Twenty years of the National Higher Education Assessment System – SINAES in Brazil:
trajectory, principles, dilemmas and trends.
DOI:
https://doi.org/10.1590/1982-57652024v29id278360Keywords:
SINAES, Evaluation, higher educationAbstract
The main objective of this work is to promote a reflection on the twenty years of implementation of the National Higher Education Assessment System - SINAES, with a view to carrying out the historical rescue of its formulation and implementation context, in addition to discussing the evaluation principles, the characteristics, tensions, dilemmas and perspectives for the system. It was found that SINAES incorporated into its structure, over two decades, divergent evaluation visions and principles, which bring the evaluation closer to its objective and regulatory aspects. As trends, we see the weakening of institutional evaluation, in loco external evaluation, and of the system itself, as a basis for regulating the provision of higher education in the country.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Esta licença permite que outros distribuam, remixem, adaptem e criem a partir do seu trabalho, mesmo para fins comerciais, desde que lhe atribuam o devido crédito pela criação original.
A responsabilidade sobre o conteúdo das publicações são total e exclusiva dos autores, que mantêm os direitos autorais e atribuem o direito de primeira publicação para a Avaliação: Revista da Avaliação da Educação Superior. Ao submeter o artigo, o(s) autor(es) garante(m) que ele não contém nenhuma violação de quaisquer direitos autorias.
A remessa de originais implica a autorização para publicação e disponibilização on-line sem o pagamento de direitos atorais.
A reprodução de artigos publicados na Avaliação só é permitida com indicação da fonte.