Physical Education courses in Brazil

data consolidation from 1995 to 2020

Authors

DOI:

https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id277315

Keywords:

statistical synopsis, physical education, courses.

Abstract

The article aims to consolidate data on physical education training in Brazil, in the time interval between 1995 and 2020. It analyzed the main sources available on these data as well as those used by the scientific literature in the field of Physical Education and built indicators for data extraction establishing as a database the Statistical Synopses of Higher Education, of the National Institute of Educational Studies and Research Anísio Teixeira. The results indicate a significant discrepancy between the data from the Statistical Synopses and those from the literature, since a significant portion of the articles that present data on Physical Education courses contain methodological problems, by not indicating the sources, procedures and not using adequate filters to determine the data found. There was an expansion of training in Physical Education in the period, which in 2020 had a higher number of enrollments in distance learning courses and bachelor's degree courses become the majority from 2019. With the creation of distance courses, only the indicator of the number of courses is not the most appropriate to analyze the growth of training, which should be combined with others such as modality, enrollment, and graduation. Since the beginning of the elaboration of the Statistical Synopsis, in 1995, the number of courses and their indicators were increasing, but in 2017 the number of courses and enrollments began to decrease, which may indicate a saturation in the demand for training in Physical Education.

Author Biographies

  • Oromar Augusto dos Santos Nascimento, Universidade de Brasília

    Mestre e Doutor em Educação Física pelo Programa de pós-graduação em Educação Física da Universidade de Brasília (UnB). Graduação em Educação Física, licenciatura, pela Universidade Federal de Goiás (UFG) em Goiânia. Membro do Grupo de Estudos e Pesquisas em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC-FEFD/UFG). É Editor Associado da Revista Brasileira de Ciências do Esporte (RBCE). 

  • Fernando Resende Cavalcante, Universidade de Brasília

    Graduado em Educação Física (licenciatura) pela Universidade Federal de Goiás. Mestre em Educação Física pelo Programa de Pós-graduação em Educação Física da Universidade de Brasília. Atualmente é estudante de doutorado junto à Universidade de Brasília (UnB), Editor Assistente da Revista Brasileira de Ciências do Esporte e pesquisador do Grupo de Estudo e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação (GEPELC) internamente à Universidade Federal de Goiás.

  • Thaís Ribeiro Montalvão, Universidade Estadual de Goiás

    Mestra em Educação Física pela Universidade Federal de Goiás (UFG/FEFD), na área de concentração Educação Física, Esporte e Saúde, na linha de pesquisa Aspectos socioculturais e pedagógicos da Educação Física e Esporte (ASPEF), concluído com apoio da Bolsa de Demanda Social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Graduada na Licenciatura em Educação Física na Universidade Estadual de Goiás - Faculdade do Esporte - ESEFFEGO.  

  • Daniel Silva Monteiro, Universidade Paulista

    Possui mestrado acadêmico no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília- UnB, concluído com apoio da Bolsa de Demanda Social da Coordenação de Aperfeiçoamento de Pessoal de Nível Superior (CAPES). Atua como professor de ensino superior na Universidade Paulista- Unidade Fractal, Goiânia. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisa em Esporte, Lazer e Comunicação- GEPELC na linha de pesquisa em formação de professores. Possui Licenciatura em Educação Física pela Faculdade de Educação Física e Dança da Universidade Federal de Goiás- FEFD/UFG (2017). Possui ensino médio pelo Centro de Ensino e Pesquisa Aplicada à Educação da Universidade Federal de Goiás- CEPAE/UFG (2013).

  • Ari Lazzarotti Filho, Universidade Federal de Goiás

    Graduado em Educação Física pela Universidade Federal de Santa Catarina, especialista em Educação Física Escolar pela Universidade Federal de Viçosa-MG, mestre em Educação pela Universidade Federal de Goiás e Doutor em Educação Física pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade Federal de Santa Catarina, com Estagio de Doutorado na Università Cattolica Sacro Cuore di Milano.  Atualmente, é professor da Universidade Federal de Goiás, onde é Professor permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação Física, é também Professor colaborador no Programa de Pós-Graduação em Educação Física da Universidade de Brasília. 

Published

2025-03-31

Issue

Section

Artigo

How to Cite

Physical Education courses in Brazil: data consolidation from 1995 to 2020. Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior, Campinas; Sorocaba, SP, v. 29, p. e024004, 2025. DOI: 10.1590/1982-57652024v29id277315. Disponível em: https://submission.scielo.br/index.php/aval/article/view/277315. Acesso em: 19 apr. 2025.