhi Pinto, Universidade de Sorocaba - Uniso

    Possui graduação em Administração, pela Universidade de Sorocaba (2002), especialização em Gestão Estratégica de Negócios pela Universidade de Sorocaba (2005) e mestrado em Educação pela Universidade de Sorocaba (2007). Atualmente, é Assessor Acadêmico da Universidade de Sorocaba. Tem experiência nas áreas de Educação Superior, Legislação Educacional, Diretrizes Curriculares, Avaliação Institucional, Universidades Comunitárias e Gestão e Planejamento Educacional. Na pesquisa, atua nos seguintes temas: Avaliação Institucional e Universidades Comunitárias.

Published

2023-12-19

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Políticas públicas de educação financeira: do processo histórico às ações práticas em Instituições de Ensino Superior. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 28, p. e023023, 2023. DOI: 10.1590/S1414-40772023000100036. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/277165. Acesso em: 19 apr. 2025.